Slechts 1 op 5 bushaltes in West-Vlaanderen zijn toegankelijk voor personen met een motorische beperking

Publicatiedatum

Auteur

Loes Vandromme

Deel dit artikel

‘Het plan is om tegen 2030 minstens 50 procent van alle bushaltes in Vlaanderen toegankelijk te maken, maar daar zijn we voor wat betreft onze provincie nog lang niet’, zegt Vlaams Parlementslid Loes Vandromme die cijfers van de Vlaams minister voor Mobiliteit analyseerde. In West-Vlaanderen zijn exact 921 haltes toegankelijk voor personen met een motorische beperking, dit is 22,32%. Mits assistentie wordt dit 1388 haltes, of 33,64%. Voor personen met een visuele beperking blijken maar 417 haltes toegankelijk te  zijn, net één tiende van alle haltes in onze provincie. ‘Aan dit tempo geraken we er niet’, stelt het parlementslid.

 

Verschillen tussen de vervoersregio’s

West-Vlaanderen telt vijf vervoersregio’s. ‘Binnen die verschillende regio’s zijn toch opmerkelijke verschillen’, stelt Vandromme. Zo springt regio Oostende  er bovenuit met de meest toegankelijke bushaltes. 33,7% is toegankelijk voor personen met een motorische beperking, en bijna de helft indien er assistentie is. 16% van de haltes is toegankelijk voor personen met een visuele beperking. De vervoersregio Midwest heeft het minst toegankelijke bushaltes ten opzichte van de totaal aantal haltes in de regio. Maar 15,4% van de haltes is toegankelijk voor personen met een motorische beperking, met assistentie verhoogt dit maar tot 23,6%. Over de hele provincie van West-Vlaanderen zijn 22,32% van de bushaltes toegankelijk voor personen met een motorische beperking, 33,64% mits assistentie en 10,11% voor personen met een visuele beperking.

 

West-Vlaanderen doet het relatief goed

In vergelijking met de rest van Vlaanderen doet West-Vlaanderen het relatief goed. In heel Vlaanderen is slechts 17,69% van alle bushaltes toegankelijk voor personen met een motorische beperking tegenover de West-Vlaamse 22,32%. Ook voor mensen met een visuele beperking ligt het Vlaamse percentage lager dan die van de provincie, respectievelijk 9,64% tegenover 10,11%. Alleen mits assistentie doet Vlaanderen het beter dan West-Vlaanderen, respectievelijk 35,44% tegenover 33,64%.

 

Samenwerking nodig om vaart te maken

Wie voor welke bushalte verantwoordelijk is, hangt af van de weg waarlangs de halte gelegen is. De lokale besturen zijn verantwoordelijk voor bushaltes langs gemeentelijke wegen. Langs gewestwegen zijn het de vervoersregio’s die beslissen. ‘Als we vaart willen maken met het toegankelijker maken van bushaltes, dan zal er meer samenwerking nodig zijn tussen De Lijn, de lokale besturen en de Vlaamse Overheid’, vindt Vandromme. De Vlaamse Overheid trekt jaarlijks 3.8 miljoen euro uit voor dit soort maatregelen. En de minister beloofde ook te komen met een leidraad van good practices ter ondersteuning.

Vervoersregio Oostende omvat 9 gemeenten:

Bredene, De Haan, Gistel, Ichtegem, Koksijde, Middelkerke, Nieuwpoort, Oostende en Oudenburg

 

Vervoersregio Midwest omvat 16 gemeenten:

Ardooie, Dentergem, Hooglede, Ingelmunster, Izegem, Ledegem, Lichtervelde, Meulebeke, Moorslede, Oostrozebeke, Pittem, Roeselare, Staden, Tielt, Torhout en Wielsbeke.

Nieuws

Nieuwe oproep huursubsidies voor scholenbouw in het najaar 2025!

Heel veel scholen hebben dringend nood aan extra ruimte en kijken aan tegen hoge renovatiekosten. De Vlaamse overheid voorziet een aantal maatregelen om hiervoor financieel tussen te komen, maar de klassieke wachtlijst is lang.  Via huursubsidies kunnen scholen hun capaciteit vrij snel uitbreiden of bestaande infrastructuur renoveren. Het blijft echter wachten op een nieuwe subsidie-oproep waarop scholen kunnen intekenen. In antwoord op een parlementaire vraag van Vlaams Parlementslid Loes Vandromme (cd&v) antwoordde de minister van onderwijs nu dat er dit najaar een nieuwe oproep komt. ‘Die zal geen dag te vroeg komen’, zegt Loes Vandromme tevreden. ‘De nood aan goede schoolinfrastructuur is zeer groot. Initiatieven als huursubsidies zijn zeer welkom voor scholen die snel werk willen maken van uitbreiding of renovatie.’

Groot personeelsverloop bij schooldirecties, beloofde loonafspraken on hold gezet

Het aantal wissels in directieteams in het leerplichtonderwijs, is in drie jaar tijd met 54 procent gestegen. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams Parlementslid Loes Vandromme (cd&v) bij de minister van onderwijs opvroeg. Tijdens het schooljaar 2021-2022 waren er 1.307 wissels van directieleden. Vorig schooljaar ging het over maar liefst 1.999 wissels, pensioneringen buiten beschouwing gelaten. Eerdere loonafspraken om de job aantrekkelijker te maken werden on hold gezet. “Schooldirecteurs verdienen meer respect van de overheid. Kwaliteitsvol onderwijs staat of valt met standvastige, sterke schoolleiders. Die dreigen we vandaag te verliezen”, stelt Vandromme.

Parlementair werk, werkt: versnelde evaluatie decreet onderwijsinternaten komt er tegen eind dit jaar!

Op vraag van Vlaams Parlementslid Loes Vandromme die de situatie van de onderwijsinternaten al meerdere malen aankaartte, gaf de minister in de commissie Onderwijs te kennen dat ze tegen eind dit jaar een eerste evaluatie van het decreet op onderwijsinternaten wil klaar hebben.

‘Dat is bijzonder goed nieuws,’ vindt Vandromme. ‘Het nieuwe decreet voor onderwijsinternaten is sinds 2023 van kracht. De regelgeving is dus behoorlijk recent maar toch is een eerste evaluatie een absolute must.’