'Geef leerkrachten opnieuw het respect dat ze verdienen!'

Publicatiedatum

Auteur

Loes Vandromme Vandromme

Deel dit artikel

Het onderwijsdebat wordt vandaag in veel kranten, tv-studio’s en op Twitter gevoerd, maar komt zelden tot de essentie. Cd&v past voor polemische ballonnetjes en negatieve framing. “Daar hebben de leerkrachten, leerlingen en ouders allesbehalve boodschap aan,” zegt cd&v-parlementslid Loes Vandromme. Ze komt daarom vandaag met bouwstenen die het lerarenberoep versterken en aantrekkelijker maken.

Uit allerlei onderzoeken, maar ook op het terrein blijkt steeds vaker: de onderwijskwaliteit in ons land staat onder druk. Het lerarentekort is hoe dan ook een element dat daar helaas toe bijdraagt. Een leerkracht voor de klas is dan ook een must. “Wachten is geen optie meer,” zegt cd&v-parlementslid Loes Vandromme. “De negatieve framing over de job van leerkrachten zal niet bijdragen tot de oplossing. Daarom nam ik begin september het initiatief om de belangrijkste onderwijs-stakeholders rond de tafel te brengen en het debat over het lerarentekort ernstig en onderbouwd te voeren. Willen we voldoende en gemotiveerde leerkrachten voor de klas krijgen en houden, dan moet lesgeven opnieuw een positief verhaal worden. We hebben vertrouwen in de deskundigheid en het engagement van leerkrachten. Het is niet voor niets het mooiste beroep en dat moet het ook blijven.”

Geen betutteling, maar vertrouwen

De alarmbellen in het onderwijs gaan al een tijd onheilspellend af. De meest recente studie van de KU Leuven over het lerarentekort legden wederom de pijnpunten van het volledige onderwijssysteem bloot. “Helaas wordt het debat overschaduwd door het oplaten van ballonnetjes her en der. Dat is het debat en de belangrijke rol van de leerkracht onwaardig,” zegt Loes Vandromme. “De job van leerkracht moet opnieuw aan aanzien en respect krijgen. Dat doe je niet door hen te behandelen als pionnen op een ideologisch schaakbord. Ervoor kiezen om leerkracht te worden, is een bewuste en een positieve keuze. Daarom is het belangrijk dat de loopbaan van een leerkracht mee kan evolueren met de tijd.

4 bouwstenen voor de herwaardering van de leerkracht

Goed onderwijs begint bij sterke leerkrachten. Hun loopbaan deze eeuw inloodsen is dan ook één van de eerste uitdagingen die cd&v wil aanpakken. Hoe doen we dit? Door schoolbesturen ruimte te bieden om een modern HR-beleid te kunnen voeren. De overheid dient daarbij een faciliterende rol te spelen.

Topprofielen in onderwijs aantrekken en behouden

Uit de cijfers blijkt dat heel wat beginnende leerkrachten er snel de brui aan geven. Het bij elkaar moeten ‘sprokkelen’ van uren in verschillende scholen en de onzekerheid door tijdelijke opdrachten zijn bijvoorbeeld twee bekende factoren die maken dat starters na een tijdje afhaken. Daarom pleit Vandromme voor een gegarandeerde ingroeibaan voor starters. Zo hebben ze één jaar voltijdse werkzekerheid om praktijkervaring op te kunnen bouwen zonder de rompslomp van uren te zoeken en wordt de aanvangsbegeleiding ook niet in stukken gehakt. Om de praktijkervaring tijdens de opleiding goed te begeleiden, brengen we het idee van de oefenscholen terug in het voetlicht.

 Maar ook verder in de loopbaan verdienen leerkrachten meer waardering. Daarom stelt Vandromme ook voor het beroep van leerkrachten een menu van extralegale voordelen te voorzien zoals in de privésector waarbij een deel van de verloning gepersonaliseerd kan worden, op basis van lokale noden. Daarbij zitten de schoolbesturen aan de knoppen, dicht bij de klasvloer, en in nauw overleg tussen werkgevers en de vakbonden. Ook het meenemen van meer jaren geldelijke anciënniteit als men de overstap maakt uit de privésector zal meer mensen overtuigen om een overstap naar het onderwijs te zetten. Via het opzetten van een groeipad moeten we dit bespreekbaar maken. Met een bijblijf-bonus geven we leerkrachten na 5 jaar de mogelijkheid om zich te blijven professionaliseren en specialiseren via een leerkrediet dat ze naar eigen wens kunnen inzetten.

 Organisaties (bedrijven, social profit,…) die personeel met de juiste competenties ter beschikking wil stellen van scholen, willen we daarvoor belonen. Ook voor topprofielen is werkbaar werk, zeker op het einde van de loopbaan, een noodzaak die we niet uit oog mogen verliezen.

