Jaarlijks 3.4 miljoen euro voor scholenbouw in West-Vlaanderen

Publicatiedatum

Auteur

Loes Vandromme Vandromme

Deel dit artikel

Zopas maakte de Vlaamse regering bekend dat 75 Vlaamse scholen een subsidie krijgen, waarmee ze extra plaatsen in de klas kunnen realiseren. 23 daarvan zijn West-Vlaamse scholen. Zij krijgen gedurende maximum 18 jaar samen 3.4 miljoen euro.

‘Zoals in het regeerakkoord afgesproken, investeren we ook deze legislatuur weer fors in schoolinfrastructuur. We voorzien daarvoor in totaal 500 miljoen euro’, stelt Loes Vandromme, Vlaams Parlementslid voor CD&V en onderwijsspecialist. 

23 van de 75 scholen zijn West-Vlaamse scholen. Het gaat meer specifiek over projecten in Aartrijke, Avelgem, Brugge, Diksmuide, Gullegem, Hooglede-Gits, Houthulst, Izegem, Kortrijk, Lichtervelde, Middelkerke, Moorslede, Oostende, Oudenburg, Tielt, Torhout, Roeselare, Staden en Wevelgem. In 17 dossiers gaat het over infrastructuur voor basisonderwijs. De projecten werden geselecteerd op basis van objectieve criteria zoals capaciteitsnood, multifunctionaliteit en duurzaamheid.

‘In sommige gevallen gaat dit over nieuwbouw- of renovatieprojecten, maar ook over subsidies om infrastructuur te huren. Zo kunnen we korter op de bal spelen en snel extra plaatsen creëren waar de nood het hoogst is. In het OLV-college van Oostende bijvoorbeeld wordt een handelspand gehuurd en in Aartrijke en Houthulst komen er modulaire units. In Brugge wordt er dan weer een hotel gehuurd om in te richten als internaat. De grootste plannen situeren zich in Diksmuide met een nieuwbouwproject van ’t Saam (campus Cardijn en Aloysius) en in Avelgem voor het basis- en secundair onderwijs van Sint-Jan Berchmans.

Alles samen creëren we in West-Vlaanderen 1362 extra plaatsen in de klas.’

Nieuws

Kunstenfestival Watou neemt tussenjaar

Na drie succesvolle edities onder de creatieve leiding van Koen Vanmechelen gaat het Kunstenfestival Watou in 2025 een bijzonder jaar tegemoet. Er komt een noodzakelijke pauze, maar niet zonder reden: de editie van 2026 wordt voorbereid en de organisatie gaat op zoek naar extra financiële middelen.


2025 wordt echter geen rustjaar wat activiteiten betreft. De stad lanceert een nieuw concept: MINIATUUR. Onder deze roepnaam zitten drie projecten die focussen op ‘klein maar zeer fijn’: een  interactieve schilderijenzoektocht, een Pinkies verhalenzoektocht en de poëziefietsroute.

Slechts 1 op 6 zijinstromers vraagt lerarenbonus aan

Zijinstromers in het onderwijs die nog geen pedagogisch bekwaamheidsbewijs hebben en een lerarenopleiding volgen die leidt tot een pedagogisch bekwaamheidsbewijs, kunnen een lerarenbonus aanvragen waardoor ze recht hebben op een wekelijkse vermindering van hun opdracht en tegelijk hun salaris voor de oorspronkelijke opdracht behouden. De maatregel lijkt moeilijk van de grond te komen, zo blijkt uit cijfers die Loes Vandromme, Vlaams Parlementslid voor cd&v bij de minister van onderwijs opvroeg. In het schooljaar 2023-2024 vroegen welgeteld 724 zijinstromers een lerarenbonus aan: dat is 16% van alle zijinstromers in dat schooljaar. ‘We hebben er alle baat bij dat zijinstromers een lerarenopleiding volgen,’ vindt Vandromme. Het parlementslid roept daarom op om volop in te zetten op verdere professionalisering van zijinstromers en extra maatregelen om hen aan boord te houden. ‘We hebben daar in het regeerakkoord ook afspraken over gemaakt: in de volgende jaren willen we extra inspanningen doen om haalbare, aantrekkelijke en aangepaste trajecten te voorzien voor zijinstromers,’ licht Loes Vandromme toe.

Reaffectatie van vastbenoemde leerkrachten staat lijnrecht tegenover een modern HR-beleid

Leerkrachten die vast benoemd zijn, kunnen hun opdracht geheel of gedeeltelijk verliezen door bijvoorbeeld een daling van het aantal leerlingen in de school. Als dat gebeurt en scholengemeenschappen vinden intern geen oplossing, dan kan de Vlaamse reaffectatiecommissie leerkrachten toewijzen aan een opdracht in een andere school. “Dit systeem zorgt in de praktijk voor een aantal moeilijkheden”, vindt Vandromme. Daarom riep ze de minister op om de moeilijkheden van dit reaffectatiesysteem te bekijken en na te gaan hoe het verenigbaar is met een modern HR-beleid in scholen. De minister van onderwijs beloofde hierover in overleg te gaan met de sociale partners.