Bijna 1500 West-Vlaamse kinderen gingen naar zomerschool

Publicatiedatum

Auteur

Loes Vandromme Vandromme

Deel dit artikel

Het aantal zomerscholen dat afgelopen vakantie werd georganiseerd kreeg dit jaar een flinke boost in West-Vlaanderen. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams Parlementslid Loes Vandromme (cd&v) opvroeg bij de minister voor Onderwijs. Bij de allereerste editie van zomerscholen in 2020 waren er in West-Vlaanderen 18 initiatieven met telkens kleine groepjes van een 10-tal leerlingen. ‘Vorige zomer konden in totaal 1.454 leerlingen op 26 plaatsen in West-Vlaanderen ondersteuning krijgen en extra oefenen op Nederlands en wiskunde. De lessen werden afgewisseld met ontspanning. Scholen of lokale besturen die een zomerschool inrichten kunnen rekenen op een tussenkomst van de Vlaamse overheid,’ weet het parlementslid.

In een zomerschool volgen kinderen en jongeren minstens tien dagen lang een lesaanbod op maat om leerachterstand te vorkomen of te verhelpen. De lessen worden afgewisseld met sport, spel en cultuur. Deelname aan een zomerschool is vrijwillig en gratis.

De zomerscholen werden een eerste keer geïntroduceerd tijdens de coronapandemie. In 2020 moesten de scholen een tijd lang sluiten en dat zorgde bij veel kinderen voor een leerachterstand. Om die achterstand op te vangen werden er die zomer in Vlaanderen 122 zomerscholen georganiseerd. Een jaar later waren er dat 125. Ondertussen zijn de zomerscholen ook structureel verankerd in een decretaal kader met duidelijke voorwaarden en afspraken. Het aantal aanvragen steeg dit jaar opvallend én in alle provincies, maar niet overal even snel. 

In heel Vlaanderen organiseerden 122 lokale besturen of scholen in totaal 206 zomerscholen voor iets meer dan 16.000 leerlingen. Vooral in Antwerpen kennen zomerscholen een groot succes. Daar verdubbelde het aantal initiatieven in vier jaar tijd tot 78. Met de 26 zomerscholen in West-Vlaanderen laat onze provincie nog Vlaams-Brabant (22 zomerscholen) en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (8 initiatieven) achter zich.

Zomerscholen zijn een goed initiatief, vooral voor onze meest kwetsbare kinderen,’ vindt Loes Vandromme. ‘Maar het is niet zaligmakend natuurlijk. We bereiken een deel van de kwetsbare kinderen, maar lang niet allemaal. Zomerscholen hebben in onze landelijke regio’s van de provincie bijvoorbeeld nog geen ingang gevonden. Als cd&v blijven we daarom pleiten om in te zetten op extra ondersteuning in de klas: tijdens de lesuren en tussen de klasmuren,’ besluit Vandromme.

Nieuws

Kunstenfestival Watou neemt tussenjaar

Na drie succesvolle edities onder de creatieve leiding van Koen Vanmechelen gaat het Kunstenfestival Watou in 2025 een bijzonder jaar tegemoet. Er komt een noodzakelijke pauze, maar niet zonder reden: de editie van 2026 wordt voorbereid en de organisatie gaat op zoek naar extra financiële middelen.


2025 wordt echter geen rustjaar wat activiteiten betreft. De stad lanceert een nieuw concept: MINIATUUR. Onder deze roepnaam zitten drie projecten die focussen op ‘klein maar zeer fijn’: een  interactieve schilderijenzoektocht, een Pinkies verhalenzoektocht en de poëziefietsroute.

Slechts 1 op 6 zijinstromers vraagt lerarenbonus aan

Zijinstromers in het onderwijs die nog geen pedagogisch bekwaamheidsbewijs hebben en een lerarenopleiding volgen die leidt tot een pedagogisch bekwaamheidsbewijs, kunnen een lerarenbonus aanvragen waardoor ze recht hebben op een wekelijkse vermindering van hun opdracht en tegelijk hun salaris voor de oorspronkelijke opdracht behouden. De maatregel lijkt moeilijk van de grond te komen, zo blijkt uit cijfers die Loes Vandromme, Vlaams Parlementslid voor cd&v bij de minister van onderwijs opvroeg. In het schooljaar 2023-2024 vroegen welgeteld 724 zijinstromers een lerarenbonus aan: dat is 16% van alle zijinstromers in dat schooljaar. ‘We hebben er alle baat bij dat zijinstromers een lerarenopleiding volgen,’ vindt Vandromme. Het parlementslid roept daarom op om volop in te zetten op verdere professionalisering van zijinstromers en extra maatregelen om hen aan boord te houden. ‘We hebben daar in het regeerakkoord ook afspraken over gemaakt: in de volgende jaren willen we extra inspanningen doen om haalbare, aantrekkelijke en aangepaste trajecten te voorzien voor zijinstromers,’ licht Loes Vandromme toe.

Reaffectatie van vastbenoemde leerkrachten staat lijnrecht tegenover een modern HR-beleid

Leerkrachten die vast benoemd zijn, kunnen hun opdracht geheel of gedeeltelijk verliezen door bijvoorbeeld een daling van het aantal leerlingen in de school. Als dat gebeurt en scholengemeenschappen vinden intern geen oplossing, dan kan de Vlaamse reaffectatiecommissie leerkrachten toewijzen aan een opdracht in een andere school. “Dit systeem zorgt in de praktijk voor een aantal moeilijkheden”, vindt Vandromme. Daarom riep ze de minister op om de moeilijkheden van dit reaffectatiesysteem te bekijken en na te gaan hoe het verenigbaar is met een modern HR-beleid in scholen. De minister van onderwijs beloofde hierover in overleg te gaan met de sociale partners.