Volgend schooljaar toch nog pedagogische studiedagen
Op uitdrukkelijke vraag van Vlaams Parlementslid Loes Vandromme (cd&v) werd heel recent duidelijk hoe scholen zich volgend schooljaar kunnen organiseren rond de pedagogische studiedagen.
Het aantal leerlingen in het deeltijds kunstonderwijs (DKO) was vorig schooljaar nog nooit zo hoog. Met maar liefst 201.238 leerlingen, werd de kaap van 200.000 leerlingen DKO ruim overschreden. Tegenover het schooljaar 2018-2019 is dat een stijging met 2.51 procent en zelfs met 14.47 procent tegenover 5 jaar geleden. “DKO zit duidelijk in de lift”, reageert Loes Vandromme, Vlaams Parlementslid voor CD&V en onderwijsspecialist. “Het nieuwe decreet deeltijds kunstonderwijs dat toenmalig minister Crevits twee jaar geleden schreef, zorgde ongetwijfeld voor een boost.” Maar het parlementslid is bezorgd over het komende schooljaar: ‘Door Covid19 lijken veel leerlingen hun inschrijving uit te stellen en dat zou een jammere breuklijn zijn."
De cijfers
Het grootste aantal leerlingen in DKO situeert zich binnen het domein Muziek, Woordkunst-Drama en Dans. 125.231 leerlingen volgen één van deze opleidingen. Vergeleken met 5 jaar geleden zijn dat er 11.12% meer. Domein Beeld en Audiovisuele Kunst heeft 71.435 leerlingen (ook 13.21% meer dan 5 jaar geleden). Maar de grootste stijger (+21.31% tegenover vorig jaar) is ongetwijfeld de nieuwe domeinoverschrijdende opleiding die vanaf schooljaar 2018-2019 van start ging. Die opleiding bestaat sinds september 2018 en geeft kinderen vanaf 6 jaar de kans om te proeven van meerdere domeinen.
In de cijfers valt verder op dat meer meisjes kiezen voor een DKO-opleiding. Twee op drie leerlingen binnen DKO zijn meisjes of vrouwen. De verhouding jongeren tegenover volwassenen blijft door de jaren heen min of meer constant. De jongeren vertegenwoordigen 68.9 procent binnen het domein Beeld/Audiovisuele Kunst. In het domein Muziek, Woordkunst-Drama en Dans zijn de jongeren er zelfs goed voor 78.7 procent.
Provinciale verschillen
Antwerpen spant de kroon met een leerlingenaantal van 55.299 leerlingen, verdeeld over 360 vestigingsplaatsen. Het leerlingenaantal stijgt er nog steeds: +3.2 procent tegenover vorig jaar en +15.63 procent tegenover 5 jaar geleden. In West-Vlaanderen volgen 38.795 leerlingen, verdeeld over 327 vestigingsplaatsen les aan een academie. Dat is een stijging van 994 leerlingen (of 2.63 procent) tegenover vorig jaar en 17.71 procent tegenover 5 jaar geleden. De grootste stijging ten opzichte van vorig jaar, zit bij de domeinoverschrijdende opleiding die nu 1.359 leerlingen telt, goed voor een stijging van 42.3 procent.
Ook in Vlaams-Brabant (+3.15 procent) en Brussel (+3.59 procent) zitten de cijfers in stijgende lijn. Oost-Vlaanderen en Limburg stijgen wat minder snel dan de andere provincies. Oost-Vlaanderen telt 45.127 leerlingen, verdeeld over 292 vestigingsplaatsen. Een kleine stijging van 1.51 procent tegenover vorig schooljaar. En in Limburg volgen 25.565 leerlingen les aan het DKO. Dat is 1.63 procent meer dan vorig schooljaar.
