Leerlingen Deeltijds Kunstonderwijs en volwassenenonderwijs dreigen inschrijving uit te stellen

Publicatiedatum

Auteur

Loes Vandromme Vandromme

Deel dit artikel

Het aantal leerlingen in het deeltijds kunstonderwijs (DKO) was vorig schooljaar nog nooit zo hoog. Met maar liefst 201.238 leerlingen, werd de kaap van 200.000 leerlingen DKO ruim overschreden. Tegenover het schooljaar 2018-2019 is dat een stijging met 2.51 procent en zelfs met 14.47 procent tegenover 5 jaar geleden. “DKO zit duidelijk in de lift”, reageert Loes Vandromme, Vlaams Parlementslid voor CD&V en onderwijsspecialist. “Het nieuwe decreet deeltijds kunstonderwijs dat toenmalig minister Crevits twee jaar geleden schreef, zorgde ongetwijfeld voor een boost.” Maar het parlementslid is bezorgd over het komende schooljaar: ‘Door Covid19 lijken veel leerlingen hun inschrijving uit te stellen en dat zou een jammere breuklijn zijn."

De cijfers

Het grootste aantal leerlingen in DKO situeert zich binnen het domein Muziek, Woordkunst-Drama en Dans. 125.231 leerlingen volgen één van deze opleidingen. Vergeleken met  5 jaar geleden zijn dat er 11.12% meer. Domein Beeld en Audiovisuele Kunst heeft 71.435 leerlingen (ook 13.21% meer dan 5 jaar geleden). Maar de grootste stijger (+21.31% tegenover vorig jaar) is ongetwijfeld de nieuwe domeinoverschrijdende opleiding die vanaf schooljaar 2018-2019 van start ging. Die opleiding bestaat sinds september 2018 en geeft kinderen vanaf 6 jaar de kans om te proeven van meerdere domeinen.

In de cijfers valt verder op dat meer meisjes kiezen voor een DKO-opleiding. Twee op drie leerlingen binnen DKO zijn meisjes of vrouwen. De verhouding jongeren tegenover volwassenen blijft door de jaren heen min of meer constant. De jongeren vertegenwoordigen 68.9 procent binnen het domein Beeld/Audiovisuele Kunst. In het  domein Muziek, Woordkunst-Drama en Dans zijn de jongeren er zelfs goed voor 78.7 procent.

Provinciale verschillen

Antwerpen spant de kroon met een leerlingenaantal van 55.299 leerlingen,  verdeeld over 360 vestigingsplaatsen. Het leerlingenaantal stijgt er nog steeds: +3.2 procent tegenover vorig jaar en +15.63 procent tegenover 5 jaar geleden. In West-Vlaanderen volgen 38.795 leerlingen, verdeeld over 327 vestigingsplaatsen les aan een academie. Dat is een stijging van 994 leerlingen (of 2.63 procent) tegenover vorig jaar en 17.71 procent tegenover 5 jaar geleden. De grootste stijging ten opzichte van vorig jaar, zit bij de domeinoverschrijdende opleiding die nu 1.359 leerlingen telt, goed voor een stijging van 42.3 procent.

Ook in Vlaams-Brabant (+3.15 procent) en Brussel (+3.59 procent) zitten de cijfers in stijgende lijn. Oost-Vlaanderen en Limburg stijgen wat minder snel dan de andere provincies. Oost-Vlaanderen telt 45.127 leerlingen, verdeeld over 292 vestigingsplaatsen. Een kleine stijging van 1.51 procent tegenover vorig schooljaar. En in Limburg volgen 25.565 leerlingen les aan het DKO. Dat is 1.63 procent meer dan vorig schooljaar.

