Steeds meer leerkrachten uit het leerplichtonderwijs combineren die job met een opdracht in het deeltijds kunstonderwijs

Publicatiedatum

Auteur

Loes Vandromme

Deel dit artikel

Steeds meer leerkrachten die les geven in het leerplichtonderwijs combineren die job met een opdracht in het deeltijds kunstonderwijs. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams Parlementslid Loes Vandromme (cd&v) opvroeg bij de minister van onderwijs. ‘Dat is een goede zaak,’ vindt het parlementslid. ‘Kunst- en cultuureducatie is en blijft een belangrijk element in ons leerplichtonderwijs maar vraagt vaak andere competenties en vaardigheden waar sommige leerkrachten in het leerplichtonderwijs wat minder voeling mee hebben. De expertise uit het deeltijds kunstonderwijs kan verruimend werken en anderzijds kunnen didactische en pedagogische vaardigheden uit het leerplichtonderwijs ook.'

Cijfers

Zowel in het basis-, secundair en hoger onderwijs zien we jaar na jaar een stijging van het aantal leerkrachten die hun job combineren met een opdracht voor het deeltijds kunstonderwijs.

Onderstaande tabellen tonen dit heel duidelijk aan:

In het volwassenenonderwijs blijven de cijfers heel beperkt en is er eerder een stagnatie te merken:

Het is wat gissen over de redenen waarom steeds meer leerkrachten de combinatie maken. ‘Wellicht hebben leerkrachten in het Deeltijds Kunstonderwijs minder vaak een voltijdse lesopdracht of moeten ze naar verschillende academies om tot een volwaardige opdracht te komen,’ stelt Loes Vandromme.

Wie het werk in het Deeltijds Kunstonderwijs kan combineren met een opdracht in het leerplichtonderwijs, kan zo wellicht vaker dichter bij huis een voltijdse opdracht krijgen en ook het lessenrooster in het leerplichtonderwijs (werkuren tijdens de ‘reguliere’ schooluren) is misschien interessanter qua werk-privé-balans.

Stimulans

‘Het is in ieder geval goed nieuws dat de expertise uit het Deeltijds Kunstonderwijs ook in het leerplichtonderwijs wordt binnengebracht en omgekeerd,’ vindt Loes Vandromme. Er zijn trouwens nog tal van andere maatregelen om de samenwerking te versterken.  Via Cultuurkuur is er bijvoorbeeld het project ‘Kunstkuur’ waarbij een school en een academie gedurende een 3-jarig traject intensief samenwerken.

Nieuws

450.000 euro Vlaamse middelen om Huizen van het Kind in de Westhoek te versterken

De verschillende Huizen van het Kind uit de eerstelijnszone Westhoek, gaan in de toekomst veel intensiever samenwerken. Ze werden door de Vlaamse Regering als pilootproject geselecteerd en kunnen zo in de komende twee jaar op maar liefst 450.000 euro rekenen. ‘Samenwerking zit ons, Westhoekinwoners, in het bloed. Dat hebben we al vaker bewezen,’ zegt een tevreden Loes Vandromme, Vlaams Parlementslid en schepen in Poperinge die het dossier hielp verdedigen in Brussel. ‘De extra middelen vanuit Vlaanderen zien we als een noodzakelijk element om onze plannen verder uit te werken én als een erkenning voor onze vastberaden wil tot samenwerking. Door de krachten te bundelen komen we verder!’

Programma Parkconcerten 2024 is bekend

Tien bands geven deze zomer het beste van zichzelf op het podium van de Parkconcerten tijdens 5 muzikale donderdagen in het Burggraaf Frimoutpark. Het publiek bepaalde opnieuw mee de line-up.

Nieuw registratiesysteem voor IBO Hopsakee

Op 1 juni start de buitenschoolse kinderopvang Hopsakee in Poperinge met een nieuw registratiesysteem. Ouders kunnen voortaan werken met een badge, waarmee ze zelf de aankomst- en vertrektijden van hun kinderen registreren. ‘Een belangrijke stap naar administratieve vereenvoudiging voor ouders én voor ons IBO-team’, stelt bevoegd schepen Loes Vandromme.