West-Vlaamse leerlingen volgen vaakst Italiaans op school

Publicatiedatum

Auteur

Loes Vandromme Vandromme

Deel dit artikel

Sinds een 8-tal jaar kunnen scholen, naast Frans, Engels of Duits ook nog andere levende vreemde talen aanbieden. Niet veel scholen grijpen deze kans, zo blijkt uit cijfers die Loes Vandromme, Vlaams Parlementslid en onderwijsspecialiste voor cd&v opvroeg bij de minister. Toch is de interesse in West-Vlaanderen voor vreemde talenonderwijs groot. In de tweede graad secundair onderwijs steeg het aantal leerlingen dat Spaans volgt in 3 jaar tijd van 4 naar 103 leerlingen, verspreid over 4 West-Vlaamse scholen. Het aantal leerlingen in de derde graad dat Spaans volgt, is nog altijd beduidend hoger. Maar die cijfers daalden dan weer van 423 in het schooljaar 2016-2017 naar 311 in 6 jaar. Het aantal Vlaamse leerlingen dat in de 3de graad Italiaans volgt is dan weer bijna uitsluitend een West-Vlaams verhaal.

Onderwijstalen-talenonderwijs

Waar precies welke onderwijstaal gehanteerd moet worden in België, is strikt gereglementeerd in de wet van 30 juli 1963 over de taalregeling in het onderwijs. Ook in het decreet basisonderwijs en de codex secundair onderwijs staan daar dwingende bepalingen rond. Maar uiteraard mogen andere talen en taalvakken in een andere taal dan het Nederlands gegeven worden.

Na de goedkeuring van de talennota in 2013, mogen scholen sinds schooljaar 2014-2015 ervoor kiezen elke andere levende vreemde taal dan het Frans, Engels of Duits in te richten als algemeen vak.  In de praktijk beperkt de keuze zich in Vlaamse scholen tot Spaans of Italiaans. De populariteit is niet zo groot, maar in West-Vlaanderen blijkt er het meest interesse in vreemde talenonderwijs.

Spaanse les in West-Vlaams secundair onderwijs

Sinds 2016-2017 kan je in verschillende West-Vlaamse scholen Spaans als vierde taal in de 2de graad secundair onderwijs kiezen. Dit aanbod begon heel voorzichtig met 4 leerlingen, maar groeide vooral in het schooljaar 2020-2021 aan tot 103 leerlingen. Op vandaag is het aanbod er in 4 scholen: Assebroek, Torhout (2 scholen) en Veurne.

In de 3de graad geeft dit een ander beeld: in 6 jaar tijd daalde het aantal West-Vlaamse leerlingen van 423 naar 311. Gemiddeld daalt het aandeel van deze leerlingen van 2.5% naar 2.2% tegenover de totale schoolbevolking. Er zijn ondertussen 23 West-Vlaamse scholen waar je in de 3de graad Spaans kan volgen.

Opmerkelijk is het feit dat er ook 2 West-Vlaamse secundaire scholen voor Buitengewoon Onderwijs een aanbod Spaans in de 3de graad hebben. Dat is uniek in Vlaanderen.

Italiaans in West-Vlaams secundair onderwijs

Sowieso ligt het aantal leerlingen dat voor Italiaans kiest veel lager en is het aanbod veel kleiner dan voor Spaans, maar de cijfers voor West-Vlaanderen zijn wel opvallend.

In heel Vlaanderen volgden 37 leerlingen Italiaans in de 3de graad. Dit blijkt bijna een uitsluitend West-Vlaams verhaal te zijn: 21 van deze leerlingen volgden Italiaans in de enige West-Vlaamse school (uit Oostende) die dit aanbod doet.

 

Nieuws

Opstart Samen Lezen-project in de bib

Op 21 januari lanceert het Poperingse leerecosysteem Aster in samenwerking met de bib ‘Samen Lezen’. Om de twee weken kan je een bijeenkomst bijwonen in de bib. Een vrijwilliger leest hardop een verhaal of een gedicht voor. De groep gaat dan in gesprek over gedachten en gevoelens die dit bij hen oproept. Aster is een Europees initiatief, voor dit project zijn naast de bib ook Avansa Oostende-Westhoek, De Lovie vzw, Ligo, OverKop en hogeschool VIVES partners.

Steeds meer kwetsbare jongeren dreigen van het leerpad af te geraken

Deeltijds beroepsonderwijs kantelt binnenkort volledig in, in duaal leren, maar voor veel jongeren is er geen geschikt traject. Loes Vandromme, Vlaams Parlementslid voor cd&v en onderwijsexperte trekt aan de alarmbel: ‘Het is hoog tijd om werk te maken van meer flexibele leerwegen om ook het leerrecht van de meest kwetsbare leerlingen te garanderen op weg naar een onderwijskwalificatie.’

Lezen wordt voor iedereen toegankelijk in Vlaanderen

In 2025 wordt werk gemaakt van de koppeling tussen de online catalogus van alle bibliotheken en de bijzondere bibliotheken zoals Luisterpunt, een specifieke Vlaamse openbare bibliotheek voor personen met een leesbeperking. Blinden, slechtzienden, maar ook personen met dyslexie kunnen er terecht voor luisterboeken of DAISY-boeken. Binnenkort zal er ook meer Vlaamse content aangeboden worden op het e-platform en vanuit de Vlaamse regering wordt het gesprek met de federale collega’s omtrent een uitzonderingsregel in de auteurswetgeving aangegaan. Die regeling moet het mogelijk maken dat mensen die Nederlands leren, maar geen leesstoornis hebben, ook gebruik kunnen maken van DAISY-boeken van Luisterpunt.

Vlaams parlementslid Loes Vandromme (cd&v) is tevreden dat er verder werk gemaakt wordt van inclusie op vlak van lezen. ‘Zo verlagen we de drempel voor vele mensen om makkelijker en sneller boeken te vinden.’