Aantal leerkrachten met gespecialiseerde opleiding daalt jaar na jaar

Publicatiedatum

Auteur

Loes Vandromme

Deel dit artikel

Het aantal studenten dat de bachelor na bachelor 'buitengewoon onderwijs' volgt is in acht jaar tijd bijna gehalveerd. Dat blijkt uit cijfers die Loes Vandromme, Vlaams Parlementslid voor CD&V en onderwijsspecialist opvroeg bij de minister van Onderwijs.

‘De cijfers zijn wel zorgwekkend en dit om verschillende redenen,’ stelt Loes Vandromme. ‘We hebben nood aan een langetermijnvisie rond kwaliteitsvol onderwijs enerzijds en mogelijkheden om de vlakke loopbaan van leerkrachten te doorbreken.’

In het academiejaar 2011-2012 volgden nog 840 studenten de bachelor na bachelor ‘buitengewoon onderwijs’. In het jaar 2019-2020 was dat gedaald tot 493. In de opleiding 'zorgverbreding en remediërend leren' is er sprake van een daling van 737 studenten in 2017 tot 498 studenten in 2019-2020. De banaba-opleiding ‘buitengewoon onderwijs’ werd al aan vier hogescholen stopgezet en de opleiding zorgverbreding aan één hogeschool.

De daling van het aantal studenten heeft uiteraard ook gevolgen voor de situatie op de scholen. Zo is er in het buitengewoon basisonderwijs in vier jaar tijd sprake van een daling van 32,98 procent van het aantal leerkrachten met een bachelor na bachelor. Waar we 5 jaar geleden meer dan 50% leerkrachten in het buitengewoon basisonderwijs met een banaba-diploma tewerkstelden, is dat anno 2020 nog slechts 19,66% . Een evolutie van 1 op 2 naar 1 op 5. In het buitengewoon secundair onderwijs is er een daling van 12,18 procent. ‘De cijfers staan bovendien in schril contrast met de opmerkingen rond de kwaliteit van het buitengewoon onderwijs van de inspectie in haar jongste rapport.’

 

In de commissie Onderwijs van het Vlaams Parlement, ondervroeg Loes Vandromme de minister naar zijn visie omtrent banaba’s in het onderwijs. De minister zei in zijn repliek dat sommige extra diploma’s leiden tot een extra nettovergoeding van 25 euro per maand waarmee de inspanningen van de leerkrachten erkend worden en wees hij op het nieuwe Platform levenslang leren, dat een brug moet vormen tussen de beleidsdomeinen onderwijs en economie.

 

‘Continue professionalisering van onze leerkrachten kan ons onderwijs alleen maar ten goede komen,’ stelt Loes Vandromme. ‘Maar we moeten op zoek naar manieren om leerkrachten daartoe nog meer te stimuleren. Dienstvrijstelling is er één van, bijvoorbeeld.  Bovendien is vorming en opleiding ook een manier om de vlakke loopbaan van de leerkrachten te doorbreken. Behoorlijk veel leerkrachten houden het na 5 jaar jammer genoeg voor bekeken, in het onderwijs. Dat is natuurlijk bijzonder jammer.’

Nieuws

Eerste zoektocht van Painting Hunt van start in Poperinge

Op zaterdag 12 juli gaat de allereerste Painting Hunt van start: een unieke, interactieve zoektocht door het landschap van Poperinge, met een origineel schilderij van een topkunstenaar als hoofdprijs. Kunstliefhebbers, avonturiers en nieuwsgierige speurders worden de hele zomer lang uitgedaagd om via hun smartphone hints, raadsels en geheime locaties te ontdekken. Elke week start een nieuwe zoektocht, telkens met een ander kunstwerk als hoofdprijs. 

"Met Painting Hunt brengen we kunst, landschap en technologie samen in een speelse formule. Het is een ode aan schilderkunst, verbeelding én aan de Westhoek", aldus Loes Vandromme, schepen van Cultuur, Poperinge.

Honderdtal minimumdoelen geschrapt, uitstel voor de laatste jaren van het lager onderwijs

De nieuwe minimumdoelen basisonderwijs werden op donderdag 3 juli besproken en goedgekeurd in de commissie onderwijs. De minimumdoelen vertellen wat leerlingen in het basisonderwijs minimaal moeten kennen en kunnen. Ze vervangen de eindtermen die dateren van de jaren '90 en moeten helpen om de onderwijskwaliteit te verbeteren.

Na de voorstelling van het nieuwe pakket in mei, komen er nu na advies van het onderwijsveld nog wat aanpassingen. Een 100-tal nieuwe minimumdoelen voor het basisonderwijs werden ook geschrapt.

Extra financiering voor onderwijsinternaten

“Eindelijk erkenning voor de vele taken die onderwijsinternaten op zich nemen”, zegt Vlaams parlementslid voor cd&v Loes Vandromme. Dat er bijkomende middelen komen voor onderwijsinternaten is voor cd&v de evidentie zelve. “Tijdens de vorige legislatuur heeft cd&v hard gestreden om een goede regeling uit te werken voor de onderwijsinternaten”, zegt Vandromme. Zo werd er vorige legislatuur voor het eerst een decreet gemaakt dat zich boog over onderwijsinternaten. “Dat was op zich een goede zaak: internaten kregen zo een volwaardige plaats in het onderwijslandschap. Maar toen al zagen we dat de financiering niet zou volstaan.”