Cd&v komt met een nieuw voorstel om taaltrajecten voor anderstalige leerlingen ook aan ouders aan te bieden. “Op die manier kunnen gezinnen samen Nederlands leren via de scholen”, stelt initiatiefnemer Loes Vandromme (cd&v). Volgens het parlementslid neemt dit de barrière weg tussen ouders en scholen, neemt het een verantwoordelijkheid weg bij leerlingen én zijn de gezinnen hiermee ook op lange termijn geholpen. “Nederlands is de sleutel tot participatie en kansen.”
In een conceptnota voor nieuwe regelgeving pleit cd&v ervoor om taaltrajecten voor schoolgaande kinderen die thuis geen Nederlands spreken ook aan hun ouders aan te bieden. Loes Vandromme, Vlaams parlementslid en onderwijsexperte bij cd&v, wil zo de brug maken tussen het leerplichtonderwijs en het volwassenenonderwijs. “Het biedt de kans aan gezinnen om samen Nederlands te leren”, stelt Vandromme. Daarmee geeft de partij meteen een stevige aanzet om het ‘aanklampend, overkoepelend en ambitieus beleid’ dat in het regeerakkoord afgesproken werd, concreet vorm te geven.
Nederlands als bindende kracht
“Het vertrekpunt is helder: Nederlands is onze bindende kracht en dus ook dé sleutel tot volwaardige participatie in onze Vlaamse samenleving. Taalvaardigheid is niet alleen bepalend voor het schoolsucces van kinderen, maar ook voor de betrokkenheid en integratie van hun ouders. Net daarom is Nederlands leren geen individuele opdracht, maar een gedeelde maatschappelijke verantwoordelijkheid”, duidt Vandromme. “Voor cd&v is het onze opdracht als maatschappij om kinderen die in een taalarme omgeving opgroeien toch een taalrijke omgeving aan te bieden via school én om ouders die ons Vlaamse schoolsysteem niet kennen en een barrière ondervinden door de taal toch te betrekken, via taal.”
Van losse initiatieven naar structureel beleid
Concreet wil cd&v het dan ook mogelijk maken dat ouders voortaan Nederlands kunnen leren op de school van hun kind, met specifieke aandacht voor schoolse thema’s, ouderbetrokkenheid en opvoedingsvragen. “Bestaande initiatieven zoals ‘KAAP’ en ‘Schoolklap’ in Antwerpse scholen of het project ‘Ouders en School’ van Ligo Oost-Brabant, tonen al aan hoe doeltreffend deze aanpak kan zijn. Wanneer kinderen zien dat hun ouders ook leren, worden zij zelf extra gemotiveerd – een krachtig hefboomeffect, dat is trouwens wetenschappelijk bewezen. Maar ondanks deze waardevolle en succesvolle pilootprojecten, blijft het beleid tot nu toe versnipperd.” Cd&v stelt daarom voor om die tijdelijke projecten in eerste instantie over heel Vlaanderen uit te rollen. “Na evaluatie kunnen die dienen als vertrekpunt om taaltrajecten voor kinderen én ouders duurzaam te verankeren in ons onderwijsbeleid.”
Momentum
“De kennis van het Nederlands is voor gezinnen de sleutel tot participatie en kansen. Ouders die de taal goed onder de knie hebben vinden makkelijker aansluiting bij andere ouders, krijgen meer kansen op de arbeidsmarkt en kunnen zo ook aan hun kinderen meer kansen geven. Daarom maakt cd&v een prioriteit van een ambitieus en aanklampend taalbeleid”, zegt Vandromme. “Deze conceptnota in een aanzet om meer bruggen te bouwen tussen het reguliere leerplichtonderwijs voor kinderen en het volwassenenonderwijs voor ouders. Als het Nederlands onze bindende kracht is, moeten we ook samen investeren in die kracht – bij leerlingen én hun ouders.”