Ruim vier op vijf leerkrachten klagen over onnodige administratie

Publicatiedatum

Auteur

Loes Vandromme Vandromme

Deel dit artikel

Meer dan vier op de vijf leerkrachten en directies worstelen met veel planlast in hun job. Dat blijkt uit het eerste planlastrapport van de Onderwijsinspectie.

Vlaams parlementslid en onderwijsexperte voor cd&v Loes Vandromme reageert niet verrast op die hoge cijfers. “Planlast is een enorme ergernis bij vele leerkrachten, die hierdoor de motivatie verliezen om voor de klas te staan. Zowel bij leerkrachten als directies wordt planlast bijzonder vaak ervaren als een belemmering van hun kerntaken. De administratieve rompslomp is voor velen een bron van stress en de oorzaak van burn-out of andere psychische klachten.”

 

Door vanuit de overheid alles sterk te reguleren en controleren en middelen te kleuren, belemmeren we leerkrachten in hun job. Om dit in kaart te brengen kwam de minister in de zomer met een zogenaamde ‘planlastcalculator’, die contradictorisch genoeg soms voor meer planlast zorgde bij scholen. Het was dan ook geen verrassing dat maar een klein aantal scholen er gebruik van maakte.” Volgens Vandromme moeten we net ruimte en vertrouwen geven aan scholen, aan leerkrachten en aan directies. “Laat onze leraren lesgeven. Vertrek vanuit de expertise, zonder alles te willen vatten in regeltjes, tools en andere overbodigheden. Te veel leerkrachten geven er de brui, net omwille van de vele planlast. Minder planlast en beter onderwijs? Dat start bij vertrouwen. Geef leerkrachten en directies het vertrouwen dat zij verdienen.”

Nieuws

Opstart Samen Lezen-project in de bib

Op 21 januari lanceert het Poperingse leerecosysteem Aster in samenwerking met de bib ‘Samen Lezen’. Om de twee weken kan je een bijeenkomst bijwonen in de bib. Een vrijwilliger leest hardop een verhaal of een gedicht voor. De groep gaat dan in gesprek over gedachten en gevoelens die dit bij hen oproept. Aster is een Europees initiatief, voor dit project zijn naast de bib ook Avansa Oostende-Westhoek, De Lovie vzw, Ligo, OverKop en hogeschool VIVES partners.

Steeds meer kwetsbare jongeren dreigen van het leerpad af te geraken

Deeltijds beroepsonderwijs kantelt binnenkort volledig in, in duaal leren, maar voor veel jongeren is er geen geschikt traject. Loes Vandromme, Vlaams Parlementslid voor cd&v en onderwijsexperte trekt aan de alarmbel: ‘Het is hoog tijd om werk te maken van meer flexibele leerwegen om ook het leerrecht van de meest kwetsbare leerlingen te garanderen op weg naar een onderwijskwalificatie.’

Lezen wordt voor iedereen toegankelijk in Vlaanderen

In 2025 wordt werk gemaakt van de koppeling tussen de online catalogus van alle bibliotheken en de bijzondere bibliotheken zoals Luisterpunt, een specifieke Vlaamse openbare bibliotheek voor personen met een leesbeperking. Blinden, slechtzienden, maar ook personen met dyslexie kunnen er terecht voor luisterboeken of DAISY-boeken. Binnenkort zal er ook meer Vlaamse content aangeboden worden op het e-platform en vanuit de Vlaamse regering wordt het gesprek met de federale collega’s omtrent een uitzonderingsregel in de auteurswetgeving aangegaan. Die regeling moet het mogelijk maken dat mensen die Nederlands leren, maar geen leesstoornis hebben, ook gebruik kunnen maken van DAISY-boeken van Luisterpunt.

Vlaams parlementslid Loes Vandromme (cd&v) is tevreden dat er verder werk gemaakt wordt van inclusie op vlak van lezen. ‘Zo verlagen we de drempel voor vele mensen om makkelijker en sneller boeken te vinden.’