Om overvolle bussen te vermijden tijdens de spits, zal De Lijn extra bussen van privébedrijven inzetten om leerlingen van en naar school te brengen. “Maar voor West-Vlaanderen is dit lang niet voldoende”, reageert Vlaams parlementslid uit Poperinge Loes Vandromme. Zij pleitte in het parlement al in augustus om autocarbedrijven in te zetten voor leerlingenvervoer.
Om overvolle bussen te vermijden tijdens de schoolspitsuren, krijgt de Vlaamse openbaarvervoermaatschappij De Lijn vanaf maandag versterking van autocars van privébedrijven. Zowat 120 privébussen zullen tot eind dit jaar worden ingezet, goed voor circa 250 ritten per dag, kondigt De Lijn vandaag (2 oktober) aan.
Op 25 augustus al, riepen Loes Vandromme en haar collega’s in het Vlaams parlement Karin Brouwers en Lode Ceyssens op, om autocarbedrijven in te schakelen en zo hele drukke lijnen te ontlasten. Veel privébussen staan door de coronacrisis immers stil en staan dus ter beschikking. De Vlaamse regering ging hierop in en kondigde aan hier werk van te maken.
West-Vlaanderen onderbedeeld
Vandaag maakte de Vlaamse regering bekend dat er extra geld wordt vrijgemaakt tot eind december voor de extra schoolbussen. Ook raakte bekend op welke lijnen extra schoolbussen zullen ingezet worden. Maar Loes Vandromme vreest dat er ook na december nog nood zal zijn aan extra schoolbussen. “Het is een goede eerste stap van de minister om geld te voorzien tot december, maar ik hoop natuurlijk dat er ook nadien werk gemaakt wordt van veilig leerlingenvervoer”, reageert het parlementslid.
“Bovendien blijven heel wat West-Vlaamse scholieren straks in de kou staan, of beter: in een overvolle bus zitten. Uit de aangekondigde busritten blijkt dat de provincie West-Vlaanderen, waar het openbaar vervoer toch al een minder dekkend netwerk behelst, onderbedeeld is. Een blik op het overzicht van die extra ritten, leert ons dat er in onze provincie slechts op 11 lijnen versterking komt, waarvan amper 3 in de Westhoek”, zegt Loes Vandromme, zelf afkomstig uit de Westhoek.
Hieronder een overzicht van de extra ritten voor de 11 West-Vlaamse lijnen waar versterking komt:
Lijn 13 Kortrijk Busterminal 3 8:08 8:23 Kortrijk Universiteit
Lijn 13 Kortrijk Universiteit 8:23 8:27 Kortrijk Busterminal 3
Lijn 13 Kortrijk Busterminal 3 8:40 8:52 Kortrijk Universiteit
Lijn 13 Kortrijk Universiteit 8:52 8:56 Kortrijk Busterminal 3
Lijn 13 Kortrijk Universiteit 16:17 16:32 Kortrijk Busterminal 3
Lijn 13 Kortrijk Universiteit 17:03 17:18 Kortrijk Busterminal 3
Lijn 22 Wingene Dorp 7:18 8:00 Torhout Station
Lijn 22 Torhout Station 12:15 12:48 Wingene Dorp
Lijn 22 Torhout Station 17:35 18:15 Wingene Dorp
Lijn 22 Torhout Station 16:21 17:01 Wingene Dorp
Lijn 31 De Haan Aan Zee 7:05 7:25 Brugge Station
Lijn 40 Houthulst plaats 7:37 8:04 Torhout station
Lijn 40 Torhout station 16:24 16:54 Houthulst plaats
Lijn 50 Veurne busstation 6:52 8:05 Ieper markt
Lijn 50 Ieper station 12:32 13:31 Veurne busstation
Lijn 50 Ieper markt 17:30 18:32 Veurne busstation
Lijn 51 Ichtegem vijfwegen 8:08 8:45 Kortemark MMI
Lijn 51 Kortemark MMI 16:35 17:20 Ichtegem vijfwegen
Lijn 63 Sint-Kruis Mariawende 12:31 13:18 Ursel Vleeswarenfabriek
Lijn 63 Sint-Kruis Mariawende 16:20 17:02 Knesselare Dorp
Lijn 63 Ursel Vleeswarenfabriek 7:14 8:06 Sint-Kruis Mariawende
Lijn 72 Brugge Station 12:12 12:42 Zedelgem Merkemveld
Lijn 72 Brugge Station 16:42 17:16 Zedelgem Merkemveld
Lijn 72 Tiegem Plaats 7:07 8:02 Kortrijk Busterminal 4
Lijn 74 Torhout Station 7:05 7:49 Brugge Station