Structurele en duurzame oplossing voor busvervoer Duinkerke-De Panne nodig

Publicatiedatum

Auteur

Loes Vandromme

Deel dit artikel

Na de lockdown en het heropenen van de grenzen naar aanleiding van de Coronamaatregelen, werd de Franse lijnbus tussen Duinkerke en het station van De Panne (dat eigenlijk in de deelgemeente Adinkerke ligt) plots niet meer hernomen. Dat was voor vele betrokkenen, niet in het minst voor de vele gebruikers van deze busverbinding, een onaangename verrassing.

Langs Franse zijde werd beslist tot opschorting van deze verbinding omdat men een financiële participatie van Vlaanderen verwacht.

De huidige busverbinding wordt immers volledig gefinancierd met Franse overheidsmiddelen en met middelen van de bedrijven uit dit gebied.

Na overleg met de Franse autoriteiten, rijdt de bus sinds 7 juli voorlopig wel weer door tot aan het station in Adinkerke.

CD&V-parlementsleden Martine Fournier en Loes Vandromme kaartten deze problematiek vandaag aan, in de commissie mobiliteit van het Vlaams Parlement. De bus rijdt ondertussen terug over de grens, maar blijkbaar is dit een korte termijn oplossing. ‘Er moet in de komende weken en maanden gezocht worden naar een structurele en duurzame oplossing voor deze belangrijke grensoverschrijdende verbinding,’ stelt Loes Vandromme.

‘Deze specifieke grensthematiek doet zich trouwens ook in andere delen van West-Vlaanderen voor, vervolgt Martine Fournier. ‘In de regio Kortrijk- Lille-Tournai komen dagelijks heel veel Fransen werken maar er zijn amper 3 grensoverschrijdende verbindingen via het openbaar vervoer. En verder is er de monopoliepositie van De Lijn in Vlaanderen waardoor Franse of Waalse bussen geen haltes in Vlaanderen kunnen hebben,’ gaat Martine Fournier verder.

‘De minister wijst naar de vervoersregio Westhoek die momenteel werkt aan een nieuw openbaar vervoerplan en daar ook Vlaamse middelen voor krijgt, maar grensoverschrijdende mobiliteit organiseren is een bovenregionale taak volgens ons. En gaat dus verder dan de scope van een vervoersregio,’ gaat Loes Vandromme verder. Ze verwijst daarvoor naar de huidige afspraken met Nederland. ‘Daar zijn extra middelen voorzien in het kader van een afsprakennota met de Nederlandse provincies Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. We rekenen er op dat een dergelijke regeling, los van het budget voor de vervoerregio, ook met onze Franse buren kan gemaakt worden.’

Nieuws

Bibliotheek en De Lovie vzw slaan de handen in elkaar op Erfgoeddag

Op Erfgoeddag, zondag 21 april, kan je dit jaar opnieuw het kasteelpark De Lovie bezoeken. Het thema is dit jaar ‘Samen uit, samen thuis’. Je geniet er van het lokale aanbod met de jaarlijkse Bloemendagen en kan gezellig rondkuieren in de historisch rijke omgeving. Een nieuwigheid dit jaar is een samenwerking met de bibliotheek voor extra activiteiten en een boekenverkoop.

Poperinge opent rouwregister voor Gwy Mandelinck

Gwy Mandelinck, bezieler van de Poëziezomers in Watou, is overleden op vrijdag 5 april. Het stadsbestuur opent een rouwregister in de kerk van Watou. Je kan er dagelijks terecht tussen 9 u. en 17.30 u .

Onderwijsinspectie moet te allen tijde onafhankelijk kunnen werken!

Lieven Viaene, topman van de onderwijsinspectie, gaat met pensioen. In een afscheidsinterview uit hij zijn bezorgdheid over de richting die de onderwijsminister de inspectie induwt. De inspectie werd de afgelopen jaren 'geremd in het benoemen wat er op het veld niet goed loopt,' zo stelde de man in De Ochtend op Radio 1.

Wat mij betreft, is het van primordiaal belang dat de inspectie onafhankelijk haar werk kan doen, zodat de overheid gevoed wordt door een objectief en breed beeld van hoe onze scholen, hoe onze lerarenteams werken. Vandaar dat het ook belangrijk is dat inspecteurs ervaring op het terrein, in de klas, hebben. Ongeoorloofde politieke druk kan nooit de bedoeling zijn. Als er gevraagd wordt dat de inspectie doet wat de democratie vraagt, dan rapport de inspectie beter aan het parlement dan aan de minister van Onderwijs.