Sita's verslag van de YOUCA-dag

Publicatiedatum

Auteur

Loes Vandromme Vandromme

Deel dit artikel

Als Poperingse studente heb ik op twintig oktober meegedaan aan de YOUCA Action Day. Daarbij kwam ik terecht bij schepen van cultuur Loes Vandromme en dat was mij zeer goed bevallen.

Ik kwam op de deze job terecht omdat ik Humane Wetenschappen studeer. Daar hebben we les over politieke wetenschappen dus leek het me interessant om eens een kijkje te nemen hoe dat alles daar in elkaar zit.

Toen ik hoorde dat ik mee mocht naar het Vlaams Parlement in Brussel was ik zeer enthousiast en keek ik er absoluut naar uit. Ik was nog nooit eerder naar Brussel geweest dus kon ik toch eindelijk een klein stukje van deze stad zien.

Wanneer we daar aankwamen gingen we naar de bezoekersruimte en was er ook een rondleiding door het gebouw. Het was tof om alles wat je op de televisie of op sociale media ziet je ook eens in het echt ziet. Ik leerde  ook nieuwe dingen bij die in de les op school niet aan bod kwamen.

Daarna gingen we naar een commissievergadering over het onderwijs wat voor mij toch wel een speciale ervaring was. Zo kon ik de politiekers echt eens aan het werk zien. Het was boeiend om naar de verschillende standpunten van meerdere personen te luisteren maar het was dan jammer genoeg weer tijd om terug naar Poperinge te gaan.

Op twintig oktober was het ook de opening van een nieuwe frietjesfabriek Aviko in Poperinge. We gingen rechtstreeks van Brussel naar het industrieterrein om dit bijzonder evenement bij te wonen. Ik had het geluk dat dit toevallig viel op de YOUCA Action Day. Net zoals de commissievergadering was dit ook een speciale ervaring aangezien ik nog nooit zoiets had bijgewoond. Als inwoner van Poperinge was ik vereerd om een zeer belangrijk moment van onze stad mee te maken.

Voor mij was de YOUCA Action Day een zeer speciale dag met veel nieuwe dingen. Het was zeer tof om eens het Vlaams Parlement te bezoeken. Het was een zeer leerrijke en boeiende ervaring.

Nieuws

Kunstenfestival Watou neemt tussenjaar

Na drie succesvolle edities onder de creatieve leiding van Koen Vanmechelen gaat het Kunstenfestival Watou in 2025 een bijzonder jaar tegemoet. Er komt een noodzakelijke pauze, maar niet zonder reden: de editie van 2026 wordt voorbereid en de organisatie gaat op zoek naar extra financiële middelen.


2025 wordt echter geen rustjaar wat activiteiten betreft. De stad lanceert een nieuw concept: MINIATUUR. Onder deze roepnaam zitten drie projecten die focussen op ‘klein maar zeer fijn’: een  interactieve schilderijenzoektocht, een Pinkies verhalenzoektocht en de poëziefietsroute.

Slechts 1 op 6 zijinstromers vraagt lerarenbonus aan

Zijinstromers in het onderwijs die nog geen pedagogisch bekwaamheidsbewijs hebben en een lerarenopleiding volgen die leidt tot een pedagogisch bekwaamheidsbewijs, kunnen een lerarenbonus aanvragen waardoor ze recht hebben op een wekelijkse vermindering van hun opdracht en tegelijk hun salaris voor de oorspronkelijke opdracht behouden. De maatregel lijkt moeilijk van de grond te komen, zo blijkt uit cijfers die Loes Vandromme, Vlaams Parlementslid voor cd&v bij de minister van onderwijs opvroeg. In het schooljaar 2023-2024 vroegen welgeteld 724 zijinstromers een lerarenbonus aan: dat is 16% van alle zijinstromers in dat schooljaar. ‘We hebben er alle baat bij dat zijinstromers een lerarenopleiding volgen,’ vindt Vandromme. Het parlementslid roept daarom op om volop in te zetten op verdere professionalisering van zijinstromers en extra maatregelen om hen aan boord te houden. ‘We hebben daar in het regeerakkoord ook afspraken over gemaakt: in de volgende jaren willen we extra inspanningen doen om haalbare, aantrekkelijke en aangepaste trajecten te voorzien voor zijinstromers,’ licht Loes Vandromme toe.

Reaffectatie van vastbenoemde leerkrachten staat lijnrecht tegenover een modern HR-beleid

Leerkrachten die vast benoemd zijn, kunnen hun opdracht geheel of gedeeltelijk verliezen door bijvoorbeeld een daling van het aantal leerlingen in de school. Als dat gebeurt en scholengemeenschappen vinden intern geen oplossing, dan kan de Vlaamse reaffectatiecommissie leerkrachten toewijzen aan een opdracht in een andere school. “Dit systeem zorgt in de praktijk voor een aantal moeilijkheden”, vindt Vandromme. Daarom riep ze de minister op om de moeilijkheden van dit reaffectatiesysteem te bekijken en na te gaan hoe het verenigbaar is met een modern HR-beleid in scholen. De minister van onderwijs beloofde hierover in overleg te gaan met de sociale partners.