276 nieuwe schooldirecteurs starten meelooptraject

Publicatiedatum

Auteur

Loes Vandromme Vandromme

Deel dit artikel

Sterke en bekwame schooldirecteurs zijn essentieel voor de kwaliteit van ons onderwijs.  Toch wordt de job van schooldirecteur steeds minder populair. Zeker in het basisonderwijs is er vaak bitter omkadering en ondersteuning om de complexe job van schooldirecteur naar behoren uit te kunnen voeren. Op 1 maart van dit jaar werd het meelooptraject voor een kandidaat-directeurs gelanceerd. Dit is een tijdelijke maatregel die loopt tot eind december 2022 waarbij een kandidaat-directeur de kans krijgt om enkele maanden mee te lopen met één of meer ervaren directeurs en zich zo een beter beeld kan vormen van wat een job als directeur allemaal inhoudt en hoe een ervaren directeur ermee omgaat.

De maatregel blijkt een succes te zijn. 5 maanden na de start van het project werden al 276 meelooptrajecten aangevraagd en goedgekeurd. Voor 2022 zijn nu al 65 aanvragen ingediend.

‘Deze trajecten hebben heel wat potentieel op verschillende vlakken,’ stelt Loes Vandromme, Vlaams Parlementslid en onderwijsspecialist voor CD&V. ‘Enerzijds kan de kandidaat-directeur zich een veel concreter beeld van de job vormen, maar anderzijds kunnen we de expertise van ervaren schoolleiders op die manier veel beter borgen. Met de pensionering van leerkrachten en directeurs dreigt immers telkens ook heel wat expertise verloren te gaan.

Op 1 september gingen in Vlaanderen 80 trajecten meteen van start. 48 nieuwe directeurs basisonderwijs lopen gedurende 6 maanden mee met hun voorganger. In het secundair zijn dat er 28. En verder zijn er ook binnen het deeltijds kunstonderwijs en de CLB’s enkele trajecten gestart.

17 van deze meelooptrajecten vinden plaats in West-Vlaamse scholen.

Nieuws

Kunstenfestival Watou neemt tussenjaar

Na drie succesvolle edities onder de creatieve leiding van Koen Vanmechelen gaat het Kunstenfestival Watou in 2025 een bijzonder jaar tegemoet. Er komt een noodzakelijke pauze, maar niet zonder reden: de editie van 2026 wordt voorbereid en de organisatie gaat op zoek naar extra financiële middelen.


2025 wordt echter geen rustjaar wat activiteiten betreft. De stad lanceert een nieuw concept: MINIATUUR. Onder deze roepnaam zitten drie projecten die focussen op ‘klein maar zeer fijn’: een  interactieve schilderijenzoektocht, een Pinkies verhalenzoektocht en de poëziefietsroute.

Slechts 1 op 6 zijinstromers vraagt lerarenbonus aan

Zijinstromers in het onderwijs die nog geen pedagogisch bekwaamheidsbewijs hebben en een lerarenopleiding volgen die leidt tot een pedagogisch bekwaamheidsbewijs, kunnen een lerarenbonus aanvragen waardoor ze recht hebben op een wekelijkse vermindering van hun opdracht en tegelijk hun salaris voor de oorspronkelijke opdracht behouden. De maatregel lijkt moeilijk van de grond te komen, zo blijkt uit cijfers die Loes Vandromme, Vlaams Parlementslid voor cd&v bij de minister van onderwijs opvroeg. In het schooljaar 2023-2024 vroegen welgeteld 724 zijinstromers een lerarenbonus aan: dat is 16% van alle zijinstromers in dat schooljaar. ‘We hebben er alle baat bij dat zijinstromers een lerarenopleiding volgen,’ vindt Vandromme. Het parlementslid roept daarom op om volop in te zetten op verdere professionalisering van zijinstromers en extra maatregelen om hen aan boord te houden. ‘We hebben daar in het regeerakkoord ook afspraken over gemaakt: in de volgende jaren willen we extra inspanningen doen om haalbare, aantrekkelijke en aangepaste trajecten te voorzien voor zijinstromers,’ licht Loes Vandromme toe.

Reaffectatie van vastbenoemde leerkrachten staat lijnrecht tegenover een modern HR-beleid

Leerkrachten die vast benoemd zijn, kunnen hun opdracht geheel of gedeeltelijk verliezen door bijvoorbeeld een daling van het aantal leerlingen in de school. Als dat gebeurt en scholengemeenschappen vinden intern geen oplossing, dan kan de Vlaamse reaffectatiecommissie leerkrachten toewijzen aan een opdracht in een andere school. “Dit systeem zorgt in de praktijk voor een aantal moeilijkheden”, vindt Vandromme. Daarom riep ze de minister op om de moeilijkheden van dit reaffectatiesysteem te bekijken en na te gaan hoe het verenigbaar is met een modern HR-beleid in scholen. De minister van onderwijs beloofde hierover in overleg te gaan met de sociale partners.