Steeds meer leerkrachten uit het leerplichtonderwijs combineren die job met een opdracht in het deeltijds kunstonderwijs

Publicatiedatum

Auteur

Loes Vandromme

Deel dit artikel

Steeds meer leerkrachten die les geven in het leerplichtonderwijs combineren die job met een opdracht in het deeltijds kunstonderwijs. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams Parlementslid Loes Vandromme (cd&v) opvroeg bij de minister van onderwijs. ‘Dat is een goede zaak,’ vindt het parlementslid. ‘Kunst- en cultuureducatie is en blijft een belangrijk element in ons leerplichtonderwijs maar vraagt vaak andere competenties en vaardigheden waar sommige leerkrachten in het leerplichtonderwijs wat minder voeling mee hebben. De expertise uit het deeltijds kunstonderwijs kan verruimend werken en anderzijds kunnen didactische en pedagogische vaardigheden uit het leerplichtonderwijs ook.'

Cijfers

Zowel in het basis-, secundair en hoger onderwijs zien we jaar na jaar een stijging van het aantal leerkrachten die hun job combineren met een opdracht voor het deeltijds kunstonderwijs.

Onderstaande tabellen tonen dit heel duidelijk aan:

In het volwassenenonderwijs blijven de cijfers heel beperkt en is er eerder een stagnatie te merken:

Het is wat gissen over de redenen waarom steeds meer leerkrachten de combinatie maken. ‘Wellicht hebben leerkrachten in het Deeltijds Kunstonderwijs minder vaak een voltijdse lesopdracht of moeten ze naar verschillende academies om tot een volwaardige opdracht te komen,’ stelt Loes Vandromme.

Wie het werk in het Deeltijds Kunstonderwijs kan combineren met een opdracht in het leerplichtonderwijs, kan zo wellicht vaker dichter bij huis een voltijdse opdracht krijgen en ook het lessenrooster in het leerplichtonderwijs (werkuren tijdens de ‘reguliere’ schooluren) is misschien interessanter qua werk-privé-balans.

Stimulans

‘Het is in ieder geval goed nieuws dat de expertise uit het Deeltijds Kunstonderwijs ook in het leerplichtonderwijs wordt binnengebracht en omgekeerd,’ vindt Loes Vandromme. Er zijn trouwens nog tal van andere maatregelen om de samenwerking te versterken.  Via Cultuurkuur is er bijvoorbeeld het project ‘Kunstkuur’ waarbij een school en een academie gedurende een 3-jarig traject intensief samenwerken.

Nieuws

Volgend schooljaar toch nog pedagogische studiedagen

Op uitdrukkelijke vraag van Vlaams Parlementslid Loes Vandromme (cd&v) werd heel recent duidelijk hoe scholen zich volgend schooljaar kunnen organiseren rond de pedagogische studiedagen.

cd&v wil snellere procedures voor maatwerkers

Wie aan de slag wil in een maatwerkbedrijf, de voormalige beschutte en sociale werkplaatsen of via individueel maatwerk extra ondersteuning nodig heeft op de reguliere arbeidsmarkt, moet vaak maanden wachten op het vereiste advies van VDAB dat toegang geeft tot een plek in een maatwerkbedrijf of die extra ondersteuning. “Niet te verantwoorden dat mensen die willen werken nodeloos moeten wachten op een goedkeuring”, vindt Vlaams parlementslid Loes Vandromme. Zij wil de procedure vereenvoudigen en zo de wachttijd inperken.

gASStvrije gezinnen bieden ademruimte aan gezinnen met kinderen met autisme

Ouders van kinderen met ASS (autismespectrumstoornis) doen steeds vaker beroep op pleegzorg. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams Parlementslid Loes Vandromme (cd&v) opvroeg bij de minister voor Welzijn. Autismevriendelijke pleeggezinnen of gASStvrije gezinnen maken het mogelijk voor ouders met een persoon met autisme om even op adem te komen terwijl hun kind tijdelijk opgevangen wordt.  En anderzijds kunnen kinderen en jongeren met autisme ook even tot rust komen in een andere, veilige  omgeving. In West-Vlaanderen sloegen vzw Pleegzorg West-Vlaanderen en vzw Victor de handen in elkaar en met succes: hoewel het project pas sinds twee jaar loopt, worden in West-Vlaanderen nu al 9 kinderen met ASS regelmatig in gASStvrije gezinnen opgevangen. Loes Vandromme ziet hier een zeer mooie vorm van hulpverlening in: ‘Kinderen of jongeren met autisme opvoeden vraagt dagelijks veel energie. Daarnaast hebben de kinderen of jongeren zelf ook eens nood aan rust. gASStvrije gezinnen zijn echt een zegen voor deze doelgroep van ouders en kinderen.’ Toch blijft de wachtlijst in de pleegzorg lang. Het parlementslid roept daarom op om dergelijke initiatieven zeker verder te ondersteunen maar ook manieren te zoeken om nog meer gASStvrije gezinnen aan te trekken.