Cd&v pleit voor gezamenlijke taaltrajecten Nederlands voor anderstalige leerlingen én hun ouders

Publicatiedatum

Auteur

Loes Vandromme

Deel dit artikel

Cd&v komt met een nieuw voorstel om taaltrajecten voor anderstalige leerlingen ook aan ouders aan te bieden. “Op die manier kunnen gezinnen samen Nederlands leren via de scholen”, stelt initiatiefnemer Loes Vandromme (cd&v). Volgens het parlementslid neemt dit de barrière weg tussen ouders en scholen, neemt het een verantwoordelijkheid weg bij leerlingen én zijn de gezinnen hiermee ook op lange termijn geholpen. “Nederlands is de sleutel tot participatie en kansen.”

In een conceptnota voor nieuwe regelgeving pleit cd&v ervoor om taaltrajecten voor schoolgaande kinderen die thuis geen Nederlands spreken ook aan hun ouders aan te bieden. Loes Vandromme, Vlaams parlementslid en onderwijsexperte bij cd&v, wil zo de brug maken tussen het leerplichtonderwijs en het volwassenenonderwijs. “Het biedt de kans aan gezinnen om samen Nederlands te leren”, stelt Vandromme. Daarmee geeft de partij meteen een stevige aanzet om het ‘aanklampend, overkoepelend en ambitieus beleid’ dat in het regeerakkoord afgesproken werd, concreet vorm te geven.

 

Nederlands als bindende kracht

“Het vertrekpunt is helder: Nederlands is onze bindende kracht en dus ook dé sleutel tot volwaardige participatie in onze Vlaamse samenleving. Taalvaardigheid is niet alleen bepalend voor het schoolsucces van kinderen, maar ook voor de betrokkenheid en integratie van hun ouders. Net daarom is Nederlands leren geen individuele opdracht, maar een gedeelde maatschappelijke verantwoordelijkheid”, duidt Vandromme. “Voor cd&v is het onze opdracht als maatschappij om kinderen die in een taalarme omgeving opgroeien toch een taalrijke omgeving aan te bieden via school én om ouders die ons Vlaamse schoolsysteem niet kennen en een barrière ondervinden door de taal toch te betrekken, via taal.”

 

Van losse initiatieven naar structureel beleid

Concreet wil cd&v het dan ook mogelijk maken dat ouders voortaan Nederlands kunnen leren op de school van hun kind, met specifieke aandacht voor schoolse thema’s, ouderbetrokkenheid en opvoedingsvragen. “Bestaande initiatieven zoals ‘KAAP’ en ‘Schoolklap’ in Antwerpse scholen of het project ‘Ouders en School’ van Ligo Oost-Brabant, tonen al aan hoe doeltreffend deze aanpak kan zijn. Wanneer kinderen zien dat hun ouders ook leren, worden zij zelf extra gemotiveerd – een krachtig hefboomeffect, dat is trouwens wetenschappelijk bewezen.  Maar ondanks deze waardevolle en succesvolle pilootprojecten, blijft het beleid tot nu toe versnipperd.” Cd&v stelt daarom voor om die tijdelijke projecten in eerste instantie over heel Vlaanderen uit te rollen. “Na evaluatie kunnen die dienen als vertrekpunt om taaltrajecten voor kinderen én ouders duurzaam te verankeren in ons onderwijsbeleid.”

 

Momentum

“De kennis van het Nederlands is voor gezinnen de sleutel tot participatie en kansen. Ouders die de taal goed onder de knie hebben vinden makkelijker aansluiting bij andere ouders, krijgen meer kansen op de arbeidsmarkt en kunnen zo ook aan hun kinderen meer kansen geven. Daarom maakt cd&v een prioriteit van een ambitieus en aanklampend taalbeleid”, zegt Vandromme. “Deze conceptnota in een aanzet om meer bruggen te bouwen tussen het reguliere leerplichtonderwijs voor kinderen en het volwassenenonderwijs voor ouders. Als het Nederlands onze bindende kracht is, moeten we ook samen investeren in die kracht – bij leerlingen én hun ouders.”

Nieuws

Eerste zoektocht van Painting Hunt van start in Poperinge

Op zaterdag 12 juli gaat de allereerste Painting Hunt van start: een unieke, interactieve zoektocht door het landschap van Poperinge, met een origineel schilderij van een topkunstenaar als hoofdprijs. Kunstliefhebbers, avonturiers en nieuwsgierige speurders worden de hele zomer lang uitgedaagd om via hun smartphone hints, raadsels en geheime locaties te ontdekken. Elke week start een nieuwe zoektocht, telkens met een ander kunstwerk als hoofdprijs. 

"Met Painting Hunt brengen we kunst, landschap en technologie samen in een speelse formule. Het is een ode aan schilderkunst, verbeelding én aan de Westhoek", aldus Loes Vandromme, schepen van Cultuur, Poperinge.

Honderdtal minimumdoelen geschrapt, uitstel voor de laatste jaren van het lager onderwijs

De nieuwe minimumdoelen basisonderwijs werden op donderdag 3 juli besproken en goedgekeurd in de commissie onderwijs. De minimumdoelen vertellen wat leerlingen in het basisonderwijs minimaal moeten kennen en kunnen. Ze vervangen de eindtermen die dateren van de jaren '90 en moeten helpen om de onderwijskwaliteit te verbeteren.

Na de voorstelling van het nieuwe pakket in mei, komen er nu na advies van het onderwijsveld nog wat aanpassingen. Een 100-tal nieuwe minimumdoelen voor het basisonderwijs werden ook geschrapt.

Extra financiering voor onderwijsinternaten

“Eindelijk erkenning voor de vele taken die onderwijsinternaten op zich nemen”, zegt Vlaams parlementslid voor cd&v Loes Vandromme. Dat er bijkomende middelen komen voor onderwijsinternaten is voor cd&v de evidentie zelve. “Tijdens de vorige legislatuur heeft cd&v hard gestreden om een goede regeling uit te werken voor de onderwijsinternaten”, zegt Vandromme. Zo werd er vorige legislatuur voor het eerst een decreet gemaakt dat zich boog over onderwijsinternaten. “Dat was op zich een goede zaak: internaten kregen zo een volwaardige plaats in het onderwijslandschap. Maar toen al zagen we dat de financiering niet zou volstaan.”