Kunstenfestival Watou 2023: kom.po'zi.ci.o:/

Publicatiedatum

Auteur

Loes Vandromme

Deel dit artikel

Stad Poperinge, inspirator Koen Vanmechelen en de curatoren van het Kunstenfestival Watou, Edith Doove en Michaël Vandebril gunnen een eerste blik op Watou 2023. Deze editie vindt plaats van 1 juli tot en met 3 september 2023 en krijgt de slagzin /kom.po'zi.ci.o/ mee. Dertig kunstenaars en twintig dichters ‘componeren’ nieuw in situ werk. Het kunstenfestival pakt dit jaar ook uit met enkele nieuwe locaties, een podcast met Jelle Van Riet en een poëziefietsroute met oorlogsgedichten.

Patchwork als vertrekpunt

Het startschot van het kunstenfestival werd gegeven met de lancering van een open call in de lente van 2022. 170 kunstenaars uit binnen- en buitenland stelden zich vorig jaar kandidaat voor Patchwwwork. Een interdisciplinaire en internationale jury selecteerde dertig kunstenaars die in de zomer van 2022 in het dorp kampeerden. Ze gingen in dialoog met de inwoners, voelden het landschap en dompelden zich onder in het festival dat die zomer plaatsvond. Op basis van hun ervaringen, werkten ze projectvoorstellen uit voor nieuwe installaties. Uit deze voorstellen selecteerde de jury 19 projecten die momenteel gerealiseerd worden en te zien zullen zijn op Kunstenfestival Watou 2023.

Watou 2023 krijgt ook een nieuwe curator Beeldende kunst; de Nederlandse curator, schrijfster en onderzoekster Edith Doove. Doove zetelt dit jaar voor de tweede keer in de jury van Patchwwwork. Voor de editie van 2023 treedt zij ook op als curator van het kunstenfestival. "Tweederde van het festivalprogramma werd collectief voorgedragen. Ik had daar wel een stem in, maar ben niet de enige auteur. Dat vind ik een heel belangrijk en ook tamelijk uniek gegeven, wat maakte dat ik met veel plezier het curatorschap aanvaardde. Ik kan het geheel van een tentoonstelling of festival weliswaar aansturen, in- of aanvullen, maar daarbij zoek ik de voortdurende uitwisseling met anderen. "

/kom.po'zi.ci.o:/

Watou 2023 krijgt het thema /kom.po'zi.ci.o/ mee. Het concept verwijst naar de Franse socioloog Bruno Latour. "In deze specifieke tijd, gekenmerkt door de gevolgen van het zogenaamde Antropoceen met een onontkenbare klimaatopwarming, en een oorlog die wel erg dicht bij onze deur komt, is het volgens Latour meer dan ooit zaak om weloverwogen keuzes te maken, om te componeren.", zegt Doove.
"Verder komt de keuze voor Compositie als naam voor het festival voort uit zowel een doordenken van het principe van Patchwork als het werk van de verkozen Patchwork-kunstenaars zelf.", verduidelijkt Doove.

“Niet enkel de wereld heeft het dorp wat te leren, maar ook omgekeerd. Het globale bestaat enkel door de generositeit van het lokale.", vertelt Koen Vanmechelen. "Dat vormde de basis voor mijn inspiratie van Patchwork; een onderzoeksproject over hoe de volgende edities van Watou eruit kunnen zien. Na twee edities zie ik een duidelijke triptiek ontstaan; Sense of Place toonde de werken in dialoog met hun omgeving en ging over de zoektocht van wat een werk (en het kunstenfestival) betekent in de wereld. Dit jaar gaan we naar de kern en staat de ontwikkeling centraal; het vormen van de juiste compositie. Na het volgende Patchwork traject, geloof ik dat we een antwoord gaan kunnen bieden op de vraag wat Watou voor de wereld kan betekenen, en dat we klaar zijn om met iets nieuws naar buiten te treden.”

De lijst met 'Patchworkers' werd door Doove aangevuld met andere kunstenaars. "In mijn persoonlijke keuze van bijkomende kunstenaars werk ik samen met wat ik graag mijn artistieke familie noem. Met sommigen werk ik al jaren, anderen zijn recente toevoegingen. De nadruk ligt bij alle bijdragen aan het festival vooral op het nieuwsgierig ontdekken van het wellicht minder of totaal niet bekende om zo een horizon te verbreden.", aldus Doove.
Op Watou 2023 zal er werk te zien zijn van meer dan dertig kunstenaars.

