In de commissie Onderwijs stelde ik een vraag over het aandeel meisjes in STEM-opleidingen.

De laatste tussentijdse STEM-monitor werd gepubliceerd in juni 2019, met cijfers gebaseerd op het academiejaar 2017-2018. Daaruit bleek dat het aandeel meisjes in de STEM-richtingen duidelijk te zijn toegenomen sinds het referentie-academiejaar 2010-2011 voor de professionele en academische bachelors 

In het secundair onderwijs zien we andere verschuivingen. Terwijl in het ASO bijna evenveel meisjes als jongens werden warm gemaakt om voor een STEM-richting te kiezen, was dat in het TSO slechts 1 op de 10 en in het BSO zelfs 1 op 20.  

Meer specifiek werd er in de STEM-monitor ook gekeken naar het aandeel meisjes in ICT-opleidingen. Ook daar zijn de resultaten, zacht uitgedrukt, minder positief. In vergelijking met andere Europese landen, doen we het op dat vlak bijzonder slecht. Enkel Nederland telt nóg minder vrouwen met een ICT-diploma. In Zweden gaat bijvoorbeeld 1 op de 3 diploma’s binnen ICT naar een vrouw. 

Binnen zo goed als elke sector op de arbeidsmarkt zal de nood aan werknemers met digitale vaardigheden nochtans alleen maar toenemen. Als vrouwen deze vaardigheden niet ontwikkelen, zullen zij ook minder de vruchten kunnen plukken van de kansen die een digitale economie biedt.  

De klik tussen meisjes en STEM-opleidingen is er dus (nog) niet helemaal. De minister beloofde om ook in het nieuwe STEM-actieplan verder aandacht te besteden aan genderevenwicht.

Welkom bij CD&V. Onze websites maken gebruik van cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren. Lees onze Cookies Policy voor meer informatie. Ons cookiebeleid en deze voorkeuren gelden voor alle CD&V-websites. Door op 'Akkoord' te klikken, ga je akkoord met de geselecteerde cookies.