Vlaams parlementslid Loes Vandromme is tevreden met het onderzoeksrapport: “Dat onderzoek komt geen minuut te vroeg. Ik pleit al veel langer dan vandaag om nauwgezet te monitoren als het over onze zijinstromers gaat. In de vorige legislatuur maakte ik ook een plan met een aantal concrete voorstellen om zijinstromers aan te trekken en ze ook te houden in het onderwijs. Eén van de belangrijkste aanbevelingen was om een onderbouwde monitoring te voorzien. Het onderzoek van professor Dewitte is alvast een eerste, belangrijke stap. Tot nu toe hadden we geen enkele houvast qua cijfermateriaal en was het gissen naar oorzaken.”
Voor Loes Vandromme mag het onderzoek nog verder gaan dan wat er vandaag op tafel ligt. “Zo zouden we in kaart moeten brengen wie nu precies als zijinstromers start, waar knelpunten zitten en waarom sommige zijinstromers na korte tijd het onderwijs alweer verlaten. Daaruit kunnen we veel leren en concrete maatregelen treffen. Ik denk bijvoorbeeld aan een lerarenopleiding die nog meer op maat van zijinstromers gemaakt is en de zogenaamde elders verworven competenties van starters die nog veel meer zouden kunnen worden gevaloriseerd wanneer zij de stap maken naar het onderwijs. Denk aan mensen die in een professionele context opleidingen gegeven hebben in een bedrijf.”
Vandromme is ook tevreden dat het lerarenplatform goed lijkt te werken. Leerkrachten die in het lerarenplatform werken, worden prioritair ingezet voor vervangingen. Zo krijgen startende en tijdelijke leerkrachten meer werkzekerheid, want wie in het lerarenplatform stapt, heeft werkzekerheid vanaf 1 september tot het einde van het schooljaar. “Dat is een goede maatregel. Tijdens de vorige legislatuur hield ik een pleidooi om dit platform te behouden en uit te breiden naar het secundair onderwijs.”
Tot slot roept het parlementslid op om werk te maken van een lerarenloopbaanpact. “We kunnen uren discussiëren over ad hoc maatregelen maar zolang die niet zijn ingebed in een alomvattend plan om het lerarentekort ten gronde aan te pakken, blijven we water naar de zee dragen. Zij-instromers zijn ontzettend belangrijk maar zij zullen het lerarentekort niet oplossen”, besluit Loes Vandromme.