Steeds meer leerkrachten die les geven in het basis-, secundair, volwassenen-, of hoger onderwijs combineren die job met een opdracht in het deeltijds kunstonderwijs. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams Parlementslid Loes Vandromme (cd&v) opvroeg bij de minister van onderwijs. ‘Dat is een goede zaak,’ vindt het parlementslid. ‘Kunst- en cultuureducatie is en blijft een belangrijk element in ons leerplichtonderwijs maar vraagt vaak andere competenties en vaardigheden waar sommige leerkrachten in de rest van het onderwijslandschap wat minder voeling mee hebben. De expertise uit het deeltijds kunstonderwijs kan verruimend werken en anderzijds kunnen didactische en pedagogische vaardigheden uit het leerplicht, hoger of volwassenenonderwijs ook inspirerend zijn voor leerkrachten uit het DKO. Dat is ook waarom samenwerking in het decreet op het Deeltijds Kunstonderwijs uit 2018 expliciet wordt vermeld en gestimuleerd. Bovendien bevatten de nieuwe minimumdoelen voor het basisonderwijs een uitgebreid pakket aan doelstellingen rond muzische vaardigheden. Een samenwerking met het Deeltijds kunstonderwijs kan op deze vlakken dus een grote meerwaarde betekenen.
De minister van onderwijs lijkt er echter een andere mening op na te houden want afgelopen week kregen scholen de melding dat de middelen voor de DynamoPROJECTen vanuit Cultuurkuur worden geschrapt. Ik betreur die beslissing ten zeerste’, zegt Loes Vandromme. ‘Jaarlijks gaat dit toch over een 80-tal scholen die tot 2.000 euro ter beschikking krijgen om een samenwerking aan te gaan met een kunstenaar, kunstvereniging of andere culturele partner: ideaal om cultuur op school via een laagdrempelige manier binnen te halen.’