'Scholen voor morgen' zorgt voor extra investeringsmiddelen voor West-Vlaamse scholen

Publicatiedatum

Auteur

Loes Vandromme

Deel dit artikel

Wie als schoolbestuur wil investeren in nieuwe schoolgebouwen kan aanspraak maken op Vlaamse subsidies. Om de wachtlijst voor scholenbouw aanzienlijk in te korten wordt sinds 2005 al een grote inspanning geleverd om subsidies te voorzien. Deze legislatuur bijvoorbeeld is  er 3 miljard euro voor scholenbouw voorzien.

Behalve de reguliere subsidiekanalen via AGION (Agentschap voor Infrastructuur in het Onderwijs) konden scholen ook intekenen voor een project via ‘Scholen van Morgen’.

‘De afgelopen jaren leverde dit DBFM-programma Scholen van Morgen* in heel Vlaanderen en Brussel op korte tijd 182 grote, meestal nieuwe scholenbouwprojecten op. Voor West-Vlaanderen gaat het over 41 projecten,’ weet Vlaams Parlementslid en onderwijsspecialist voor CD&V Loes Vandromme.  

Interessante cijfers

In totaal werd maar liefst 708.426m² aan gebouwoppervlakte gerealiseerd via dit project.

Ook in West-Vlaanderen is er de voorbije jaren hard gewerkt aan hedendaagse schoolgebouwen. ‘41 DBFM-projecten goed voor 134.971m² aan gebouwoppervlakte werden uitgevoerd. Dat komt neer op 19% van de totale gebouwoppervlakte,’ stelt Loes Vandromme.

De grootste projecten in West-Vlaanderen liggen in Kortrijk (39.450 m² gebouwoppervlakte en gespreid over 8 projecten), Brugge (23.450m² gebouwoppervlakte), Roeselare (12.226 m²) en Oostende (11.378m²).

De gemiddelde investeringskost per vierkante meter gebouwoppervlakte bedraagt 1.980 euro (excl. btw). Bij een project in Wingene lag de kost flink hoger (2.696 euro) maar met een gebouwoppervlakte was dit ook één van de kleinste projecten van Scholen voor Morgen.

 

Multifunctionaliteit van schoolgebouwen

Investeringen in schoolgebouwen zijn idealiter aangepast aan de maatschappelijke uitdagingen en onderwijsnoden van de 21ste eeuw. ‘Onze fractie ziet deze nieuw gerealiseerde schoolinfrastructuur bovendien ook in een multifunctionele context. Schoolgebouwen worden liefst zoveel mogelijk gebruikt, ook na de normale lesuren: liefst de hele week en het hele jaar door. Investeringsprojecten in scholenbouw waarbij verschillende actoren samenwerken, onderwijsinstellingen, welzijnsorganisaties, sport-, cultuur- en jongerenverenigingen, zijn hiervoor de beste garantie. ‘In dat kader zorgde minister Van Peteghem onlangs nog voor een soepelere toepassing van de federale wet omtrent het verlaagd BTW-tarief. Voor de bouw en het verhuur van schoolgebouwen geldt een verlaagd BTW-tarief van 6% maar daar was vroeger een voorwaarde aan verbonden. Zo moest minstens 50% van de werkelijke gebruikscapaciteit van de scholen voor onderwijsactiviteiten gebruikt worden. Sommige scholen die hun infrastructuur maximaal lieten gebruiken door derden verloren op die manier hun BTW-voordeel’, legt Loes Vandromme uit. ‘Gelukkig wordt dit nu anders berekend waardoor scholen zich kunnen afstemmen op hun eigen buurt en kunnen fungeren als een ontmoetingsplaats, het kloppend hart van de lokale samenleving. Ook dat zorgt onmiskenbaar voor een betere onderwijskwaliteit”, besluit het parlementslid.

 

Aandacht voor duurzaamheid

‘Met alle verworven inzichten door de coronapandemie in het achterhoofd lijkt het onze fractie ook een heel belangrijk gegeven om extra aandacht te besteden aan duurzaamheid, energie-efficiënte en uiteraard binnenluchtkwaliteit. We moeten daar heel goed op letten,’geeft Loes Vandromme nog mee.

 

Op naar de toekomst

Nu alle projecten uit het DBFM-programma zo goed als opgeleverd zijn, werden de nodige conclusies getrokken en aanbevelingen voor de toekomst opgemaakt. Vandaag keurde de commissie onderwijs het ontwerp van decreet DBFM-Scholen van Vlaanderen goed waardoor scholen in de toekomst verder beroep zullen kunnen doen op dergelijke DBFM-programma’s.

 

 

 

 

Hieronder een overzicht van de Scholen voor Morgen uit West-Vlaanderen:

