Help jij de zomerschool?

Publicatiedatum

Auteur

Loes Vandromme Vandromme

Deel dit artikel

Poperinge zoekt lesgevers en animatoren voor de zomerschool. In augustus krijgen leerlingen met een leerachterstand er hulp bij taal en rekenen. 

De vierde editie van de zomerschool vindt plaats van 7 tot en met 25 augustus bij Huis van het Kind op de Vroonhofsite. Kinderen van het 1ste tot en met het 3e leerjaar vormen een klas, een tweede klas groepeert leerlingen van het 4e, 5e en 6e leerjaar. 

In de voormiddag krijgen de leerlingen les, in de namiddag is er ruimte voor ontspanning via sport en spel en workshops. 

De zomerschool zoekt lesgevers en animatoren op 7, 8, 10, 11, 16, 17, 18, 23, 24 en 25 augustus.

  • Heb jij een pedagogisch diploma of ben je student in een pedagogische richting? Kom 1 of meerdere voormiddagen lesgeven. Ook leerkrachten op pensioen kunnen helpen. 
    • Je hebt een uittreksel uit het strafregister, model 2.
    • Je geeft les van 9 u. tot 12 u. aan een zestal leerlingen. Je bent aanwezig van 8.45 u. tot 12.15 u.
    • Alle leerdoelen zijn gekend, pedagogisch materiaal is aanwezig.
    • Je kiest zelf hoe vaak je komt. Je kan ook kiezen of je liever aan de jongste of aan de oudste leerlingen lesgeeft.
    • Poperinge biedt je een contract B1. Daarmee verdien je 16,85 euro bruto per uur.
  • Ben je minimum 15 jaar en enthousiast om enkele activiteiten te begeleiden? 
    • Ervaring in jeugdwerk is een pluspunt.
    • Je begeleidt activiteiten van 12.30 u. tot 16 u.
    • Je krijgt een halve dag vorming en wordt daarvoor ook betaald.
    • Je kiest zelf hoe vaak je komt. Je kan ook kiezen of je liever activiteiten voor de jongste of de oudste leerlingen begeleidt.
    • Poperinge biedt je een animatorvergoeding van 18 euro per dag.

Neem vrijblijvend contact op met coördinator Nele Theunynck: 057 33 20 83 of [email protected]

Nieuws

Kunstenfestival Watou neemt tussenjaar

Na drie succesvolle edities onder de creatieve leiding van Koen Vanmechelen gaat het Kunstenfestival Watou in 2025 een bijzonder jaar tegemoet. Er komt een noodzakelijke pauze, maar niet zonder reden: de editie van 2026 wordt voorbereid en de organisatie gaat op zoek naar extra financiële middelen.


2025 wordt echter geen rustjaar wat activiteiten betreft. De stad lanceert een nieuw concept: MINIATUUR. Onder deze roepnaam zitten drie projecten die focussen op ‘klein maar zeer fijn’: een  interactieve schilderijenzoektocht, een Pinkies verhalenzoektocht en de poëziefietsroute.

Slechts 1 op 6 zijinstromers vraagt lerarenbonus aan

Zijinstromers in het onderwijs die nog geen pedagogisch bekwaamheidsbewijs hebben en een lerarenopleiding volgen die leidt tot een pedagogisch bekwaamheidsbewijs, kunnen een lerarenbonus aanvragen waardoor ze recht hebben op een wekelijkse vermindering van hun opdracht en tegelijk hun salaris voor de oorspronkelijke opdracht behouden. De maatregel lijkt moeilijk van de grond te komen, zo blijkt uit cijfers die Loes Vandromme, Vlaams Parlementslid voor cd&v bij de minister van onderwijs opvroeg. In het schooljaar 2023-2024 vroegen welgeteld 724 zijinstromers een lerarenbonus aan: dat is 16% van alle zijinstromers in dat schooljaar. ‘We hebben er alle baat bij dat zijinstromers een lerarenopleiding volgen,’ vindt Vandromme. Het parlementslid roept daarom op om volop in te zetten op verdere professionalisering van zijinstromers en extra maatregelen om hen aan boord te houden. ‘We hebben daar in het regeerakkoord ook afspraken over gemaakt: in de volgende jaren willen we extra inspanningen doen om haalbare, aantrekkelijke en aangepaste trajecten te voorzien voor zijinstromers,’ licht Loes Vandromme toe.

Reaffectatie van vastbenoemde leerkrachten staat lijnrecht tegenover een modern HR-beleid

Leerkrachten die vast benoemd zijn, kunnen hun opdracht geheel of gedeeltelijk verliezen door bijvoorbeeld een daling van het aantal leerlingen in de school. Als dat gebeurt en scholengemeenschappen vinden intern geen oplossing, dan kan de Vlaamse reaffectatiecommissie leerkrachten toewijzen aan een opdracht in een andere school. “Dit systeem zorgt in de praktijk voor een aantal moeilijkheden”, vindt Vandromme. Daarom riep ze de minister op om de moeilijkheden van dit reaffectatiesysteem te bekijken en na te gaan hoe het verenigbaar is met een modern HR-beleid in scholen. De minister van onderwijs beloofde hierover in overleg te gaan met de sociale partners.