Steeds meer leerkrachten uit het leerplichtonderwijs combineren die job met een opdracht in het deeltijds kunstonderwijs

Publicatiedatum

Auteur

Loes Vandromme Vandromme

Deel dit artikel

Steeds meer leerkrachten die les geven in het leerplichtonderwijs combineren die job met een opdracht in het deeltijds kunstonderwijs. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams Parlementslid Loes Vandromme (cd&v) opvroeg bij de minister van onderwijs. ‘Dat is een goede zaak,’ vindt het parlementslid. ‘Kunst- en cultuureducatie is en blijft een belangrijk element in ons leerplichtonderwijs maar vraagt vaak andere competenties en vaardigheden waar sommige leerkrachten in het leerplichtonderwijs wat minder voeling mee hebben. De expertise uit het deeltijds kunstonderwijs kan verruimend werken en anderzijds kunnen didactische en pedagogische vaardigheden uit het leerplichtonderwijs ook.'

Cijfers

Zowel in het basis-, secundair en hoger onderwijs zien we jaar na jaar een stijging van het aantal leerkrachten die hun job combineren met een opdracht voor het deeltijds kunstonderwijs.

Onderstaande tabellen tonen dit heel duidelijk aan:

In het volwassenenonderwijs blijven de cijfers heel beperkt en is er eerder een stagnatie te merken:

Het is wat gissen over de redenen waarom steeds meer leerkrachten de combinatie maken. ‘Wellicht hebben leerkrachten in het Deeltijds Kunstonderwijs minder vaak een voltijdse lesopdracht of moeten ze naar verschillende academies om tot een volwaardige opdracht te komen,’ stelt Loes Vandromme.

Wie het werk in het Deeltijds Kunstonderwijs kan combineren met een opdracht in het leerplichtonderwijs, kan zo wellicht vaker dichter bij huis een voltijdse opdracht krijgen en ook het lessenrooster in het leerplichtonderwijs (werkuren tijdens de ‘reguliere’ schooluren) is misschien interessanter qua werk-privé-balans.

Stimulans

‘Het is in ieder geval goed nieuws dat de expertise uit het Deeltijds Kunstonderwijs ook in het leerplichtonderwijs wordt binnengebracht en omgekeerd,’ vindt Loes Vandromme. Er zijn trouwens nog tal van andere maatregelen om de samenwerking te versterken.  Via Cultuurkuur is er bijvoorbeeld het project ‘Kunstkuur’ waarbij een school en een academie gedurende een 3-jarig traject intensief samenwerken.

Nieuws

Opstart Samen Lezen-project in de bib

Op 21 januari lanceert het Poperingse leerecosysteem Aster in samenwerking met de bib ‘Samen Lezen’. Om de twee weken kan je een bijeenkomst bijwonen in de bib. Een vrijwilliger leest hardop een verhaal of een gedicht voor. De groep gaat dan in gesprek over gedachten en gevoelens die dit bij hen oproept. Aster is een Europees initiatief, voor dit project zijn naast de bib ook Avansa Oostende-Westhoek, De Lovie vzw, Ligo, OverKop en hogeschool VIVES partners.

Steeds meer kwetsbare jongeren dreigen van het leerpad af te geraken

Deeltijds beroepsonderwijs kantelt binnenkort volledig in, in duaal leren, maar voor veel jongeren is er geen geschikt traject. Loes Vandromme, Vlaams Parlementslid voor cd&v en onderwijsexperte trekt aan de alarmbel: ‘Het is hoog tijd om werk te maken van meer flexibele leerwegen om ook het leerrecht van de meest kwetsbare leerlingen te garanderen op weg naar een onderwijskwalificatie.’

Lezen wordt voor iedereen toegankelijk in Vlaanderen

In 2025 wordt werk gemaakt van de koppeling tussen de online catalogus van alle bibliotheken en de bijzondere bibliotheken zoals Luisterpunt, een specifieke Vlaamse openbare bibliotheek voor personen met een leesbeperking. Blinden, slechtzienden, maar ook personen met dyslexie kunnen er terecht voor luisterboeken of DAISY-boeken. Binnenkort zal er ook meer Vlaamse content aangeboden worden op het e-platform en vanuit de Vlaamse regering wordt het gesprek met de federale collega’s omtrent een uitzonderingsregel in de auteurswetgeving aangegaan. Die regeling moet het mogelijk maken dat mensen die Nederlands leren, maar geen leesstoornis hebben, ook gebruik kunnen maken van DAISY-boeken van Luisterpunt.

Vlaams parlementslid Loes Vandromme (cd&v) is tevreden dat er verder werk gemaakt wordt van inclusie op vlak van lezen. ‘Zo verlagen we de drempel voor vele mensen om makkelijker en sneller boeken te vinden.’