Structurele en duurzame oplossing voor busvervoer Duinkerke-De Panne nodig

Publicatiedatum

Auteur

Loes Vandromme Vandromme

Deel dit artikel

Na de lockdown en het heropenen van de grenzen naar aanleiding van de Coronamaatregelen, werd de Franse lijnbus tussen Duinkerke en het station van De Panne (dat eigenlijk in de deelgemeente Adinkerke ligt) plots niet meer hernomen. Dat was voor vele betrokkenen, niet in het minst voor de vele gebruikers van deze busverbinding, een onaangename verrassing.

Langs Franse zijde werd beslist tot opschorting van deze verbinding omdat men een financiële participatie van Vlaanderen verwacht.

De huidige busverbinding wordt immers volledig gefinancierd met Franse overheidsmiddelen en met middelen van de bedrijven uit dit gebied.

Na overleg met de Franse autoriteiten, rijdt de bus sinds 7 juli voorlopig wel weer door tot aan het station in Adinkerke.

CD&V-parlementsleden Martine Fournier en Loes Vandromme kaartten deze problematiek vandaag aan, in de commissie mobiliteit van het Vlaams Parlement. De bus rijdt ondertussen terug over de grens, maar blijkbaar is dit een korte termijn oplossing. ‘Er moet in de komende weken en maanden gezocht worden naar een structurele en duurzame oplossing voor deze belangrijke grensoverschrijdende verbinding,’ stelt Loes Vandromme.

‘Deze specifieke grensthematiek doet zich trouwens ook in andere delen van West-Vlaanderen voor, vervolgt Martine Fournier. ‘In de regio Kortrijk- Lille-Tournai komen dagelijks heel veel Fransen werken maar er zijn amper 3 grensoverschrijdende verbindingen via het openbaar vervoer. En verder is er de monopoliepositie van De Lijn in Vlaanderen waardoor Franse of Waalse bussen geen haltes in Vlaanderen kunnen hebben,’ gaat Martine Fournier verder.

‘De minister wijst naar de vervoersregio Westhoek die momenteel werkt aan een nieuw openbaar vervoerplan en daar ook Vlaamse middelen voor krijgt, maar grensoverschrijdende mobiliteit organiseren is een bovenregionale taak volgens ons. En gaat dus verder dan de scope van een vervoersregio,’ gaat Loes Vandromme verder. Ze verwijst daarvoor naar de huidige afspraken met Nederland. ‘Daar zijn extra middelen voorzien in het kader van een afsprakennota met de Nederlandse provincies Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. We rekenen er op dat een dergelijke regeling, los van het budget voor de vervoerregio, ook met onze Franse buren kan gemaakt worden.’

Nieuws

Week van de Online Veiligheid met workshops en FIFA-tornooi

Digibank regio Poperinge organiseert van 12 tot 18 oktober gratis workshops om inwoners beter te wapenen tegen online oplichting. Voor jongeren is er op 12 oktober een game event in CC Ghybe, met een FIFA-tornooi en een GameTalk over verantwoord game- en schermgebruik.

Watou 2024 klokt af op meer dan 20.000 bezoekers

Kunstenfestival Watou heeft zijn editie van 2024 afgesloten met meer dan 20.000 bezoekers. Het enthousiasme van de bezoekers voor 'Landscape of the Imagination' was groot, wat zich weerspiegelde in een mooie stijging van de daggemiddelden, zelfs met de latere start van het festival en een extra sluitingsdag per week. 

Digibank regio Poperinge verlengd

Digibank regio Poperinge krijgt bijkomende middelen van Vlaanderen tot 31 juli 2026 om de huidige werking verder te zetten. Met het project digibanken wil de Vlaamse overheid het risico op digitale uitsluiting verkleinen via drie gerichte doelstellingen: toegang tot digitale technologie, digitale vaardigheden versterken en een verbeterde digitale toegang tot essentiële diensten.