Eindelijk werk maken van een lerarenloopbaanpact!

Publicatiedatum

Auteur

Loes Vandromme Vandromme

Deel dit artikel

In reactie op de slechte TIMSS-resultaten roept CD&V-parlementslid Loes Vandromme op om "eindelijk werk te maken van een lerarenloopbaanpact." Volgens Vandromme kunnen de dalende resultaten niet los gezien worden van het aanslepende lerarentekort.

De resultaten van de nieuwe internationale TIMSS-studie zijn alarmerend. Vlaamse leerlingen uit het vierde leerjaar scoren opnieuw minder goed voor wiskunde en wetenschappen. Vlaanderen telt amper nog toppresteerders, terwijl het aantal leerlingen dat het basisniveau niet haalt, groeit.
Vlaams parlementslid Loes Vandromme reageert "erg bezorgd" op de nieuwe resultaten. Volgens haar kunnen de resultaten "niet los gezien worden van het aanslepende lerarentekort". "We mogen niet in een bocht rond het probleem van het lerarentekort lopen. Klassen waar geen les wordt gegeven omdat er geen leerkracht is of leerkrachten voor de klas die niet het juiste diploma, niet de juiste competenties of kennis hebben: dat is desastreus voor het niveau van de Vlaamse leerlingen."
CD&V dringt er daarom op aan om snel werk te maken van een "lerarenloopbaanpact". Verschillende onderwijsminister beten in het verleden hun tanden al stuk op dat overkoepelende plan. Maar voor CD&V moet huidig minister van Onderwijs Zuhal Demir er deze legislatuur echt werk van maken. "We kunnen niet lijdzaam blijven toezien hoe het Vlaamse onderwijsniveau steeds verder wegzakt", aldus Vandromme
Volgens Vandromme liggen er allerlei goede plannen op tafel, gaande van de eindtermen in het basisonderwijs tot de extra aandacht voor de kennis van het Nederlands. Maar om die plannen te realiseren, zijn er voldoende leerkrachten nodig. Daarom moet er snel iets gedaan worden aan het lerarentekort. "Er is geen 'silver bullet', maar wat CD&V betreft is de leerkracht wel een zeer belangrijke schakel".

Nieuws

Opstart Samen Lezen-project in de bib

Op 21 januari lanceert het Poperingse leerecosysteem Aster in samenwerking met de bib ‘Samen Lezen’. Om de twee weken kan je een bijeenkomst bijwonen in de bib. Een vrijwilliger leest hardop een verhaal of een gedicht voor. De groep gaat dan in gesprek over gedachten en gevoelens die dit bij hen oproept. Aster is een Europees initiatief, voor dit project zijn naast de bib ook Avansa Oostende-Westhoek, De Lovie vzw, Ligo, OverKop en hogeschool VIVES partners.

Steeds meer kwetsbare jongeren dreigen van het leerpad af te geraken

Deeltijds beroepsonderwijs kantelt binnenkort volledig in, in duaal leren, maar voor veel jongeren is er geen geschikt traject. Loes Vandromme, Vlaams Parlementslid voor cd&v en onderwijsexperte trekt aan de alarmbel: ‘Het is hoog tijd om werk te maken van meer flexibele leerwegen om ook het leerrecht van de meest kwetsbare leerlingen te garanderen op weg naar een onderwijskwalificatie.’

Lezen wordt voor iedereen toegankelijk in Vlaanderen

In 2025 wordt werk gemaakt van de koppeling tussen de online catalogus van alle bibliotheken en de bijzondere bibliotheken zoals Luisterpunt, een specifieke Vlaamse openbare bibliotheek voor personen met een leesbeperking. Blinden, slechtzienden, maar ook personen met dyslexie kunnen er terecht voor luisterboeken of DAISY-boeken. Binnenkort zal er ook meer Vlaamse content aangeboden worden op het e-platform en vanuit de Vlaamse regering wordt het gesprek met de federale collega’s omtrent een uitzonderingsregel in de auteurswetgeving aangegaan. Die regeling moet het mogelijk maken dat mensen die Nederlands leren, maar geen leesstoornis hebben, ook gebruik kunnen maken van DAISY-boeken van Luisterpunt.

Vlaams parlementslid Loes Vandromme (cd&v) is tevreden dat er verder werk gemaakt wordt van inclusie op vlak van lezen. ‘Zo verlagen we de drempel voor vele mensen om makkelijker en sneller boeken te vinden.’