cd&v tevreden met praktijkcommissie eindtermen

Publicatiedatum

Auteur

Loes Vandromme Vandromme

Deel dit artikel

Vorige zaterdag werden de nieuwe eindtermen voor de tweede graad secundair onderwijs door de Vlaamse regering goedgekeurd. Een opvallende nieuwigheid daarin is de aanwezigheid van een praktijkcommissie die de nieuwe eindtermen zal evalueren en waar nodig bijsturen. Ook zullen de nieuwe eindtermen voor de derde graad secundair onderwijs niet van start mogen gaan vooraleer deze commissie haar evaluatie van de tweede en derde graad gemaakt heeft.

Na bijna 20 jaar mochten de eindtermen aangepast worden zodat de leerlingen effectief voorbereid worden op de uitdagingen van de 21ste eeuw. Een vernieuwing van de eindtermen moet leiden tot een heropwaardering van het onderwijs en de dalende trend omkeren.

 

“De bekommernissen op het werkveld zijn groot. Wij zijn dan ook tevreden dat  een praktijkcommissie is toegevoegd die toezicht zal houden en aanpassingen kan maken,” zeggen Jo Brouns en Loes Vandromme, leden van de commissie onderwijs voor CD&V.

“Met een stevige aandacht voor wiskunde en wetenschappen wil de Vlaamse regering de lat hoger leggen voor het onderwijs. Er heerst echter een angst dat de manier waarop de lat hoger wordt gelegd er vooral voor zal zorgen dat er meer leerlingen niet over zullen kunnen springen, terwijl de ongekwalificeerde uitstroom ook net een van de beweegredenen was om het secundair onderwijs te moderniseren. Met name in de doorstroomfinaliteit en dubbele finaliteit in het huidige TSO en KSO en de arbeidsmarktgerichte finaliteit – het huidige BSO, vrezen leerkrachten dat ze te veel leerstof zullen moeten behandelen op te weinig tijd, waardoor ze de tijd niet meer zullen hebben om voldoende te differentiëren en te ondersteunen in de klas.”

“De parlementsleden Brouns en Vandromme delen die bezorgdheid,”. “We zijn dan ook blij dat onze regeringsleden de evaluatie van de eindtermen van de tweede graad na 1 jaar voorzien. De nieuwe eindtermen voor de derde graad zullen pas uitgerold worden na een positieve evaluatie door een praktijkcommissie. Deze commissie moet gevuld worden met stemmen uit het werkveld zodat er geen beslissingen zullen worden genomen over de hoofden van de leerkracht.”

 

Verder herhalen de CD&V parlementsleden hun pleidooi dat de verbetering van de onderwijskwaliteit meer inhoudt dan enkel de eindtermen te moderniseren. Ze vragen om vertrouwen te geven aan de leerkrachten en hen voldoende tijd en ruimte te geven om te differentiëren, te verdiepen en te remediëren. En vooral ook voldoende kansen om zich levenslang te professionaliseren. Tot slot herhalen ze het belang van betrokken ouders. Hoge verwachtingen ten aanzien van onze kinderen worden maar ingelost in zover ouders zelf die verwachtingen hebben en ze voldoende steun krijgen vanuit hun omgeving.

Nieuws

Kindjes & Keikoppen Quiz: test jouw kennis over Ieper en Poperinge

Op vrijdag 15 november organiseren de stadsarchieven van Ieper en Poperinge, met de steun van cultuurdienst Poperinge en CO7, de Kindjes & Keikoppen Quiz.

Ieperlingen en Poperingenaars worden tijdens deze amusante quiz uitgedaagd om hun kennis over onze regio te testen.

Grote inhaaloperatie nodig om schoolinfrastructuur energiezuinig te maken

12% van de scholen dat al over een EPC-label beschikt, heeft een label D of slechter, zo blijkt uit cijfers die cd&v-Vlaams Parlementslid Loes Vandromme in de commissie Energie kreeg. ‘Er is dus nog heel veel werk om onze schoolinfrastructuur duurzaam en energiezuinig te maken,’ zo concludeert ze. Vandromme had ook een aantal concrete voorstellen voor de minister.

Poperingse schepenen kennen hun bevoegdheden

De verdeling van de bevoegdheden in het nieuwe schepencollege van Poperinge is bekend. 
Het college koos voor een evenwicht tussen bevoegdheden die bij dezelfde schepen blijven als tijdens de vorige legislatuur en toch ook voor enkele vernieuwingen. Dat Kris Notebaert als schepen begin december stopt, zorgt er ook voor dat een aantal bevoegdheden opnieuw verdeeld dienden te worden.