Alle kinderen zoveel mogelijk naar school

Publicatiedatum

Auteur

Loes Vandromme Vandromme

Deel dit artikel

In de komende dagen zal het doek vallen over de start van het nieuwe schooljaar. Dat zal gebeuren in overleg met de medische experten van de GEES en het onderwijsveld. Met welke kleurencode zullen we het schooljaar aanvatten? Schakelen we weer over op online afstandsonderwijs? “Het is belangrijk om bij deze beslissing de kaart van de jeugd te trekken”, stellen parlementsleden Loes Vandromme (CD&V) en Jo Brouns (CD&V). Voor de CD&V-parlementsleden houdt dit in dat alle leerlingen zo vaak mogelijk les kunnen volgen op de schoolbanken.

De GEES en het onderwijsveld zullen zich de komende dagen buigen over de start van het nieuwe schooljaar. Ze zullen o.a. beslissen welke kleurencode (geel, oranje of rood) in september van kracht zal zijn. Zo wordt bepaald hoe vaak de leerlingen effectief les kunnen volgen op de schoolbanken. “Voor CD&V is het belangrijk dat de kleuters en alle kinderen -12 jaar voltijds aanwezig kunnen zijn op school. Maar ook in het secundair zien we de leerlingen het liefst zo vaak mogelijk op de schoolbanken,” zegt Jo Brouns.

Scholen als leefplek en veilige haven

Na maanden thuiszitten, kwam de zomervakantie voor vele kinderen geen minuut te vroeg. Kampen en activiteiten konden ondanks een tweede coronagolf toch doorgaan. “Het was een oogopener om te zien dat de kinderen de afgelopen maanden het gewone leven ongelooflijk hard gemist hebben. Als ouder en lokaal mandataris betrokken bij onderwijs kregen we de afgelopen weken veel positieve signalen van wat het effect is van kampen, speelpleinwerking en andere activiteiten op het algemene welzijn van kinderen”, zegt Loes Vandromme.

Maar er zijn andere kinderen die slechts een halve dag naar school konden terugkeren en geen activiteiten hadden tijdens de zomervakantie. Zij zitten dus al sinds maart thuis. “Dit is nefast”, vult Jo Brouns aan. “De impact van de coronacrisis op het leven van elk kind is veel groter dan we ooit dachten. Scholen zijn namelijk niet alleen een plaats om te leren, maar ook een leefplek, een natuurlijke habitat voor onze jeugd. Voor velen zelfs ook een veilige haven”, aldus Brouns.

“En het is die veilige haven die we zo vaak mogelijk aan zoveel mogelijk kinderen en jongvolwassenen moeten aanbieden. Van kleuteronderwijs tot hoger onderwijs. Investeren in onderwijs is dan ook een lifetime return on investment op zowel sociaal, emotioneel als cognitief vlak. Bij de beslissing over de start van het nieuwe schooljaar is het dus belangrijk om volledig de kaart van de jeugd te trekken”, concludeert Vandromme.

Nieuws

Opstart Samen Lezen-project in de bib

Op 21 januari lanceert het Poperingse leerecosysteem Aster in samenwerking met de bib ‘Samen Lezen’. Om de twee weken kan je een bijeenkomst bijwonen in de bib. Een vrijwilliger leest hardop een verhaal of een gedicht voor. De groep gaat dan in gesprek over gedachten en gevoelens die dit bij hen oproept. Aster is een Europees initiatief, voor dit project zijn naast de bib ook Avansa Oostende-Westhoek, De Lovie vzw, Ligo, OverKop en hogeschool VIVES partners.

Steeds meer kwetsbare jongeren dreigen van het leerpad af te geraken

Deeltijds beroepsonderwijs kantelt binnenkort volledig in, in duaal leren, maar voor veel jongeren is er geen geschikt traject. Loes Vandromme, Vlaams Parlementslid voor cd&v en onderwijsexperte trekt aan de alarmbel: ‘Het is hoog tijd om werk te maken van meer flexibele leerwegen om ook het leerrecht van de meest kwetsbare leerlingen te garanderen op weg naar een onderwijskwalificatie.’

Lezen wordt voor iedereen toegankelijk in Vlaanderen

In 2025 wordt werk gemaakt van de koppeling tussen de online catalogus van alle bibliotheken en de bijzondere bibliotheken zoals Luisterpunt, een specifieke Vlaamse openbare bibliotheek voor personen met een leesbeperking. Blinden, slechtzienden, maar ook personen met dyslexie kunnen er terecht voor luisterboeken of DAISY-boeken. Binnenkort zal er ook meer Vlaamse content aangeboden worden op het e-platform en vanuit de Vlaamse regering wordt het gesprek met de federale collega’s omtrent een uitzonderingsregel in de auteurswetgeving aangegaan. Die regeling moet het mogelijk maken dat mensen die Nederlands leren, maar geen leesstoornis hebben, ook gebruik kunnen maken van DAISY-boeken van Luisterpunt.

Vlaams parlementslid Loes Vandromme (cd&v) is tevreden dat er verder werk gemaakt wordt van inclusie op vlak van lezen. ‘Zo verlagen we de drempel voor vele mensen om makkelijker en sneller boeken te vinden.’