Er zijn grote zorgen over het beloofde budget om verder te werken aan de herinrichting van de N8 Ieper-Veurne. Op een parlementaire vraag van Vlaams Parlementslid Loes Vandromme (cd&v), antwoordde de minister ontwijkend: de budgetten die in 2025 zullen worden voorbehouden, zijn nog niet vastgelegd. Het is onduidelijk hoe het nu verder moet. Het parlementslid roept op om duidelijkheid te scheppen en eindelijk werk te maken van een concrete timing voor het volledige traject: we hebben al veel tijd en geld verloren, we willen nu vooral actie op het terrein. ‘
In Vlaanderen vallen grote openbare infrastructuurwerken onder het Geïntegreerd Investeringsprogramma (GIP). Het gaat dan bijvoorbeeld om de bouw en het onderhoud van tunnels of de (her)aanleg van nieuwe wegen. Jaarlijks wordt zo’n GIP opgemaakt. In de voorbije jaren stond daar iedere keer een bedrag voor één of meerdere deelprojecten van de N8 in. Aan het begin van de nieuwe legislatuur wordt werk gemaakt van een meerjarig GIP: deze oefening is nu volop bezig.
Op het terrein was hier en daar al te horen dat er voor 2025 geen budget voorzien is om de lopende werken langs de N8 verder te financieren, meer specifiek voor het traject dat onder ‘project 2’ valt en dat de grens met Veurne over Alveringem tot en met de dorps kern van Oostvleteren omvat. ‘Het ontwijkend antwoord van de minister over de verderzetting van dit deelproject, lijkt de vrees van op het terrein te bevestigen’, zegt Loes Vandromme.
Terwijl de werken op grondgebied Veurne traag maar gestaag vorderen, werd het tweede deelproject verder voorbereid, nl. het traject vanaf de grens met Veurne tot en met de dorpskern van Oostvleteren. In 2023 werd 61.000 euro uitgegeven om 2.994 m² grond te verwerven. Vorig jaar was dat ongeveer eenzelfde oppervlakte, nl. 2.539m² maar de betaalde som lag een pak hoger, nl. 1.185.000 euro.
‘Er blijft nog een lange weg te gaan vooraleer er echt actie op het terrein komt’, stelt Loes Vandromme vast. Bovendien is er allesbehalve zekerheid over het budget. Het meerjarig GIP wordt momenteel gefinaliseerd. Ik hoop dat daar toch een heel helder engagement voor de N8 en bij uitbreiding de ontsluiting van de hele Westhoek in vermeld staan.’
Financiële erfenis
Cd&v waarschuwde vorige week trouwens voor de impact op toekomstige investeringen nadat recent bleek dat de Vlaamse Regering vorig jaar bijna 180 miljoen euro méér uitgaf dan in het GIP 2024 opgenomen was. ‘Die extra’s gingen vooral naar premies voor zero emissiewagens, een operationeel tekort bij de Waterbus en de kosten voor leefbaarheidsprojecten op de nieuwe Antwerpse Ring. ‘Het kan alvast niet dat nieuwe infrastructuurwerken in het GIP 2025 in het gedrang zouden komen door de financiële erfenis van 2024,’ vindt Vandromme. ‘Volgens de minister is er geen probleem. Het gebeurt vaker dat de aanbesteding bij projecten hoger is dan de raming. Maar tegelijkertijd geeft ze toe dat de impact op de toekomst nog niet duidelijk is. Dat belooft weinig goeds,’ besluit Vandromme. ‘In de voorbije legislatuur blonk de bevoegde minister niet bepaald uit in daadkracht voor wat de aanpak van de N8 betreft: ik reken er op dat er deze legislatuur wél gehandeld wordt.’