Steeds meer leerkrachten die les geven in het basis-, secundair, volwassenen-, of hoger onderwijs combineren die job met een opdracht in het deeltijds kunstonderwijs. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams Parlementslid Loes Vandromme (cd&v) opvroeg bij de minister van onderwijs. ‘Dat is een goede zaak,’ vindt het parlementslid. ‘Kunst- en cultuureducatie is en blijft een belangrijk element in ons leerplichtonderwijs maar vraagt vaak andere competenties en vaardigheden waar sommige leerkrachten in de rest van het onderwijslandschap wat minder voeling mee hebben. De expertise uit het deeltijds kunstonderwijs kan verruimend werken en anderzijds kunnen didactische en pedagogische vaardigheden uit het leerplicht, hoger of volwassenenonderwijs ook inspirerend zijn voor leerkrachten uit het DKO. Dat is ook waarom samenwerking in het decreet op het Deeltijds Kunstonderwijs uit 2018 expliciet wordt vermeld en gestimuleerd. Bovendien bevatten de nieuwe minimumdoelen voor het basisonderwijs een uitgebreid pakket aan doelstellingen rond muzische vaardigheden. Een samenwerking met het Deeltijds kunstonderwijs kan op deze vlakken dus een grote meerwaarde betekenen.
De minister van onderwijs lijkt er echter een andere mening op na te houden want afgelopen week kregen scholen de melding dat de middelen voor de DynamoPROJECTen vanuit Cultuurkuur worden geschrapt. Ik betreur die beslissing ten zeerste’, zegt Loes Vandromme. ‘Jaarlijks gaat dit toch over een 80-tal scholen die tot 2.000 euro ter beschikking krijgen om een samenwerking aan te gaan met een kunstenaar, kunstvereniging of andere culturele partner: ideaal om cultuur op school via een laagdrempelige manier binnen te halen.’
Cijfers
Zowel in het leerplicht- als in het volwassenen- en hoger onderwijs zien we jaar na jaar een stijging van het aantal leerkrachten dat hun job combineert met een opdracht in het deeltijds kunstonderwijs.
Leerkrachten met een opdracht in het basisonderwijs en het deeltijds kunstonderwijs:

Leerkrachten met een opdracht in het secundair onderwijs en het deeltijds kunstonderwijs:

Leerkrachten met een opdracht in het volwassenenonderwijs en het deeltijds kunstonderwijs:

Docenten hoger onderwijs met een opdracht in het deeltijds kunstonderwijs:

Het is wat gissen over de redenen waarom steeds meer leerkrachten de combinatie maken. ‘Leerkrachten in het Deeltijds Kunstonderwijs hebben minder vaak een voltijdse lesopdracht of moeten naar verschillende academies om tot een volwaardige opdracht te komen,’ stelt Loes Vandromme.
Wie het werk in het Deeltijds Kunstonderwijs kan combineren met een andere onderwijsopdracht, kan zo wellicht vaker dichter bij huis een voltijdse opdracht krijgen en ook het lessenrooster in het leerplichtonderwijs (werkuren tijdens de ‘reguliere’ schooluren) is misschien meer aangewezen qua werk-privé-balans.
DynamoPRJOCECT stopt
‘Het is in ieder geval goed nieuws dat de expertise uit het Deeltijds Kunstonderwijs ook in de rest van het onderwijslandschap wordt binnengebracht en omgekeerd,’ vindt Loes Vandromme. Dat is trouwens ook een expliciete doelstelling in het decreet op het Deeltijds Kunstonderwijs: door samen te werken kunnen we het cultureel bewustzijn van kinderen en jongeren verhogen. Enerzijds worden het inzicht en de expertise bij leerkrachten uit andere onderwijsvormen versterkt en anderzijds worden leerkrachten Deeltijds Kunstonderwijs uitgedaagd om met gepaste methodieken in te spelen op de culturele en sociaal-economische diversiteit van leerlingen. Ook in de nieuwe minimumdoelen voor het basisonderwijs staan heel wat doelstellingen rond muzische vaardigheden. ‘Jammer genoeg moet ik vaststellen dat onze minister van onderwijs die samenwerking met het Deeltijds Kunstonderwijs niet zo belangrijk vindt. Afgelopen week raakte namelijk bekend dat het budget voor de jaarlijkse DynamoPROJECTen geschrapt wordt. Via deze DynamoPROJECTen konden scholen een samenwerking aangaan met een externe culturele partner. Jaarlijks werd daarvoor in totaal ongeveer 320.000 euro voorzien. Deze subsidielijn wordt nu dus geschrapt.