Leerlingen in DKO per provincie

 

Antwerpen

+3.2%

Vlaams-Brabant

+3.15%

Brussels Hoofdstedelijk gewest

+3.59%

West-Vlaanderen

+2.63%

Oost-Vlaanderen

+1.51%

Limburg

+1.63%

 

 

Vrees voor terugval in het komende schooljaar

Leerlingen kunnen zich nog tot eind september inschrijven in het DKO. Loes Vandromme, ook schepen van onderwijs in Stad Poperinge, juicht de stijgende cijfers toe maar is bezorgd over komend schooljaar: “We vrezen dat er een impact van corona op de inschrijvingen zal zijn. Vooral bij volwassenen merken we aarzelingen om zich opnieuw in te schrijven.” De opleidingen werden half maart immers volledig onderbroken en lang niet alle opleidingen konden weer opgestart worden, voor het einde van het schooljaar. “Deeltijds kunstonderwijs is té belangrijk voor de persoonlijke ontwikkeling van de leerling, maar bovendien ook van levensbelang voor de hele cultuursector. Academies zijn vaak het hart van een bloeiend socio-cultureel leven in hun gemeente of stad én ze vormen de kunstenaars en creatievelingen van morgen. Bovendien is het DKO voor veel kunstenaars en artiesten een zekerheid in een door corona geteisterde culturele sector, en biedt het werkzekerheid in barre tijden.”

Voor het volwassenenonderwijs geldt eenzelfde ongerustheid. ‘Uit steekproeven blijkt dat vooral heel wat volwassenen hun inschrijving uitstellen,” vult Loes Vandromme aan. Om DKO en volwassenenonderwijs te steunen vraag ze om de inschrijvingsperiode voor DKO, die loopt tot 30 september, uitzonderlijk te verlengen en een garantie te geven dat de omkadering (of leerkrachturen) volgend schooljaar niet drastisch zullen dalen.

Nieuws

Opstart Samen Lezen-project in de bib

Op 21 januari lanceert het Poperingse leerecosysteem Aster in samenwerking met de bib ‘Samen Lezen’. Om de twee weken kan je een bijeenkomst bijwonen in de bib. Een vrijwilliger leest hardop een verhaal of een gedicht voor. De groep gaat dan in gesprek over gedachten en gevoelens die dit bij hen oproept. Aster is een Europees initiatief, voor dit project zijn naast de bib ook Avansa Oostende-Westhoek, De Lovie vzw, Ligo, OverKop en hogeschool VIVES partners.

Steeds meer kwetsbare jongeren dreigen van het leerpad af te geraken

Deeltijds beroepsonderwijs kantelt binnenkort volledig in, in duaal leren, maar voor veel jongeren is er geen geschikt traject. Loes Vandromme, Vlaams Parlementslid voor cd&v en onderwijsexperte trekt aan de alarmbel: ‘Het is hoog tijd om werk te maken van meer flexibele leerwegen om ook het leerrecht van de meest kwetsbare leerlingen te garanderen op weg naar een onderwijskwalificatie.’

Lezen wordt voor iedereen toegankelijk in Vlaanderen

In 2025 wordt werk gemaakt van de koppeling tussen de online catalogus van alle bibliotheken en de bijzondere bibliotheken zoals Luisterpunt, een specifieke Vlaamse openbare bibliotheek voor personen met een leesbeperking. Blinden, slechtzienden, maar ook personen met dyslexie kunnen er terecht voor luisterboeken of DAISY-boeken. Binnenkort zal er ook meer Vlaamse content aangeboden worden op het e-platform en vanuit de Vlaamse regering wordt het gesprek met de federale collega’s omtrent een uitzonderingsregel in de auteurswetgeving aangegaan. Die regeling moet het mogelijk maken dat mensen die Nederlands leren, maar geen leesstoornis hebben, ook gebruik kunnen maken van DAISY-boeken van Luisterpunt.

Vlaams parlementslid Loes Vandromme (cd&v) is tevreden dat er verder werk gemaakt wordt van inclusie op vlak van lezen. ‘Zo verlagen we de drempel voor vele mensen om makkelijker en sneller boeken te vinden.’