Katholiek Onderwijs Vlaanderen stelt een nieuw beleids- en begeleidingsplan 2025-2030 voor. Hier lees je mijn persreactie op dit plan.
Vlaams parlementslid Loes Vandromme (cd&v) is benieuwd naar de uitwerking van de plannen van de topman van het katholiek onderwijs Bruno Vanobbergen. “De kwaliteit van het onderwijs opkrikken, inzetten op meer kennis en zorgen dat niemand uit de boot valt: dat zijn doelen waar wij als partij al langer op hameren en waar wij dus 100 procent achter staan.”
Vandromme pleit ook al langer bij de minister van onderwijs voor een visie op langere termijn om het lerarentekort aan te pakken, een lerarenloopbaanpact. “Schoolbesturen hebben daarin een cruciale rol om een degelijk personeelsbeleid op te zetten. Schoolbesturen versterken en professionaliseren geprofessionaliseerd is daarvoor noodzakelijk. Dat Vanobbergen die professionalisering en versterking nu ook als prioriteit naar voor schuift stemt me positief. Er is geen tijd te verliezen”, stelt Vandromme.
“We moeten wel opletten dat we niet evolueren naar een onderwijs dat enkel voorbereidt op arbeid en dus zijn rol verliest om leerlingen normen en waarden bij te brengen, om leerlingen cultuur bij te brengen en om hen bij te staan om hun persoonlijkheid te vormen. Kinderen zijn geen robots die op school enkel en alleen klaargestoomd worden voor de arbeidsmarkt, op school moeten zij ook voorbereid worden op de maatschappij waarin zij later zullen functioneren. Kinderen en jongeren vormen ook hun persoonlijkheid in die levensfase en de school kan daarvan niet los gezien worden, aangezien een groot deel van hun leven zich binnen die schoolmuren afspeelt. Ook levensbeschouwing en zingeving past hierin en dat moeten we blijven bewaken”, stelt Vandromme.
Dat Vanobbergen een nieuwe werf opstart om zijn ‘christelijk geïnspireerd project’ op een eigentijdse manier vorm te geven, vindt Vandromme een goed signaal. “Die christelijke waarden mogen we niet loslaten, het kompas mogen we niet verliezen, maar net vertalen voor onze jongeren en leerkrachten naar de handvaten die ze nodig hebben.”
Levensbeschouwing is niet iets dat je aan de kapstok hangt als je de klas binnenkomt. Cd&v zorgde tijdens de regeringsonderhandelingen als enige dat levensbeschouwing een zaak blijft van onderwijs. Dat is niet alleen een zaak van godsdienstonderwijs, maar ook van zedenleer. Het gemak waarmee sommigen zingeving willen schrappen baart ons zorgen.