Help jij de zomerschool?

Publicatiedatum

Auteur

Loes Vandromme

Deel dit artikel

Poperinge zoekt lesgevers en animatoren voor de zomerschool. In augustus krijgen leerlingen met een leerachterstand er hulp bij taal en rekenen. 

De vierde editie van de zomerschool vindt plaats van 7 tot en met 25 augustus bij Huis van het Kind op de Vroonhofsite. Kinderen van het 1ste tot en met het 3e leerjaar vormen een klas, een tweede klas groepeert leerlingen van het 4e, 5e en 6e leerjaar. 

In de voormiddag krijgen de leerlingen les, in de namiddag is er ruimte voor ontspanning via sport en spel en workshops. 

De zomerschool zoekt lesgevers en animatoren op 7, 8, 10, 11, 16, 17, 18, 23, 24 en 25 augustus.

  • Heb jij een pedagogisch diploma of ben je student in een pedagogische richting? Kom 1 of meerdere voormiddagen lesgeven. Ook leerkrachten op pensioen kunnen helpen. 
    • Je hebt een uittreksel uit het strafregister, model 2.
    • Je geeft les van 9 u. tot 12 u. aan een zestal leerlingen. Je bent aanwezig van 8.45 u. tot 12.15 u.
    • Alle leerdoelen zijn gekend, pedagogisch materiaal is aanwezig.
    • Je kiest zelf hoe vaak je komt. Je kan ook kiezen of je liever aan de jongste of aan de oudste leerlingen lesgeeft.
    • Poperinge biedt je een contract B1. Daarmee verdien je 16,85 euro bruto per uur.
  • Ben je minimum 15 jaar en enthousiast om enkele activiteiten te begeleiden? 
    • Ervaring in jeugdwerk is een pluspunt.
    • Je begeleidt activiteiten van 12.30 u. tot 16 u.
    • Je krijgt een halve dag vorming en wordt daarvoor ook betaald.
    • Je kiest zelf hoe vaak je komt. Je kan ook kiezen of je liever activiteiten voor de jongste of de oudste leerlingen begeleidt.
    • Poperinge biedt je een animatorvergoeding van 18 euro per dag.

Neem vrijblijvend contact op met coördinator Nele Theunynck: 057 33 20 83 of [email protected]

Nieuws

Nieuwe oproep huursubsidies voor scholenbouw in het najaar 2025!

Heel veel scholen hebben dringend nood aan extra ruimte en kijken aan tegen hoge renovatiekosten. De Vlaamse overheid voorziet een aantal maatregelen om hiervoor financieel tussen te komen, maar de klassieke wachtlijst is lang.  Via huursubsidies kunnen scholen hun capaciteit vrij snel uitbreiden of bestaande infrastructuur renoveren. Het blijft echter wachten op een nieuwe subsidie-oproep waarop scholen kunnen intekenen. In antwoord op een parlementaire vraag van Vlaams Parlementslid Loes Vandromme (cd&v) antwoordde de minister van onderwijs nu dat er dit najaar een nieuwe oproep komt. ‘Die zal geen dag te vroeg komen’, zegt Loes Vandromme tevreden. ‘De nood aan goede schoolinfrastructuur is zeer groot. Initiatieven als huursubsidies zijn zeer welkom voor scholen die snel werk willen maken van uitbreiding of renovatie.’

Groot personeelsverloop bij schooldirecties, beloofde loonafspraken on hold gezet

Het aantal wissels in directieteams in het leerplichtonderwijs, is in drie jaar tijd met 54 procent gestegen. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams Parlementslid Loes Vandromme (cd&v) bij de minister van onderwijs opvroeg. Tijdens het schooljaar 2021-2022 waren er 1.307 wissels van directieleden. Vorig schooljaar ging het over maar liefst 1.999 wissels, pensioneringen buiten beschouwing gelaten. Eerdere loonafspraken om de job aantrekkelijker te maken werden on hold gezet. “Schooldirecteurs verdienen meer respect van de overheid. Kwaliteitsvol onderwijs staat of valt met standvastige, sterke schoolleiders. Die dreigen we vandaag te verliezen”, stelt Vandromme.

Parlementair werk, werkt: versnelde evaluatie decreet onderwijsinternaten komt er tegen eind dit jaar!

Op vraag van Vlaams Parlementslid Loes Vandromme die de situatie van de onderwijsinternaten al meerdere malen aankaartte, gaf de minister in de commissie Onderwijs te kennen dat ze tegen eind dit jaar een eerste evaluatie van het decreet op onderwijsinternaten wil klaar hebben.

‘Dat is bijzonder goed nieuws,’ vindt Vandromme. ‘Het nieuwe decreet voor onderwijsinternaten is sinds 2023 van kracht. De regelgeving is dus behoorlijk recent maar toch is een eerste evaluatie een absolute must.’