Samenspel tussen poëzie, beeldende kunst en het dorp

Ook dit jaar staat Watou garant als een plek waar beeldende kunst en poëzie versmelten. Michaël Vandebril blijft aan boord als curator poëzie en jurylid van Patchwork. Vandebril heeft een hechte band met Watou, als medeoprichter van het Huis van de Dichter in Watou, het voormalige woonhuis van Gwij Mandelinck dat sinds 2018 een uitgelezen residentieplek is voor literaire makers. "Het siert de stad Poperinge om de fakkel te blijven geloven in de kracht van Watou als kunst- en poëziedorp. De essentie van het kunstenfestival? Het maakt mensen gelukkiger dan tevoren.", aldus Vandebril.

Vandebril kiest opnieuw voor nieuwe creaties. "Ook inzake poëzie kies ik voor nieuwe creaties zodat het Patchworkformat wordt versterkt. Elke kunstenaar wordt gekoppeld aan een dichter. Samen gaan ze in dialoog. Dit resulteert in een nieuw gedicht dat werd geïnspireerd door het kunstwerk en dat in situ wordt geïntegreerd. Op die manier werd de verwevenheid tussen kunst, poëzie en plek maximaal zichtbaar, wat de grote troef van de vorige editie bleek. Voor Watou 2023 was ik vanaf het begin betrokken: ik maakte deel uit van het ‘curatorial team’ dat de kunstenaars selecteert en begeleidt. Op deze manier ben ik nog beter geplaatst om de kunstenaars te linken aan de dichters zodat de match vruchtbaar en inspirerend is.", zegt Vandebril.

Op Watou 2023 zal er nieuw werk te zien zijn van meer dan 20 dichters.

Fietsroute met oorlogsgedichten

Naast deze in situ gedichten wordt het poëziegedeelte aangevuld met een nieuwe fietsroute. “Het project Landscapes | Feel Flanders Fields wil de sporen van WO I in het Westhoek-landschap ontsluiten. Het is een initiatief van Toerisme Vlaanderen en Westtoer. Verschillende initiatieven, waaronder de poëziefietsroute, versterken het oorlogs- en vredesverhaal van de Westhoek. Het parcours brengt de fietser langs verschillende oorlogsgedichten die geselecteerd of geschreven werden door hedendaagse dichters o.a. Geert Buelens, Ruth Lasters, David Van Reybrouck, Maud Vanhauwaert, Bart F.M. Droog, Andy Fierens, Alicja Gescinska, Peter Theunynck en Max Temmerman. Die WO I-thematiek inspireerde ook een aantal van onze kunstenaars. En in het kasteel zal voor het eerst een indrukwekkend decor te zien zijn uit de voorstelling Why We Fight, van Alain Platel en Berlinde De Bruyckere”, zegt schepen van Cultuur, Loes Vandromme.

Poëziepodcast Huis van de Dichter

Tenslotte maken Huis van de Dichter en zijn ambassadeur Jelle Van Riet in samenwerking met Kunstenfestival Watou, Poëziecentrum en De Standaard een verdiepende podcast die tot lezen van poëzie wil verleiden. In zeven afleveringen delen dichters en lezers in het oude pastoriehuis, de voormalige woning van Gwy Mandelinck, hun geheimen en passie voor het lezen van poëzie.

Kunstenfestival Watou lanceert opnieuw een open call

Onder de noemer Patchwork verkennen de deelnemers samen met kunstenaar Koen Vanmechelen hoe Watou als dorp en als gemeenschap kan connecteren met de kunstenaars en vice versa.
Professionele kunstenaars en laatstejaars bachelor- of masterstudenten aan een kunstopleiding kunnen zich via een open call inschrijven voor dit project. Een internationale jury selecteert vervolgens de kunstenaars die deze zomer drie dagen zullen doorbrengen in Watou. Op basis van hun ervaringen dienen deze ‘Patchworkers’ projectvoorstellen in voor nieuw werk en stellen zij zich op die manier kandidaat voor Kunstenfestival Watou 2024.
Inschrijven voor de open call kan nog tot 20 april 2023 via de website.

