Fedasil Poelkapelle richt computerklas in, dankzij steun van Lerian Communications

Publicatiedatum

Auteur

Loes Vandromme Vandromme

Deel dit artikel

Met de financiële steun van Lerian kan de VZW Open Kijk op Vijfwegen binnenkort een degelijke computerklas in het asielcentrum van Fedasil Poelkapelle uitbouwen en installeren. ‘Een grote sprong vooruit, in de kwaliteit van dienstverlening aan de bewoners van ons centrum,’ stelt  Sofie Desseyn, centrumverantwoordelijke.

Lerian Communications, een bedrijf dat onder meer taalcursussen op maat van bedrijven of organisaties uitwerkt, voorziet in een tussenkomst van 8.200 euro. Willem Hardeman, algemeen directeur van Lerian Communications is tevreden dat het geld goed besteed wordt: ‘We kijken verder dan onze corebusiness en hebben hierbij vooral oog voor taal als katalysator voor een geslaagde integratie. Via Loes Vandromme, Vlaams Parlementslid en streekgenote, hoorde ik  over de zoektocht naar financiering voor het project in het asielcentrum van Poelkapelle. Dit is een mooi voorbeeld van integratie via taal, aangepast aan de hedendaagse maatschappij waar digitalisering aan een razendsnelle opmars bezig is.’

Loes Vandromme trad op als verbindingsfiguur tussen Lerian en het asielcentrum: ‘Zelf volg ik het thema onderwijs  van heel nabij op in het Vlaams Parlement. Taal is een vitale toegangspoort tot  inclusief en aangepast onderwijs, het ontwikkelen van ieders talenten en interesses en zorgt finaal voor de juiste toeleiding naar de arbeidsmarkt. We weten dat het beheersen van de taal van het allergrootste belang is om tot leren te komen. Het is goed dat daar overal heel sterk op ingezet wordt. Dit project draagt daar zeker toe bij.’

Met de steun kunnen  de VZW Open Kijk op Vijfwegen en Fedasil Poelkapelle eindelijk werk maken van een degelijk uitgebouwde computerklas. ‘Nu beschikt het centrum over slechts 6 laptops. Deze moeten gedeeld worden met meer dan 100 studenten: leerlingen uit het basis- en secundair onderwijs volgen afstandsonderwijs of moeten taken met de computer maken.  Maar ook volwassenen volgen taallessen via de computer of leren er verder op eigen tempo,’ legt Caroline Ameloot (animatie/buurtwerking Fedasil Poelkapelle) uit.

Ook de FACT-app zal nu veel meer gebruikt kunnen worden. Deze handige tool vergemakkelijkt de communicatie  tussen werkgever en werknemer. De grootste drempel voor anderstaligen is het jargon dat op de werkvloer gehanteerd wordt. De FACT-app zorgt voor combinatie van beeld, geschreven taal en uitspraak zodat de medewerker de sectorspecifieke woordenschat sneller onder de knie krijgen. 

De VZW Open Kijk op Vijwegen organiseert onder andere een huiswerkklas voor alle schoolgaande kinderen. Daarnaast zijn er ook plannen om te starten met het project Coderdojo: een workshopreeks rond programmeren voor jongeren die in het centrum verblijven of in de buurt wonen.

‘We hebben heel veel mooie plannen die al een tijdje klaarlagen en die we nu dus, dankzij deze steun gefaseerd zullen kunnen uitrollen,’ besluit Sofie Desseyn. We zijn dan ook heel dankbaar.

Nieuws

Week van de Online Veiligheid met workshops en FIFA-tornooi

Digibank regio Poperinge organiseert van 12 tot 18 oktober gratis workshops om inwoners beter te wapenen tegen online oplichting. Voor jongeren is er op 12 oktober een game event in CC Ghybe, met een FIFA-tornooi en een GameTalk over verantwoord game- en schermgebruik.

Watou 2024 klokt af op meer dan 20.000 bezoekers

Kunstenfestival Watou heeft zijn editie van 2024 afgesloten met meer dan 20.000 bezoekers. Het enthousiasme van de bezoekers voor 'Landscape of the Imagination' was groot, wat zich weerspiegelde in een mooie stijging van de daggemiddelden, zelfs met de latere start van het festival en een extra sluitingsdag per week. 

Digibank regio Poperinge verlengd

Digibank regio Poperinge krijgt bijkomende middelen van Vlaanderen tot 31 juli 2026 om de huidige werking verder te zetten. Met het project digibanken wil de Vlaamse overheid het risico op digitale uitsluiting verkleinen via drie gerichte doelstellingen: toegang tot digitale technologie, digitale vaardigheden versterken en een verbeterde digitale toegang tot essentiële diensten.