In reactie op de slechte TIMSS-resultaten roept CD&V-parlementslid Loes Vandromme op om "eindelijk werk te maken van een lerarenloopbaanpact." Volgens Vandromme kunnen de dalende resultaten niet los gezien worden van het aanslepende lerarentekort.
De resultaten van de nieuwe internationale TIMSS-studie zijn alarmerend. Vlaamse leerlingen uit het vierde leerjaar scoren opnieuw minder goed voor wiskunde en wetenschappen. Vlaanderen telt amper nog toppresteerders, terwijl het aantal leerlingen dat het basisniveau niet haalt, groeit.
Vlaams parlementslid Loes Vandromme reageert "erg bezorgd" op de nieuwe resultaten. Volgens haar kunnen de resultaten "niet los gezien worden van het aanslepende lerarentekort". "We mogen niet in een bocht rond het probleem van het lerarentekort lopen. Klassen waar geen les wordt gegeven omdat er geen leerkracht is of leerkrachten voor de klas die niet het juiste diploma, niet de juiste competenties of kennis hebben: dat is desastreus voor het niveau van de Vlaamse leerlingen."
CD&V dringt er daarom op aan om snel werk te maken van een "lerarenloopbaanpact". Verschillende onderwijsminister beten in het verleden hun tanden al stuk op dat overkoepelende plan. Maar voor CD&V moet huidig minister van Onderwijs Zuhal Demir er deze legislatuur echt werk van maken. "We kunnen niet lijdzaam blijven toezien hoe het Vlaamse onderwijsniveau steeds verder wegzakt", aldus Vandromme.
Volgens Vandromme liggen er allerlei goede plannen op tafel, gaande van de eindtermen in het basisonderwijs tot de extra aandacht voor de kennis van het Nederlands. Maar om die plannen te realiseren, zijn er voldoende leerkrachten nodig. Daarom moet er snel iets gedaan worden aan het lerarentekort. "Er is geen 'silver bullet', maar wat CD&V betreft is de leerkracht wel een zeer belangrijke schakel".