Cultuureducatie via de school: goed op dreef!

Publicatiedatum

Auteur

Loes Vandromme Vandromme

Deel dit artikel

Cultuurorganisatoren en scholen vinden elkaar steeds vaker. Dat blijkt uit cijfers die Loes Vandromme, Vlaams Parlementslid voor CD&V en onderwijsspecialist opvroeg.

‘Die samenwerking biedt ontegensprekelijk een meerwaarde voor het onderwijs want op die manier krijgen leerlingen niet alleen les over cultuur, maar komen ze er rechtstreeks mee in contact. Anderzijds werken cultuurorganisaties graag met scholen samen omdat ze via die weg heel veel kinderen en jongeren uit alle lagen van de bevolking kunnen bereiken,’ stelt Loes Vandromme.

Cultuurkuur.be zet zich dagelijks in om cultuur tot in de klas te brengen of de klas naar cultuur te halen. Ze hebben daarvoor verschillende tools.

‘Kunstkuur’ stimuleert de samenwerking tussen een school uit het basis-, secundair of hoger onderwijs én een nabijgelegen academie. Gedurende drie schooljaren delen leerkrachten uit het deeltijds kunstonderwijs de klasvloer met leerkrachten uit  een school of instelling van het hoger onderwijs. Zo brengt hij zijn expertise binnen in de klas. Op 1 september 2020 gingen 104 nieuwe Kunstkuren van start. Het gaat altijd over een samenwerking tussen een school uit het basis-, secundair of hoger onderwijs en een academie in Vlaanderen met een Kunstkuurtraject. In totaal zijn nu 202 kunstkuurtrajecten lopende waarbij 100 verschillende scholen samenwerken met 63 verschillende academies. 80% van de trajecten zijn samenwerkingen met basisscholen. 30% van de trajecten lopen in Antwerpen. 23% in West-Vlaanderen.

Met ‘DynamoOPWEG’ worden scholen logistiek ondersteund om cultuurorganisatoren te bereiken. Zo kan elke school gratis met De Lijn naar culturele bestemmingen. Het aantal ritten stijgt ieder jaar op rij. In het eerste schooljaar 2014-2015 maakten 58.700 leerlingen gebruik van 2.498 gratis busritten. Vorig schooljaar 2019-2020 waren er, ondanks Corona, toch 5.451 ritten met gemiddeld 28.2 leerlingen per school. De cijfers stijgen jaar na jaar. In 2018-2019 waren er zelfs 7.431 busritten voor DynamoOPWEG.

Ondertussen maakten al 1112 scholen gebruik van dit aanbod. Ze verplaatsten zich naar 736 verschillende culturele bestemmingen. Dat zijn lang niet altijd grote daguitstappen die een grote logistieke planning vragen:  18% van de ritten bijvoorbeeld, brengen de kinderen heen en weer naar de bibliotheek.

In de Westhoek, maar ook in andere landelijke gebieden zoals de Vlaamse Ardennen en Noord-Limburg, wordt het minst beroep gedaan op het aanbod van DynamoOPWEG. Aan cultuur geen gebrek in de Westhoek uiteraard. ‘De reden is wellicht te vinden in het feit dat het aanbod aan openbaar vervoer in landelijke gebieden ondermaats is,’ geeft Loes Vandromme mee. ‘Je moet immers gebruik maken van de bestaande dienstregeling en het aanbod geldt niet voor verplaatsingen met de belbussen.’

Niet alleen logistiek, maar ook financieel worden scholen ondersteund. Met het ‘DynamoPROJECT’ kunnen scholen subsidies aanvragen voor een creatief schoolproject in samenwerking met externe culturele partners.

Jaarlijks zijn er 2 indienrondes voor projectaanvragen, nl. op 15 mei en 15 november. De laatste ronde in mei werd echter geannuleerd omwille van de Coronacrisis. ‘Toch was er 188.000 euro voorzien en maar liefst 590 scholen hadden zich ook al aangemeld met een idee voor een cultuurproject,’ vernam Loes Vandromme. ‘Ik hoop dan ook dat de minister deze belangrijke vorm van ondersteuning verder zet en desnoods via actie voor een nieuwe boost zorgt.  Door kunst en cultuur te integreren in de les kan je als school vaardigheden en talenten van kinderen en jongeren stimuleren. Cultuurorganisatoren en scholen vinden elkaar steeds vaker en we zorgen ervoor dat het aanbod aan een brede groep leerlingen wordt aangeboden,' besluit Loes Vandromme.

Nieuws

Opstart Samen Lezen-project in de bib

Op 21 januari lanceert het Poperingse leerecosysteem Aster in samenwerking met de bib ‘Samen Lezen’. Om de twee weken kan je een bijeenkomst bijwonen in de bib. Een vrijwilliger leest hardop een verhaal of een gedicht voor. De groep gaat dan in gesprek over gedachten en gevoelens die dit bij hen oproept. Aster is een Europees initiatief, voor dit project zijn naast de bib ook Avansa Oostende-Westhoek, De Lovie vzw, Ligo, OverKop en hogeschool VIVES partners.

Steeds meer kwetsbare jongeren dreigen van het leerpad af te geraken

Deeltijds beroepsonderwijs kantelt binnenkort volledig in, in duaal leren, maar voor veel jongeren is er geen geschikt traject. Loes Vandromme, Vlaams Parlementslid voor cd&v en onderwijsexperte trekt aan de alarmbel: ‘Het is hoog tijd om werk te maken van meer flexibele leerwegen om ook het leerrecht van de meest kwetsbare leerlingen te garanderen op weg naar een onderwijskwalificatie.’

Lezen wordt voor iedereen toegankelijk in Vlaanderen

In 2025 wordt werk gemaakt van de koppeling tussen de online catalogus van alle bibliotheken en de bijzondere bibliotheken zoals Luisterpunt, een specifieke Vlaamse openbare bibliotheek voor personen met een leesbeperking. Blinden, slechtzienden, maar ook personen met dyslexie kunnen er terecht voor luisterboeken of DAISY-boeken. Binnenkort zal er ook meer Vlaamse content aangeboden worden op het e-platform en vanuit de Vlaamse regering wordt het gesprek met de federale collega’s omtrent een uitzonderingsregel in de auteurswetgeving aangegaan. Die regeling moet het mogelijk maken dat mensen die Nederlands leren, maar geen leesstoornis hebben, ook gebruik kunnen maken van DAISY-boeken van Luisterpunt.

Vlaams parlementslid Loes Vandromme (cd&v) is tevreden dat er verder werk gemaakt wordt van inclusie op vlak van lezen. ‘Zo verlagen we de drempel voor vele mensen om makkelijker en sneller boeken te vinden.’