Alle kinderen zoveel mogelijk naar school

Publicatiedatum

Auteur

Loes Vandromme

Deel dit artikel

In de komende dagen zal het doek vallen over de start van het nieuwe schooljaar. Dat zal gebeuren in overleg met de medische experten van de GEES en het onderwijsveld. Met welke kleurencode zullen we het schooljaar aanvatten? Schakelen we weer over op online afstandsonderwijs? “Het is belangrijk om bij deze beslissing de kaart van de jeugd te trekken”, stellen parlementsleden Loes Vandromme (CD&V) en Jo Brouns (CD&V). Voor de CD&V-parlementsleden houdt dit in dat alle leerlingen zo vaak mogelijk les kunnen volgen op de schoolbanken.

De GEES en het onderwijsveld zullen zich de komende dagen buigen over de start van het nieuwe schooljaar. Ze zullen o.a. beslissen welke kleurencode (geel, oranje of rood) in september van kracht zal zijn. Zo wordt bepaald hoe vaak de leerlingen effectief les kunnen volgen op de schoolbanken. “Voor CD&V is het belangrijk dat de kleuters en alle kinderen -12 jaar voltijds aanwezig kunnen zijn op school. Maar ook in het secundair zien we de leerlingen het liefst zo vaak mogelijk op de schoolbanken,” zegt Jo Brouns.

Scholen als leefplek en veilige haven

Na maanden thuiszitten, kwam de zomervakantie voor vele kinderen geen minuut te vroeg. Kampen en activiteiten konden ondanks een tweede coronagolf toch doorgaan. “Het was een oogopener om te zien dat de kinderen de afgelopen maanden het gewone leven ongelooflijk hard gemist hebben. Als ouder en lokaal mandataris betrokken bij onderwijs kregen we de afgelopen weken veel positieve signalen van wat het effect is van kampen, speelpleinwerking en andere activiteiten op het algemene welzijn van kinderen”, zegt Loes Vandromme.

Maar er zijn andere kinderen die slechts een halve dag naar school konden terugkeren en geen activiteiten hadden tijdens de zomervakantie. Zij zitten dus al sinds maart thuis. “Dit is nefast”, vult Jo Brouns aan. “De impact van de coronacrisis op het leven van elk kind is veel groter dan we ooit dachten. Scholen zijn namelijk niet alleen een plaats om te leren, maar ook een leefplek, een natuurlijke habitat voor onze jeugd. Voor velen zelfs ook een veilige haven”, aldus Brouns.

“En het is die veilige haven die we zo vaak mogelijk aan zoveel mogelijk kinderen en jongvolwassenen moeten aanbieden. Van kleuteronderwijs tot hoger onderwijs. Investeren in onderwijs is dan ook een lifetime return on investment op zowel sociaal, emotioneel als cognitief vlak. Bij de beslissing over de start van het nieuwe schooljaar is het dus belangrijk om volledig de kaart van de jeugd te trekken”, concludeert Vandromme.

Nieuws

Bibliotheek en De Lovie vzw slaan de handen in elkaar op Erfgoeddag

Op Erfgoeddag, zondag 21 april, kan je dit jaar opnieuw het kasteelpark De Lovie bezoeken. Het thema is dit jaar ‘Samen uit, samen thuis’. Je geniet er van het lokale aanbod met de jaarlijkse Bloemendagen en kan gezellig rondkuieren in de historisch rijke omgeving. Een nieuwigheid dit jaar is een samenwerking met de bibliotheek voor extra activiteiten en een boekenverkoop.

Poperinge opent rouwregister voor Gwy Mandelinck

Gwy Mandelinck, bezieler van de Poëziezomers in Watou, is overleden op vrijdag 5 april. Het stadsbestuur opent een rouwregister in de kerk van Watou. Je kan er dagelijks terecht tussen 9 u. en 17.30 u .

Onderwijsinspectie moet te allen tijde onafhankelijk kunnen werken!

Lieven Viaene, topman van de onderwijsinspectie, gaat met pensioen. In een afscheidsinterview uit hij zijn bezorgdheid over de richting die de onderwijsminister de inspectie induwt. De inspectie werd de afgelopen jaren 'geremd in het benoemen wat er op het veld niet goed loopt,' zo stelde de man in De Ochtend op Radio 1.

Wat mij betreft, is het van primordiaal belang dat de inspectie onafhankelijk haar werk kan doen, zodat de overheid gevoed wordt door een objectief en breed beeld van hoe onze scholen, hoe onze lerarenteams werken. Vandaar dat het ook belangrijk is dat inspecteurs ervaring op het terrein, in de klas, hebben. Ongeoorloofde politieke druk kan nooit de bedoeling zijn. Als er gevraagd wordt dat de inspectie doet wat de democratie vraagt, dan rapport de inspectie beter aan het parlement dan aan de minister van Onderwijs.