Extra middelen voor deeltijds kunstonderwijs en volwassenenonderwijs via nooddecreet

Publicatiedatum

Auteur

Loes Vandromme Vandromme

Deel dit artikel

De impact van de coronapandemie op onderwijsinstellingen is ingrijpend. Bij het deeltijds kunstonderwijs en het volwassenonderwijs werd bij de start van dit schooljaar een terugval opgemeten in het aantal leerlingen en cursisten. Daarom voorzien de meerderheidspartijen in het Vlaams Parlement aan de hand van een nooddecreet extra middelen om de academies in het deeltijds kunstonderwijs (DKO), de centra voor volwassenenonderwijs (CVO’s) en de centra voor basiseducatie (CBE’s) te compenseren.

Vlaams Parlementslid Koen Daniëls reageert tevreden: “In het leerplichtonderwijs en het hoger onderwijs zien we steeds een vrij stabiel aantal leerlingen en studenten die het school- of academiejaar aanvangen. Bij het deeltijds kunstenonderwijs en volwassenonderwijs is dat niet het geval. Elk jaar beslissen de leerlingen en cursisten zelf of ze zich al dan niet inschrijven. De coronamaatregelen deden een aantal van hen beslissen te stoppen of zich niet in te schrijven. De financiering van deze centra is in grote mate afhankelijk van deze inschrijvingen. Zonder ingrijpen zouden sommige centra vooral volgend schooljaar financiële problemen ervaren. Daarom voorzien we vandaag met een ‘nooddecreet corona’ een compensatieregeling .”

“Corona zorgt voor een grote druk op het Deeltijds Kunstonderwijs en het Volwassenenonderwijs. Het bloeiende deeltijds kunstonderwijs waarin onze lokale besturen sterk investeren, dat de nood  van 200.000 leerlingen aan expressie en creatie op een kwaliteitsvolle manier vervult, mag niet het slachtoffer worden van de pandemie. Het volwassenenonderwijs speelt dan weer een belangrijke rol in het levenslang leren. De pandemie dwingt ons immers net om mee te zijn op de digitale trein of om nieuwe competenties te ontwikkelen. We zijn dan ook tevreden dat die twee onderwijsniveaus met dit coronadecreet extra zuurstof krijgen,” zegt Vlaams parlementslid Loes Vandromme (CD&V).

Jean-Jacques De Gucht (Open Vld): “Zowel het volwassenenonderwijs als het deeltijds kunstonderwijs hebben zwaar geleden onder de coronacrisis. Het volwassenenonderwijs focust op basisvaardigheden (zoals taal en ICT), zorgt via bij- en omscholing voor optimale kansen op de arbeidsmarkt en vervult zo een cruciale rol in de relance van onze samenleving. Het deeltijds kunstonderwijs zorgt dan weer voor de ontwikkeling van artistieke en sociale vaardigheden en competenties. Gelet op het grote maatschappelijk belang van beide onderwijsniveaus willen we met dit coronadecreet de nodige maatregelen treffen om de negatieve effecten van de crisis zoveel mogelijk te beperken of te remediëren.”

Nieuws

Opstart Samen Lezen-project in de bib

Op 21 januari lanceert het Poperingse leerecosysteem Aster in samenwerking met de bib ‘Samen Lezen’. Om de twee weken kan je een bijeenkomst bijwonen in de bib. Een vrijwilliger leest hardop een verhaal of een gedicht voor. De groep gaat dan in gesprek over gedachten en gevoelens die dit bij hen oproept. Aster is een Europees initiatief, voor dit project zijn naast de bib ook Avansa Oostende-Westhoek, De Lovie vzw, Ligo, OverKop en hogeschool VIVES partners.

Steeds meer kwetsbare jongeren dreigen van het leerpad af te geraken

Deeltijds beroepsonderwijs kantelt binnenkort volledig in, in duaal leren, maar voor veel jongeren is er geen geschikt traject. Loes Vandromme, Vlaams Parlementslid voor cd&v en onderwijsexperte trekt aan de alarmbel: ‘Het is hoog tijd om werk te maken van meer flexibele leerwegen om ook het leerrecht van de meest kwetsbare leerlingen te garanderen op weg naar een onderwijskwalificatie.’

Lezen wordt voor iedereen toegankelijk in Vlaanderen

In 2025 wordt werk gemaakt van de koppeling tussen de online catalogus van alle bibliotheken en de bijzondere bibliotheken zoals Luisterpunt, een specifieke Vlaamse openbare bibliotheek voor personen met een leesbeperking. Blinden, slechtzienden, maar ook personen met dyslexie kunnen er terecht voor luisterboeken of DAISY-boeken. Binnenkort zal er ook meer Vlaamse content aangeboden worden op het e-platform en vanuit de Vlaamse regering wordt het gesprek met de federale collega’s omtrent een uitzonderingsregel in de auteurswetgeving aangegaan. Die regeling moet het mogelijk maken dat mensen die Nederlands leren, maar geen leesstoornis hebben, ook gebruik kunnen maken van DAISY-boeken van Luisterpunt.

Vlaams parlementslid Loes Vandromme (cd&v) is tevreden dat er verder werk gemaakt wordt van inclusie op vlak van lezen. ‘Zo verlagen we de drempel voor vele mensen om makkelijker en sneller boeken te vinden.’