Appwel, een digitaal hulpmiddel voor scholen om het welbevinden van leerlingen systematisch te meten en op te volgen, blijkt een groot succes. De tool werd ontwikkeld door Hogeschool PXL en in december 2020 gelanceerd. Vorig schooljaar werkten al 348 scholen met Appwel. Zo kon men het mentaal welbevinden van 132.535 leerlingen van nabij opvolgen.
Loes Vandromme, Vlaams Parlementslid (cd&v) en onderwijsspecialiste is tevreden over deze resultaten: ‘Door de drempel zo laag mogelijk te houden, bereiken we onze leerlingen ook effectief: dat bewijst deze online tool. Het is een goed instrument voor scholen dat hen helpt zicht te krijgen op het welbevinden van hun leerlingen zodat ze een goede brede basiszorg en verhoogde zorg kunnen uitbouwen.’
Klein project wordt Vlaanderenbreed uitgerold
In 2018 startte de Hogeschool PXL een kleinschalig project en enkele jaren later, in september 2022 startte een grootschalige samenwerking met de Vlaamse overheid en Fonds GavoorGeluk om op die manier nog veel meer scholen te bereiken en voor nog meer leerlingen het verschil te kunnen maken. Sinds 2023 kunnnen ook lagere scholen intekenen.
‘Vorig schooljaar werkten 348 secundaire scholen met Appwel. Tegenover het jaar daarvoor is dat bijna een verdubbeling: toen waren 153 scholen actief op Appwel. ‘
De deelnemende scholen zijn geografisch ook goed gespreid over alle Vlaamse provincies.
‘Bij het ontwikkelen van de vragenlijsten werd zorgvuldig te werk gegaan. Er zijn al heel wat evaluatiemomenten geweest met de deelnemende scholen, de pedagogische begeleidingsdiensten en de CLB-netten,’ weet Loes Vandromme. Elke Vlaamse school kan instappen in PXL Appwel. Leerlingen kunnen de app installeren op hun smartphone of tablet en vullen drie keer per jaar een vragenlijst in. Leerlingenbegeleiders van de deelnemende scholen krijgen vervolgens toegang tot de geanalyseerde data via het PXL Appwel-dashboard.
‘De info uit deze bevraging kan scholen echt helpen om op de juiste thema’s in te zetten in het kader van hun zorgbeleid,’ stelt Loes Vandromme. ‘Ik hoop dat nog meer scholen de weg vinden naar dergeijke laagdrempelige toepassingen.’