'Welzijnsapp' Appwel bereikt al meer dan 132.000 leerlingen

Publicatiedatum

Auteur

Loes Vandromme Vandromme

Deel dit artikel

Appwel, een digitaal hulpmiddel voor scholen om het welbevinden van leerlingen systematisch te meten en op te volgen, blijkt een groot succes. De tool werd ontwikkeld door Hogeschool PXL en in december 2020 gelanceerd. Vorig schooljaar werkten al 348 scholen met Appwel. Zo kon men het mentaal welbevinden van 132.535 leerlingen van nabij opvolgen.

 

Loes Vandromme, Vlaams Parlementslid (cd&v) en onderwijsspecialiste is tevreden over deze resultaten: ‘Door de drempel zo laag mogelijk te houden, bereiken we onze leerlingen ook effectief: dat bewijst deze online tool. Het is een goed instrument voor scholen dat hen helpt zicht te krijgen op het welbevinden van hun leerlingen zodat ze een goede brede basiszorg en verhoogde zorg kunnen uitbouwen.’

Klein project wordt Vlaanderenbreed uitgerold

In 2018 startte de Hogeschool PXL een kleinschalig project en enkele jaren later, in september 2022 startte een grootschalige samenwerking met de Vlaamse overheid en Fonds GavoorGeluk om op die manier nog veel meer scholen te bereiken en voor nog meer leerlingen het verschil te kunnen maken. Sinds 2023 kunnnen ook lagere scholen intekenen.

‘Vorig schooljaar werkten 348 secundaire scholen met Appwel. Tegenover het jaar daarvoor is dat bijna een verdubbeling: toen waren 153 scholen actief op Appwel. ‘

De deelnemende scholen zijn geografisch ook goed gespreid over alle Vlaamse provincies.

‘Bij het ontwikkelen van de vragenlijsten werd zorgvuldig te werk gegaan. Er zijn al heel wat evaluatiemomenten geweest met de deelnemende scholen, de pedagogische begeleidingsdiensten en de CLB-netten,’ weet Loes Vandromme. Elke Vlaamse school kan instappen in PXL Appwel. Leerlingen kunnen de app installeren op hun smartphone of tablet en vullen drie keer per jaar een vragenlijst in. Leerlingenbegeleiders van de deelnemende scholen krijgen vervolgens toegang tot de geanalyseerde data via het PXL Appwel-dashboard.

 ‘De info uit deze bevraging kan scholen echt helpen om op de juiste thema’s in te zetten in het kader van hun zorgbeleid,’ stelt Loes Vandromme. ‘Ik hoop dat nog meer scholen de weg vinden naar dergeijke laagdrempelige toepassingen.’

Nieuws

Opstart Samen Lezen-project in de bib

Op 21 januari lanceert het Poperingse leerecosysteem Aster in samenwerking met de bib ‘Samen Lezen’. Om de twee weken kan je een bijeenkomst bijwonen in de bib. Een vrijwilliger leest hardop een verhaal of een gedicht voor. De groep gaat dan in gesprek over gedachten en gevoelens die dit bij hen oproept. Aster is een Europees initiatief, voor dit project zijn naast de bib ook Avansa Oostende-Westhoek, De Lovie vzw, Ligo, OverKop en hogeschool VIVES partners.

Steeds meer kwetsbare jongeren dreigen van het leerpad af te geraken

Deeltijds beroepsonderwijs kantelt binnenkort volledig in, in duaal leren, maar voor veel jongeren is er geen geschikt traject. Loes Vandromme, Vlaams Parlementslid voor cd&v en onderwijsexperte trekt aan de alarmbel: ‘Het is hoog tijd om werk te maken van meer flexibele leerwegen om ook het leerrecht van de meest kwetsbare leerlingen te garanderen op weg naar een onderwijskwalificatie.’

Lezen wordt voor iedereen toegankelijk in Vlaanderen

In 2025 wordt werk gemaakt van de koppeling tussen de online catalogus van alle bibliotheken en de bijzondere bibliotheken zoals Luisterpunt, een specifieke Vlaamse openbare bibliotheek voor personen met een leesbeperking. Blinden, slechtzienden, maar ook personen met dyslexie kunnen er terecht voor luisterboeken of DAISY-boeken. Binnenkort zal er ook meer Vlaamse content aangeboden worden op het e-platform en vanuit de Vlaamse regering wordt het gesprek met de federale collega’s omtrent een uitzonderingsregel in de auteurswetgeving aangegaan. Die regeling moet het mogelijk maken dat mensen die Nederlands leren, maar geen leesstoornis hebben, ook gebruik kunnen maken van DAISY-boeken van Luisterpunt.

Vlaams parlementslid Loes Vandromme (cd&v) is tevreden dat er verder werk gemaakt wordt van inclusie op vlak van lezen. ‘Zo verlagen we de drempel voor vele mensen om makkelijker en sneller boeken te vinden.’