  1. Annuntiata-Instituut, Veurne
  2. Athena Campus Heule en De Dobbelsteen XL, Heule
  3. Athna compus Ter Bruyninge, Marke
  4. BSBO De Vlier, Geluwe
  5. BS De Europaschool + MS Bredene, Bredene
  6. BuSo De Rozenkrans en BuBaO De Strandloper, Oostduinkerke
  7. Campus Ter Zee, Oostende
  8. Centrale diensten Arkorum en Sint-Michiel, Roeselare
  9. CVO Miras, Kortrijk
  10. Gemeenteschool Groene Kouter, Zwevegem
  11. Guldensporencollege, Harelbeke
  12. Guldensporencollege Kaai, Kortrijk
  13. Guldensporencollege Plein, Kortrijk
  14. GVB De Peereboom, Ledegem
  15. Hotelschool, Kortrijk
  16. KA Pegasus, Oostende
  17. KTA Brugge Sint-Michiels
  18. Middenschool Izegem 1 &2
  19. OLV-Hemelvaartinstituut, Waregem
  20. SBSO Sterrenbos Moorslede
  21. School voor mens en samenleving, Kortrijk
  22. Sint-Amands Basisschool Noord, Kortrijk
  23. Sint-Bernardusinstituut, Knokke-Heist
  24. Sint-Godelieve-instituut, Gistel
  25. Sint-Rembert, Torhout
  26. SO Groenhove Campus TechnX, Waregem
  27. VBS De Ark, Roeselare
  28. VBS De Horizon, Koolskamp
  29. VBS H. Familie Bosmolens, Izegem
  30. VBS Sint- Jozef Sint-Pieter Campus Zuidlaan, Blankenberge
  31. VBS Spanjeschool, Roeselare
  32. VBS De Horizon, Zwevezele
  33. VBS Sint-Andreas, Oostende
  34. VBS Sint-Jan, Wingene
  35. VBS Wildenburg, Wingene
  36. Vrije Lagere School De Regenboog, Zwevezele
  37. Vrije Middelbare School, Roeselare
  38. VTI Veurne
  39. VTI Roeselare
  40. VTI en CVO Brugge
  41. ZoWe Verpleegkunde, Sint-Michiels

 

 

Meer info: Loes Vandromme- Vlaams Parlementslid: 0478/609105 of [email protected]

 

 

 

*Wat is DBFM – Scholen van Morgen?

DBFM-  Scholen van Morgen is een privaat – publieke samenwerking die in het leven geroepen is om de wachtlijst inzake middelen voor de scholenbouw in te korten. Zoals de naam al aangeeft, omvat het programma het ontwerp, de bouw, de financiering en het 30-jarig onderhoud van 182 scholenbouwprojecten in Vlaanderen en Brussel. Momenteel zijn 176 nieuwe of gerenoveerde schoolgebouwen van dit programma al in gebruik, 6 projecten bevinden zich nog in de bouwfase. De achterliggende aandeelhouders van DBFM Scholen van Morgen nv zijn aan publieke zijde AGIOn (het Agentschap voor Infrastructuur in het Onderwijs) en het Vlaams Gewest. De achterliggende aandeelhouders aan private kant zijn BNP Paribas Fortis en AG Real Estate.

Nieuws

Ellenlange procedure om je auto te laten aanpassen omwille van een handicap of ziekte

Wie in Vlaanderen omwille van een aangeboren handicap, een ongeval of ziekte niet meer in staat is om zijn of haar auto veilig te besturen kan zijn voertuig laten ombouwen. Ofwel wordt de auto omgebouwd zodat die rolstoel toegankelijk is, ofwel wordt het voertuig aangepast zodat de persoon met een beperkte mobiliteit weer zelf kan sturen. Naar aanleiding van een bezoek van federaal parlementslid Nahima Lanjri (cd&v) aan auto-ombouwer Trapmann NV uit Kontich, verdiepte haar collega Loes Vandromme (cd&v) zich in de geldende Vlaamse regelgeving over deze thematiek.

“De procedure die je daarvoor moet doorlopen is intensief en tijdrovend,” weet het Vlaams Parlementslid. “Het kan eenvoudiger. Ik roep de minister voor welzijn en mobiliteit op om werk te maken van een vereenvoudigd stappenplan, waarbij bijvoorbeeld gebruik wordt gemaakt van een digitaal platform waar gegevens of attesten kunnen gedeeld worden met de nodige aandacht voor de gevoeligheid bij het uitwisselen van persoonlijke of medische gegevens. Dat verkleint de kans op fouten, zorgt voor een vlottere afhandeling van het dossier en brengt minder administratie met zich mee.’

Reactie op actieplan 'Goed gedragen'

In het Vlaams Parlement benadrukte cd&v eerder al het belang van evenwicht in het beleid rond gedrag op school. Onderwijs moet volgens de partij niet alleen kennis overbrengen, maar ook jongeren leren samenleven. Om dat te kunnen doen, is rust en structuur nodig — en dus ook ondersteuning voor leerkrachten en directies.

Tegenstrijdigheden in federale en Vlaamse regelgeving over rookbeleid maken het woonzorgcentra moeilijk

Loes Vandromme (cd&v), schepen voor Seniorenbeleid in Poperinge: "Laat woonzorgcentra, in overleg met hun bewoners, zelf bepalen wat werkbaar en verantwoord is."

Half september besliste de federale regering dat roken en vapen op terrassen verboden wordt vanaf 1 januari 2027. Ook publieke rookkamers worden verboden. Met die maatregelen hoopt de regering dat het aantal rokers verder daalt.

“De regeling was al eerder afgesproken in het regeerakkoord, maar nu is er dus ook een concrete datum bekend”, zegt Poperings schepen en Vlaams Parlementslid Loes Vandromme (cd&v). “Ik heb zeker begrip voor deze beslissing, maar als schepen voor woonzorgbeleid wil ik wel enkele tegenstrijdigheden in de wet- en regelgeving rond roken en vapen aankaarten. Het zorgt ervoor dat wij als woonzorgcentrum in een zeer lastig parket zitten. De regelgeving rond roken in woonzorgcentra is vandaag bijzonder complex en leidt in de praktijk tot tegenstrijdige verwachtingen. Enerzijds is er federale regelgeving die roken steeds meer beperkt, anderzijds voorziet de Vlaamse regelgeving in een recht op rookvrijheid binnen de woonzorgvoorziening. De interpretatie door de Vlaamse Zorginspectie versterkt deze spanningen nog.” Vandromme pleit voor keuzevrijheid: “Woonzorgcentra moeten de kans krijgen hierover in overleg te gaan met hun bewoners om zo tot een pragmatische regeling te komen.”