Leerlingen mét getuigschrift basisonderwijs voortaan ook welkom in B-stroom secundair onderwijs

Publicatiedatum

Auteur

Loes Vandromme Vandromme

Deel dit artikel

Leerlingen die het basisonderwijs afsluiten mét een getuigschrift werden tot voor kort niet toegelaten in de B-stroom van het secundair onderwijs. Deze leerlingen moesten sowieso starten in 1A.  ‘Op het terrein was de vraag om te sleutelen aan deze toegangsvoorwaarde heel groot,’ stelt Loes Vandromme, Vlaams Volksvertegenwoordiger en onderwijsspecialiste voor CD&V. ‘Leerlingen die vaak heel veel inspanningen leverden om de leerstof onder de knie te krijgen, worden uiteraard graag beloond met een getuigschrift, maar voor sommige leerlingen is de manier van onderwijzen in 1B en het aanbod praktijk veel meer aangewezen. Heel jammer dan natuurlijk dat ze om die reden, dan geen getuigschrift krijgen.”

 

Tijdens de coronapandemie werd al éénmalig een uitzondering gemaakt ,maar binnenkort wordt deze maatregel definitief bijgestuurd. Mits een aantal voorwaarden kunnen leerlingen met een getuigschrift nu toch starten in 1B. ‘Dat is zeer goed voor de leermotivatie van deze leerlingen,’ reageert Loes Vandromme. ‘Anderzijds moeten we nog meer inspanningen leveren om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk leerlingen hun getuigschrift behalen want het aantal leerlingen zonder getuigschrift basisonderwijs steeg de laatste jaren fel.’

 

Steeds meer leerlingen zonder getuigschrift

Uit cijfers die Loes Vandromme vorig jaar opvroeg, bleek het aantal leerlingen dat hun schoolloopbaan in het secundair onderwijs zonder getuigschrift basisonderwijs start, fel gestegen te zijn. Het ging toen over een stijging van 56.6% op 4 jaar tijd. Een éénduidige verklaring voor dit fenomeen is er niet, maar wellicht is net de vernauwing van de toegangspoort tot 1B, namelijk het niet hebben van een getuigschrift, daar wel een oorzaak van.  

 

Nieuw Besluit Vlaamse Regering

Maar naast de doelstelling om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk leerlingen een getuigschrift basisonderwijs behalen, blijft het van het grootste belang om de leermotivatie van leerlingen zo hoog mogelijk te houden. Tijdens de coronapandemie was er al een tijdelijke regeling van kracht waarbij leerlingen die het basisonderwijs verlaten mét een getuigschrift onder bepaalde voorwaarden toch rechtstreeks toegang kregen tot B1. Nu is er een nieuw Besluit Vlaamse Regering in de maak waarbij deze regel bestendigd wordt. Leerlingen mét een getuigschrift basisonderwijs kunnen naar de B-stroom op voorwaarde dat er een gunstige beslissing is van de klassenraad, van het CLB en uiteraard mits akkoord van ouders en leerling. ‘Een zeer goede zaak,’ besluit Loes Vandromme. ’We moeten leerlingen alle kansen geven en hen ook zoveel mogelijk positieve leerervaringen meegeven. Dat is bepalend voor het vervolg van hun schoolloopbaan.’

Nieuws

Watou 2024 klokt af op meer dan 20.000 bezoekers

Kunstenfestival Watou heeft zijn editie van 2024 afgesloten met meer dan 20.000 bezoekers. Het enthousiasme van de bezoekers voor 'Landscape of the Imagination' was groot, wat zich weerspiegelde in een mooie stijging van de daggemiddelden, zelfs met de latere start van het festival en een extra sluitingsdag per week. 

Digibank regio Poperinge verlengd

Digibank regio Poperinge krijgt bijkomende middelen van Vlaanderen tot 31 juli 2026 om de huidige werking verder te zetten. Met het project digibanken wil de Vlaamse overheid het risico op digitale uitsluiting verkleinen via drie gerichte doelstellingen: toegang tot digitale technologie, digitale vaardigheden versterken en een verbeterde digitale toegang tot essentiële diensten.

Belangrijke stap voorwaarts in bouw nieuwe Kunstacademie en cultuurzaal: akkoord met bouwpartners

Er is een akkoord met de groep bouwpartners (het ‘consortium’) die straks de nieuwe Kunstacademie van Poperinge op de Vroonhofsite zullen bouwen. De Vlaamse regering maakte een overeenkomst met het consortium ‘Schoolkracht’, een groep bouwpartners die, verspreid over Vlaanderen, 27 scholen zullen bouwen volgens de formule DBFM (‘Design, Build, Finance, Maintain’- Ontwerpen, Bouwen, Financieren, Onderhouden). ‘Ik ben bijzonder tevreden dat mijn inspanningen om dit subsidiedossier rond te krijgen, beloond werden en we nu een volgende fase kunnen beginnen,’ zegt Loes Vandromme, schepen van Cultuur in Poperinge.