Schoolmaken is een ploegsport

We zien dat het huidige systeem van bekwaamheidssystemen op haar limieten botst. Daarom pleit Vandromme ervoor schoolbesturen meer autonomie te geven in de beslissing over wie “voldoende geacht” kan worden om een bepaald vak te geven of in een bepaald ambt aangesteld te worden. Sterke schoolteams bestaan uit personeelsleden met aanvullende competenties. Via het uitbouwen van een leerladder (van onderwijsassistenten tot masters) geven we schoolbesturen de kans om die teams ook zo uit te bouwen. Samen met veel kansen tot professionalisering. Cd&v heeft vertrouwen in schoolbesturen en wil hen meer vrijheid geven om de toegekende middelen in te zetten via één pakket personeelsmiddelen en één pakket aan werkingsmiddelen die men tijdig kent om zo de personeelspuzzel goed te kunnen leggen. Door scholen te ontzorgen en te ondersteunen via brugfiguren, kunnen teams zich ook meer focussen op het leerproces zelf.

Sterke schoolleiders

Om de planlast en administratieve rompslomp voor leerkrachten op te vangen pleit Vandromme voor grotere schoolbesturen die op menselijke schaal de nodige zekerheid, professionalisering en werkondersteuning aan leerkrachten kunnen bieden. Sterke schoolbesturen zouden een mythe zijn zonder geëngageerde burgers die hun expertise willen inzetten voor de school van hun kinderen of de school in hun buurt. Om ook hen aan boord te houden pleit Loes Vandromme voor de toekenning van “bestuursverlof” a rato van een halve dag per maand voor mensen die zich engageren in het schoolbestuur van een school. Omdat sterk beleidsvoerend vermogen aangemoedigd moet worden, maken we het mogelijk om scholen die aan bepaalde kwalitatieve voorwaarden voldoen, vrij te stellen van bepaalde verplichtingen en controle.

De kracht van digitalisering

Ook de technologische vooruitgang en digitalisering moet intensief deel uitmaken van de carrière van een leerkracht, zowel ingebed in de opleiding als op de klasvloer zelf. De overheid dient een faciliterende rol te spelen bij de inbedding van educatieve technologische tools in de loopbaan van een leerkracht.

 Sterke leerkrachten in sterke schoolbesturen, dat is het uitgangspunt van cd&v om de onderwijskwaliteit terug op peil te krijgen. Leerkrachten zijn geen handelaars in een kennisfabriek. Kiezen voor een welbepaalde school, zowel als leerkracht en als ouder, steunt op een bewuste keuze voor een leef- en leergemeenschap binnen het pedagogisch project dat een school uitdraagt en die jonge mensen vormt. Dat principe van vrijheid van onderwijs blijft voor cd&v voorop staan. Scholen hebben geen nood aan een betuttelende overheid, wel aan ruimte en aan faciliterend personeelsbeleid.

 Met deze bouwstenen wil cd&v-parlementslid Loes Vandromme de loopbaan van leerkrachten rijmen met de uitdagingen anno 2023. Dit doen we met concrete, gerichte en onderbouwde maatregelen die dienen om het debat te openen, niet om het te sluiten. Op die manier stelt cd&v zich op als een betrouwbare gesprekspartner in een onderwijsdebat dat meer sérieux en dus meer langetermijnvisie verdient, te beginnen bij de hoekstenen van ons onderwijs, de leerkracht en hun loopbaan.

De integrale tekst van het onderwijsplan vind je hier terug.

 

Nieuws

Opstart Samen Lezen-project in de bib

Op 21 januari lanceert het Poperingse leerecosysteem Aster in samenwerking met de bib ‘Samen Lezen’. Om de twee weken kan je een bijeenkomst bijwonen in de bib. Een vrijwilliger leest hardop een verhaal of een gedicht voor. De groep gaat dan in gesprek over gedachten en gevoelens die dit bij hen oproept. Aster is een Europees initiatief, voor dit project zijn naast de bib ook Avansa Oostende-Westhoek, De Lovie vzw, Ligo, OverKop en hogeschool VIVES partners.

Steeds meer kwetsbare jongeren dreigen van het leerpad af te geraken

Deeltijds beroepsonderwijs kantelt binnenkort volledig in, in duaal leren, maar voor veel jongeren is er geen geschikt traject. Loes Vandromme, Vlaams Parlementslid voor cd&v en onderwijsexperte trekt aan de alarmbel: ‘Het is hoog tijd om werk te maken van meer flexibele leerwegen om ook het leerrecht van de meest kwetsbare leerlingen te garanderen op weg naar een onderwijskwalificatie.’

Lezen wordt voor iedereen toegankelijk in Vlaanderen

In 2025 wordt werk gemaakt van de koppeling tussen de online catalogus van alle bibliotheken en de bijzondere bibliotheken zoals Luisterpunt, een specifieke Vlaamse openbare bibliotheek voor personen met een leesbeperking. Blinden, slechtzienden, maar ook personen met dyslexie kunnen er terecht voor luisterboeken of DAISY-boeken. Binnenkort zal er ook meer Vlaamse content aangeboden worden op het e-platform en vanuit de Vlaamse regering wordt het gesprek met de federale collega’s omtrent een uitzonderingsregel in de auteurswetgeving aangegaan. Die regeling moet het mogelijk maken dat mensen die Nederlands leren, maar geen leesstoornis hebben, ook gebruik kunnen maken van DAISY-boeken van Luisterpunt.

Vlaams parlementslid Loes Vandromme (cd&v) is tevreden dat er verder werk gemaakt wordt van inclusie op vlak van lezen. ‘Zo verlagen we de drempel voor vele mensen om makkelijker en sneller boeken te vinden.’