Om overvolle bussen te vermijden tijdens de spits, zal De Lijn extra bussen van privébedrijven inzetten om leerlingen van en naar school te brengen. Maar voor West-Vlaanderen is dit lang niet voldoende. Ik pleitte in het parlement al in augustus om autocarbedrijven in te zetten voor leerlingenvervoer. 

Om overvolle bussen te vermijden tijdens de schoolspitsuren, krijgt de Vlaamse openbaarvervoermaatschappij De Lijn vanaf maandag versterking van autocars van privébedrijven. Zowat 120 privébussen zullen tot eind dit jaar worden ingezet, goed voor circa 250 ritten per dag, kondigt De Lijn vandaag (2 oktober) aan.

 Op 25 augustus al, riepen we met de CD&V-collega's in het Vlaams parlement op, om autocarbedrijven in te schakelen en zo hele drukke lijnen te ontlasten. Veel privébussen staan door de coronacrisis immers stil en staan dus ter beschikking. De Vlaamse regering ging hierop in en kondigde aan hier werk van te maken.

 West-Vlaanderen onderbedeeld

 Vandaag maakte de Vlaamse regering bekend dat er extra geld wordt vrijgemaakt tot eind december voor de extra schoolbussen. Ook raakte bekend op welke lijnen extra schoolbussen zullen ingezet worden. Maar ik vrees dat er ook na december nog nood zal zijn aan extra schoolbussen. Het is een goede eerste stap van de minister om geld te voorzien tot december, maar ik hoop natuurlijk dat er ook nadien werk gemaakt wordt van veilig leerlingenvervoer.  

Bovendien blijven heel wat West-Vlaamse scholieren straks in de kou staan, of beter: in een overvolle bus zitten. Uit de aangekondigde busritten blijkt dat de provincie West-Vlaanderen, waar het openbaar vervoer toch al een minder dekkend netwerk behelst, onderbedeeld is. Een blik op het overzicht van die extra ritten, leert ons dat er in onze provincie slechts op 11 lijnen versterking komt, waarvan amper 3 in de Westhoek.  

Hieronder een overzicht van de 11 West-Vlaamse lijnen waar versterking komt:

Lijn 22 Wingene Dorp 7:18 8:00 Torhout Station

Lijn 22 Torhout Station 12:15 12:48 Wingene Dorp

Lijn 22 Torhout Station 17:35 18:15 Wingene Dorp

Lijn 22 Torhout Station 16:21 17:01 Wingene Dorp

Lijn 74 Torhout Station 7:05 7:49 Brugge Station

Lijn 72 Brugge Station 12:12 12:42 Zedelgem Merkemveld 

Lijn 72 Brugge Station 16:42 17:16 Zedelgem Merkemveld

Lijn 63 Ursel Vleeswarenfabriek 7:14 8:06 Sint-Kruis Mariawende

Lijn 63 Sint-Kruis Mariawende 12:31 13:18 Ursel Vleeswarenfabriek

Lijn 63 Sint-Kruis Mariawende 16:20 17:02 Knesselare Dorp

Lijn 31 De Haan Aan Zee 7:05 7:25 Brugge Station

Lijn 72 Brugge Station 12:42 13:12 Zedelgem Merkemveld

Lijn 40 Houthulst plaats 7:37 8:04 Torhout station

Lijn 40 Torhout station 16:24 16:54 Houthulst plaats

Lijn 51 Ichtegem vijfwegen 8:08 8:45 Kortemark MMI

Lijn 51 Kortemark MMI 16:35 17:20 Ichtegem vijfwegen 

Lijn 50 Veurne busstation 6:52 8:05 Ieper markt

Lijn 50 Ieper station 12:32 13:31 Veurne busstation

Lijn 50 Ieper markt 17:30 18:32 Veurne busstation

Lijn 72 Tiegem Plaats 7:07 8:02 Kortrijk Busterminal 4

Lijn 13 Kortrijk Busterminal 3 8:08 8:23 Kortrijk Universiteit

Lijn 13 Kortrijk Universiteit 8:23 8:27 Kortrijk Busterminal 3

Lijn 13 Kortrijk Busterminal 3 8:40 8:52 Kortrijk Universiteit

Lijn 13 Kortrijk Universiteit 8:52 8:56 Kortrijk Busterminal 3

Lijn 13 Kortrijk Universiteit 16:17 16:32 Kortrijk Busterminal 3

Lijn 13 Kortrijk Universiteit 17:03 17:18 Kortrijk Busterminal 3

Focus-WTV maakt er onderstaande reportage van:

Welkom bij CD&V. Onze websites maken gebruik van cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren. Lees onze Cookies Policy voor meer informatie. Ons cookiebeleid en deze voorkeuren gelden voor alle CD&V-websites. Door op 'Akkoord' te klikken, ga je akkoord met de geselecteerde cookies.