Voor cd&v is de focus op het Nederlands evident, maar mag dit geen bliksemafleider worden voor het échte probleem: de hoge nood aan voldoende, sterke leerkrachten. “Maatregelen die inzetten op het Nederlands kunnen slechts werken als we er voor zorgen dat er genoeg leraren zijn om onze kleuters stappen te laten zetten in de rijke wereld van het Nederlands”, zegt Vlaams parlementslid Loes Vandromme.
“Na ons aandringen wordt de taalscreening al bij het begin van de derde kleuterklas georganiseerd en niet op het einde ervan, zodat er gedurende het schooljaar ruimte is voor extra remediëring. Die taalscreening noch minimumdoelen Nederlands mogen een toelatingsproef worden voor het lager onderwijs, daar passen wij voor”, zegt Vandromme. “Die remediëring voor leerlingen die niet goed scoren op de taalscreening is belangrijk. Denk aan taalintegratietrajecten aangeboden op maat van de leerling in kwestie.”
Volgens Vandromme mag de focus op taal ook niet uitsluitend gaan over leerlingen met een andere thuistaal. “De focus moet veel meer liggen op opgroeien in een taalrijke omgeving voor elk kind. Sommige leerlingen spreken thuis wél Nederlands maar groeien op in een taalarme omgeving, ze missen een uitgebreide woordenschat, lezen weinig of komen met weinig taalvariatie in contact. Geef kleuteronderwijzers extra vorming en begeleiding zodat ze taalrijke activiteiten aanbieden. Onderzoek toont aan dat dit werkt. En zet in op het Leesoffensief en andere acties om lezen en taalrijke omgevingen aan te moedigen. Dit is niet uitsluitend een opdracht van Onderwijs, maar ook van bibliotheken en lokale besturen. Ook zij moeten betrokken en ondersteund worden.”