Leerlingen mét getuigschrift basisonderwijs voortaan ook welkom in B-stroom secundair onderwijs

Publicatiedatum

Auteur

Loes Vandromme

Deel dit artikel

Leerlingen die het basisonderwijs afsluiten mét een getuigschrift werden tot voor kort niet toegelaten in de B-stroom van het secundair onderwijs. Deze leerlingen moesten sowieso starten in 1A.  ‘Op het terrein was de vraag om te sleutelen aan deze toegangsvoorwaarde heel groot,’ stelt Loes Vandromme, Vlaams Volksvertegenwoordiger en onderwijsspecialiste voor CD&V. ‘Leerlingen die vaak heel veel inspanningen leverden om de leerstof onder de knie te krijgen, worden uiteraard graag beloond met een getuigschrift, maar voor sommige leerlingen is de manier van onderwijzen in 1B en het aanbod praktijk veel meer aangewezen. Heel jammer dan natuurlijk dat ze om die reden, dan geen getuigschrift krijgen.”

 

Tijdens de coronapandemie werd al éénmalig een uitzondering gemaakt ,maar binnenkort wordt deze maatregel definitief bijgestuurd. Mits een aantal voorwaarden kunnen leerlingen met een getuigschrift nu toch starten in 1B. ‘Dat is zeer goed voor de leermotivatie van deze leerlingen,’ reageert Loes Vandromme. ‘Anderzijds moeten we nog meer inspanningen leveren om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk leerlingen hun getuigschrift behalen want het aantal leerlingen zonder getuigschrift basisonderwijs steeg de laatste jaren fel.’

 

Steeds meer leerlingen zonder getuigschrift

Uit cijfers die Loes Vandromme vorig jaar opvroeg, bleek het aantal leerlingen dat hun schoolloopbaan in het secundair onderwijs zonder getuigschrift basisonderwijs start, fel gestegen te zijn. Het ging toen over een stijging van 56.6% op 4 jaar tijd. Een éénduidige verklaring voor dit fenomeen is er niet, maar wellicht is net de vernauwing van de toegangspoort tot 1B, namelijk het niet hebben van een getuigschrift, daar wel een oorzaak van.  

 

Nieuw Besluit Vlaamse Regering

Maar naast de doelstelling om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk leerlingen een getuigschrift basisonderwijs behalen, blijft het van het grootste belang om de leermotivatie van leerlingen zo hoog mogelijk te houden. Tijdens de coronapandemie was er al een tijdelijke regeling van kracht waarbij leerlingen die het basisonderwijs verlaten mét een getuigschrift onder bepaalde voorwaarden toch rechtstreeks toegang kregen tot B1. Nu is er een nieuw Besluit Vlaamse Regering in de maak waarbij deze regel bestendigd wordt. Leerlingen mét een getuigschrift basisonderwijs kunnen naar de B-stroom op voorwaarde dat er een gunstige beslissing is van de klassenraad, van het CLB en uiteraard mits akkoord van ouders en leerling. ‘Een zeer goede zaak,’ besluit Loes Vandromme. ’We moeten leerlingen alle kansen geven en hen ook zoveel mogelijk positieve leerervaringen meegeven. Dat is bepalend voor het vervolg van hun schoolloopbaan.’

Nieuws

Bibliotheek en De Lovie vzw slaan de handen in elkaar op Erfgoeddag

Op Erfgoeddag, zondag 21 april, kan je dit jaar opnieuw het kasteelpark De Lovie bezoeken. Het thema is dit jaar ‘Samen uit, samen thuis’. Je geniet er van het lokale aanbod met de jaarlijkse Bloemendagen en kan gezellig rondkuieren in de historisch rijke omgeving. Een nieuwigheid dit jaar is een samenwerking met de bibliotheek voor extra activiteiten en een boekenverkoop.

Poperinge opent rouwregister voor Gwy Mandelinck

Gwy Mandelinck, bezieler van de Poëziezomers in Watou, is overleden op vrijdag 5 april. Het stadsbestuur opent een rouwregister in de kerk van Watou. Je kan er dagelijks terecht tussen 9 u. en 17.30 u .

Onderwijsinspectie moet te allen tijde onafhankelijk kunnen werken!

Lieven Viaene, topman van de onderwijsinspectie, gaat met pensioen. In een afscheidsinterview uit hij zijn bezorgdheid over de richting die de onderwijsminister de inspectie induwt. De inspectie werd de afgelopen jaren 'geremd in het benoemen wat er op het veld niet goed loopt,' zo stelde de man in De Ochtend op Radio 1.

Wat mij betreft, is het van primordiaal belang dat de inspectie onafhankelijk haar werk kan doen, zodat de overheid gevoed wordt door een objectief en breed beeld van hoe onze scholen, hoe onze lerarenteams werken. Vandaar dat het ook belangrijk is dat inspecteurs ervaring op het terrein, in de klas, hebben. Ongeoorloofde politieke druk kan nooit de bedoeling zijn. Als er gevraagd wordt dat de inspectie doet wat de democratie vraagt, dan rapport de inspectie beter aan het parlement dan aan de minister van Onderwijs.