Dringend nood aan alle puzzelstukken om schooljaar ordentelijk voor te bereiden!

Publicatiedatum

Auteur

Loes Vandromme Vandromme

Deel dit artikel

Scholen zitten met de handen in het haar. Nu het einde  van het huidige scholjaar nadert, starten veel onderwijsinstellingen met de voorbereidingen voor het volgende schooljaar. ‘Maar om die puzzel te leggen, ontbreken nog heel wat stukjes,’ stelt Loes Vandromme, Vlaams Parlementslid voor CD&V en onderwijsspecialiste. ‘Er zijn nog heel wat onduidelijkheden. Zo weten bepaalde scholen voor buitengewoon onderwijs nog steeds niet of ze een nieuw type onderwijs mogen aanbieden vanaf 1 september. Is er nog steeds onduidelijkheid over de lerarenplatforms in het basisonderwijs en weten scholen niet hoeveel ruimte ze krijgen om aanvangsbegeleiding te voorzien voor startende leerkrachten.’

Straks gaan leerkrachten en leerlingen de laatste maand van dit schooljaar in. Het was in alle opzichten weer een heel bijzonder maar ook een zwaar jaar voor ons onderwijsveld waarbij van iedereen heel wat flexibiliteit werd verwacht.  ‘De nodige rust in de zomervakantie zal heel welkom zijn, maar tegelijkertijd kijken directies en leerkrachten ook reikhalzend uit naar een ‘normaal’ schooljaar en hopen ze dit nieuwe schooljaar goed voorbereid te kunnen starten. En daar knelt nu net het schoentje,’ zegt Vlaams Parlementslid voor CD&V Loes Vandromme.

Wachten op broodnodige beslissingen

‘Voor veel scholen blijft het nog altijd wachten op enkele heel belangrijke beslissingen die een grote impact kunnen hebben op de start van het volgend schooljaar en die op Vlaams niveau nog niet geregeld zijn,’ legt Vandromme uit. ‘Wat bijvoorbeeld nog niet geregeld is, is de programmatie voor nieuwe types in het buitengewoon onderwijs: scholen die een aanvraag deden om een nieuw type te kunnen aanbieden, weten nog steeds niet of ze hier op 1 september mee kunnen starten. Verder zijn er binnen Digisprong extra middelen vrijgemaakt voor ICT-coördinatoren, maar de scholen weten nog altijd niet hoe hoog dat bedrag is.  

Er  wordt druk gespeculeerd over de lerarenplatforms in het basisonderwijs: scholen tasten in het duister over hoe die platforms er verder zullen uitzien. De Bijsprong wordt met één schooljaar verlengd, maar we weten niet onder welke voorwaarden. Bovendien weten scholen niet hoeveel uren aanvangsbegeleiding zij voor startende leerkrachten kunnen voorzien,’ zegt Loes Vandromme.

 

Regels rond ordentelijke start van het schooljaar

Het is ondertussen al van 2003 geleden dat volksvertegenwoordiger Jos De Meyer (CD&V) en zijn collega’s een voorstel van resolutie indienden betreffende tijdige indiening van ontwerpen van decreet inzake het onderwijs met het oog op een rechtszekere en ordentelijke start van het schooljaar. In dit voorstel van resolutie vragen de indieners de Vlaamse regering om onderwijsdecreten die in werking treden op 1 september, in te dienen voor de voorafgaande paasvakantie. Het voorstel van resolutie werd unaniem goedgekeurd en blijkt op vandaag nog steeds actueel. ‘Ik krijg enorm veel vragen naar de nodige duidelijkheid,’ stelt Loes Vandromme. ‘Uiteraard is dit schooljaar alweer een turbulent werkjaar waarbij verschillende processen naast elkaar lopen, maar dat kan wat mij betreft geen excuus zijn.’  

De nieuwe maatregelen zullen op 22 juni gebundeld en gedeeld worden voor alle scholen, maar ook dan nog steeds met een voorbehoud omdat ze bijvoorbeeld nog door het Vlaams Parlement zullen moeten worden goedgekeurd.

Nieuws

Opstart Samen Lezen-project in de bib

Op 21 januari lanceert het Poperingse leerecosysteem Aster in samenwerking met de bib ‘Samen Lezen’. Om de twee weken kan je een bijeenkomst bijwonen in de bib. Een vrijwilliger leest hardop een verhaal of een gedicht voor. De groep gaat dan in gesprek over gedachten en gevoelens die dit bij hen oproept. Aster is een Europees initiatief, voor dit project zijn naast de bib ook Avansa Oostende-Westhoek, De Lovie vzw, Ligo, OverKop en hogeschool VIVES partners.

Steeds meer kwetsbare jongeren dreigen van het leerpad af te geraken

Deeltijds beroepsonderwijs kantelt binnenkort volledig in, in duaal leren, maar voor veel jongeren is er geen geschikt traject. Loes Vandromme, Vlaams Parlementslid voor cd&v en onderwijsexperte trekt aan de alarmbel: ‘Het is hoog tijd om werk te maken van meer flexibele leerwegen om ook het leerrecht van de meest kwetsbare leerlingen te garanderen op weg naar een onderwijskwalificatie.’

Lezen wordt voor iedereen toegankelijk in Vlaanderen

In 2025 wordt werk gemaakt van de koppeling tussen de online catalogus van alle bibliotheken en de bijzondere bibliotheken zoals Luisterpunt, een specifieke Vlaamse openbare bibliotheek voor personen met een leesbeperking. Blinden, slechtzienden, maar ook personen met dyslexie kunnen er terecht voor luisterboeken of DAISY-boeken. Binnenkort zal er ook meer Vlaamse content aangeboden worden op het e-platform en vanuit de Vlaamse regering wordt het gesprek met de federale collega’s omtrent een uitzonderingsregel in de auteurswetgeving aangegaan. Die regeling moet het mogelijk maken dat mensen die Nederlands leren, maar geen leesstoornis hebben, ook gebruik kunnen maken van DAISY-boeken van Luisterpunt.

Vlaams parlementslid Loes Vandromme (cd&v) is tevreden dat er verder werk gemaakt wordt van inclusie op vlak van lezen. ‘Zo verlagen we de drempel voor vele mensen om makkelijker en sneller boeken te vinden.’