Bezoek Watou 2023

Watou 2023 vindt plaats van 1 juli tot en met 3 september. Het kunstenfestival is te bezoeken van woensdag tot maandag, telkens van 10 tot 18 uur. Dinsdag is de sluitingsdag. Tickets kunnen vanaf 1 mei gekocht worden via de website voor 20 euro (standaardtarief).
Schepen van cultuur, Loes Vandromme: “Traag beleven is de boodschap die het kunstenfestival uitdraagt. Je kan je bezoek dus het best spreiden over enkele dagen. Het ticket is daarom meerdere dagen geldig om het publiek de kans te geven volop te genieten van het kunstenfestival, maar ook van de omgeving, van Poperinge en van de Westhoek. Watou 2023 biedt namelijk niet enkel kunst en poëzie, maar ook natuur, rust en ontspanning.” Dankzij een samenwerking met verschillende partners in de buurt worden bezoekers aangemoedigd om hun bezoek aan het Kunstenfestival te combineren andere activiteiten in Poperinge en de Westhoek.
In Watou zelf zullen de bezoekers bekende locaties herkennen. Een aantal nieuwe locaties zorgt voor een verrassend parcours door het dorp. Watou blijft de uitvalsbasis van het kunstenfestival en toont het gros van de kunstenaars en dichters.
Het Kasteel De Lovie maakt ook dit jaar deel uit van het parcours. Het kasteel is een getuige van de wooncultuur van de aristocratie in de 19e eeuw en heeft een unieke geschiedenis. Het kasteel en park zelf bieden bijzondere mogelijkheden voor de presentatie van kunst en poëzie. Het park biedt rust, geborgenheid én ruimte aan wie er verblijft, werkt of schoolloopt.

Koop je ticket in mei aan 18 euro!

Het kunstenfestival pakt dit jaar uit met een vroegboekactie. Tickets kunnen tijdens de maand mei aangekocht worden aan 18 euro. Bovendien maken deze 'early birds' kans op een St.-Bernardus belevingspakket t.w.v. 40 euro.

Nieuws

Stijgend aantal vroegtijdige schoolverlaters is een nieuwe wake up call

Eind februari raakten nieuwe cijfers bekend over het aantal vroegtijdige schoolverlaters. En deze cijfers zijn niet hoopgevend: In het schooljaar 2021-2022 verliet 14.1% leerlingen het secundair onderwijs zonder voldoende kwalificaties. In het schooljaar 2014-2015 was dat nog 9.7%.

cd&v-lijsten volledig: Westhoek komt met ervaring én nieuw talent

De provinciale partijraad van cd&v West-Vlaanderen heeft vandaag – nadat het eerder al de lijsttrekkers Hilde Crevits (Vlaams) en Nathalie Muylle (Kamer) bekendmaakte – volledige West-Vlaamse lijsten goedgekeurd richting de verkiezingen van 9 juni 2024. De Westhoek wordt daarbij vertegenwoordigd door heel wat bekende gezichten. Westhoekboegbeeld en uittredend Vlaams parlementslid Loes Vandromme uit Poperinge is tevreden: ‘We kunnen rekenen op een mooie mix van mensen met ervaring én nieuw talent.’

Burgers hebben recht op betrouwbare overheid!

‘Het feit dat er, na het afbakenen van zones of gebieden waar bepaalde afspraken gelden, zonder enig voorafgaand overleg toch extra nieuwe regels of beperkingen komen vanuit de overheid, zorgt voor een nieuwe deuk in het vertrouwen in de politiek’, zo stelde Vlaams Parlementslid (cd&v) Loes Vandromme tijdens de plenaire vergadering van woensdag 21 februari. Ze wees daarbij op de omzendbrief die de ministers voor Omgeving en Erfgoed vorige week uitstuurden. Binnen een perimeter van 3 km van door de UNESCO erkende WOI-relicten moeten nieuwe windturbineprojecten voortaan geweerd worden, tenzij uitdrukkelijk aangetoond kan worden dat er geen impact is op de erfgoedwaarde. Het parlementslid hekelt vooral het feit dat er, éénzijdig wordt beslist zonder overleg te hebben gepleegd. ‘Het is een zoveelste voorbeeld van hoe de politiek, zonder vorm van overleg zomaar de spelregels verandert en nieuwe maatregelen oplegt. Zulke zaken voeden het wantrouwen in de politiek alleen maar,’ betreurt Loes Vandromme.