Leerlingen in DKO per provincie |
|
Antwerpen |
+3.2% |
Vlaams-Brabant |
+3.15% |
Brussels Hoofdstedelijk gewest |
+3.59% |
West-Vlaanderen |
+2.63% |
Oost-Vlaanderen |
+1.51% |
Limburg |
+1.63% |
Vrees voor terugval in het komende schooljaar
Leerlingen kunnen zich nog tot eind september inschrijven in het DKO. Loes Vandromme, ook schepen van onderwijs in Stad Poperinge, juicht de stijgende cijfers toe maar is bezorgd over komend schooljaar: “We vrezen dat er een impact van corona op de inschrijvingen zal zijn. Vooral bij volwassenen merken we aarzelingen om zich opnieuw in te schrijven.” De opleidingen werden half maart immers volledig onderbroken en lang niet alle opleidingen konden weer opgestart worden, voor het einde van het schooljaar. “Deeltijds kunstonderwijs is té belangrijk voor de persoonlijke ontwikkeling van de leerling, maar bovendien ook van levensbelang voor de hele cultuursector. Academies zijn vaak het hart van een bloeiend socio-cultureel leven in hun gemeente of stad én ze vormen de kunstenaars en creatievelingen van morgen. Bovendien is het DKO voor veel kunstenaars en artiesten een zekerheid in een door corona geteisterde culturele sector, en biedt het werkzekerheid in barre tijden.”
Voor het volwassenenonderwijs geldt eenzelfde ongerustheid. ‘Uit steekproeven blijkt dat vooral heel wat volwassenen hun inschrijving uitstellen,” vult Loes Vandromme aan. Om DKO en volwassenenonderwijs te steunen vraag ze om de inschrijvingsperiode voor DKO, die loopt tot 30 september, uitzonderlijk te verlengen en een garantie te geven dat de omkadering (of leerkrachturen) volgend schooljaar niet drastisch zullen dalen.
Op uitdrukkelijke vraag van Vlaams Parlementslid Loes Vandromme (cd&v) werd heel recent duidelijk hoe scholen zich volgend schooljaar kunnen organiseren rond de pedagogische studiedagen.
Wie aan de slag wil in een maatwerkbedrijf, de voormalige beschutte en sociale werkplaatsen of via individueel maatwerk extra ondersteuning nodig heeft op de reguliere arbeidsmarkt, moet vaak maanden wachten op het vereiste advies van VDAB dat toegang geeft tot een plek in een maatwerkbedrijf of die extra ondersteuning. “Niet te verantwoorden dat mensen die willen werken nodeloos moeten wachten op een goedkeuring”, vindt Vlaams parlementslid Loes Vandromme. Zij wil de procedure vereenvoudigen en zo de wachttijd inperken.
Ouders van kinderen met ASS (autismespectrumstoornis) doen steeds vaker beroep op pleegzorg. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams Parlementslid Loes Vandromme (cd&v) opvroeg bij de minister voor Welzijn. Autismevriendelijke pleeggezinnen of gASStvrije gezinnen maken het mogelijk voor ouders met een persoon met autisme om even op adem te komen terwijl hun kind tijdelijk opgevangen wordt. En anderzijds kunnen kinderen en jongeren met autisme ook even tot rust komen in een andere, veilige omgeving. In West-Vlaanderen sloegen vzw Pleegzorg West-Vlaanderen en vzw Victor de handen in elkaar en met succes: hoewel het project pas sinds twee jaar loopt, worden in West-Vlaanderen nu al 9 kinderen met ASS regelmatig in gASStvrije gezinnen opgevangen. Loes Vandromme ziet hier een zeer mooie vorm van hulpverlening in: ‘Kinderen of jongeren met autisme opvoeden vraagt dagelijks veel energie. Daarnaast hebben de kinderen of jongeren zelf ook eens nood aan rust. gASStvrije gezinnen zijn echt een zegen voor deze doelgroep van ouders en kinderen.’ Toch blijft de wachtlijst in de pleegzorg lang. Het parlementslid roept daarom op om dergelijke initiatieven zeker verder te ondersteunen maar ook manieren te zoeken om nog meer gASStvrije gezinnen aan te trekken.