Hoopgevend nieuws voor kwetsbare jongeren uit Deeltijds Beroepssecundair Onderwijs

Publicatiedatum

Auteur

Loes Vandromme

Deel dit artikel

Hoopgevend nieuws voor meest kwetsbare leerlingen in Deeltijds Beroepssecundair Onderwijs: de minister van onderwijs is bereid op zoek te gaan naar hoe bestaande en alternatieve trajecten beter op elkaar afgestemd kunnen worden.

Tijdens de bespreking van het verslag van het Rekenhof over het ‘voorkomen van vroegtijdig schoolverlaten: leerlingenbegeleiding in het beroepssecundair onderwijs’, focuste Vlaams Parlementslid Loes Vandromme (cd&v) onder andere op het deeltijds beroepssecundair onderwijs (DBSO) dat eind dit schooljaar ophoudt te bestaan. Het stelsel Leren en Werken wordt namelijk ingekanteld in het systeem van duaal leren. Op het terrein zijn daar heel wat bezorgdheden rond. Heel wat kwetsbare jongeren kunnen via flexibele leerwegen binnen DBSO aan een onderwijskwalificatie geraken. Straks moeten ook zij terecht in het stelsel van duaal leren waar er veel minder op maat kan gewerkt worden en minder flexibiliteit voor handen is.

‘Dat is nefast voor deze jongeren die vaak een zware rugzak dragen en door allerlei omstandigheden en negatieve leerervaringen schoolmoe zijn’, zegt Loes Vandromme. ‘Het is een bezorgdheid die ik al meermaals heb aangekaart in de commissie: we moeten echt op zoek naar hoe we hier een antwoord op kunnen bieden.’  

In haar reactie op de vraag van Loes Vandromme gaf de minister aan dat ze op zoek wil gaan om de bestaande én alternatieve trajecten beter op elkaar kunnen worden afgestemd.

‘Ik ben tevreden dat de minister oor heeft naar de vraag van op het terrein en ben graag bondgenoot om mee na te denken over een coherent kader van leerwegen. We moeten echt alle mogelijke middelen inzetten om leerlingen een onderwijskwalificatie te laten behalen. Een diploma is een zekerheid voor leven. Het is nu meer dan ooit van belang dat elke jongere die de school verlaat voldoende kennis van Nederlands en wiskunde heeft, breed gevormd is en de nodige vaardigheden heeft verworven om te starten op de arbeidsmarkt. Alleen zo garanderen we het leerrecht van elk kind’, besluit het parlementslid.

Nieuws

Eerste zoektocht van Painting Hunt van start in Poperinge

Op zaterdag 12 juli gaat de allereerste Painting Hunt van start: een unieke, interactieve zoektocht door het landschap van Poperinge, met een origineel schilderij van een topkunstenaar als hoofdprijs. Kunstliefhebbers, avonturiers en nieuwsgierige speurders worden de hele zomer lang uitgedaagd om via hun smartphone hints, raadsels en geheime locaties te ontdekken. Elke week start een nieuwe zoektocht, telkens met een ander kunstwerk als hoofdprijs. 

"Met Painting Hunt brengen we kunst, landschap en technologie samen in een speelse formule. Het is een ode aan schilderkunst, verbeelding én aan de Westhoek", aldus Loes Vandromme, schepen van Cultuur, Poperinge.

Honderdtal minimumdoelen geschrapt, uitstel voor de laatste jaren van het lager onderwijs

De nieuwe minimumdoelen basisonderwijs werden op donderdag 3 juli besproken en goedgekeurd in de commissie onderwijs. De minimumdoelen vertellen wat leerlingen in het basisonderwijs minimaal moeten kennen en kunnen. Ze vervangen de eindtermen die dateren van de jaren '90 en moeten helpen om de onderwijskwaliteit te verbeteren.

Na de voorstelling van het nieuwe pakket in mei, komen er nu na advies van het onderwijsveld nog wat aanpassingen. Een 100-tal nieuwe minimumdoelen voor het basisonderwijs werden ook geschrapt.

Extra financiering voor onderwijsinternaten

“Eindelijk erkenning voor de vele taken die onderwijsinternaten op zich nemen”, zegt Vlaams parlementslid voor cd&v Loes Vandromme. Dat er bijkomende middelen komen voor onderwijsinternaten is voor cd&v de evidentie zelve. “Tijdens de vorige legislatuur heeft cd&v hard gestreden om een goede regeling uit te werken voor de onderwijsinternaten”, zegt Vandromme. Zo werd er vorige legislatuur voor het eerst een decreet gemaakt dat zich boog over onderwijsinternaten. “Dat was op zich een goede zaak: internaten kregen zo een volwaardige plaats in het onderwijslandschap. Maar toen al zagen we dat de financiering niet zou volstaan.”