Loes Vandromme vraagt oplossing voor leerlingen deeltijds beroepsonderwijs bij nieuwe regeling Duaal Leren

Publicatiedatum

Auteur

Loes Vandromme Vandromme

Deel dit artikel

Vanaf september 2021 zullen leerlingen uit de Vlaamse Centra Leren en Werken, beter bekend als het deeltijds beroepsonderwijs, niet langer deeltijds school kunnen lopen. Volgens Vlaams parlementslid en onderwijsexperte Loes Vandromme (CD&V) is het goed dat er een voltijds engagement komt voor die vaak kwetsbare groep, maar zijn er toch ook enkele bezorgdheden. “Het nieuwe onderwijsdecreet heeft te weinig aandacht voor leerlingen die nog niet klaar zijn voor de arbeidsmarkt maar wel willen klaargestoomd worden voor een job.” Het parlementslid pleit voor een aangepaste financiering, meer mogelijkheden om deelkwalificaties te behalen én meer flexibiliteit voor het deeltijds beroepsonderwijs.

Vanaf september 2021, wanneer het nieuwe onderwijsdecreet in werking treed, zullen de Vlaamse centra voor Leren en Werken ingebed worden in het nieuwe systeem van Duaal Leren. “Om een betere aansluiting tussen het onderwijs en de arbeidsmarkt voorop te stellen, maakte de Vlaamse regering de voorbije jaren werk van het systeem van ‘Duaal Leren’. Bij duaal leren kunnen leerlingen ervoor kiezen om een onderwijs- en/of beroepskwalificatie te behalen door een combinatie van leren op school én leren op de werkvloer. Duaal leren is geschikt voor jongeren die schoolmoe zijn maar daarom niet leermoe. Met leren op de werkvloer wil de Vlaamse Regering ook ongekwalificeerde uitstroom tegengaan.

Ongerustheid

Toch zorgt de nieuwe regelgeving bij Centra voor Leren & Werken voor grote ongerustheid. “Duaal Leren biedt heel wat opportuniteiten maar houdt weinig rekening met de bestaande moeilijkheden bij jongeren uit het deeltijds beroepsonderwijs. Zo is het deeltijds onderwijs een laatste hoop geworden voor leerlingen van wie de schoolloopbaan niet vlot verloopt, die wegens omstandigheden hun motivatie en interesse in voltijds onderwijs verloren zijn. Nu het deeltijds onderwijs moet inkantelen in duaal leren, zien we niet enkel kansen. We hebben ernstige bezorgdheden over het lot van de meest kwetsbare leerlingen. In de modernisering van het secundair onderwijs met onder andere de nieuwe eindtermen vallen deze jongeren volgens ons uit de boot.”

Dat er in het nieuwe onderwijsdecreet ook geen ruimte is voor uitstel zorgt voor bijkomende ongerustheid: “Vanaf volgend schooljaar wordt leren en werken beperkt tot twee fasen: arbeidsdeelname en de aanloopfase hiernaartoe. Leerlingen uit het deeltijds beroepsonderwijs, waar vandaag leerlingen terecht kunnen die nog niet klaar zijn voor de arbeidsmarkt, moeten vanaf 1 september 2021 dus voltijds naar school.”

 

Financiering herbekijken

Concreet stelt Loes Vandromme voor om de financiering voor de Centra Deeltijds Onderwijs te herbekijken: een voltijds engagement aanbieden voor deze leerlingen, betekent ook nood aan extra ruimte en middelen. Verder moeten er  volgens Vandromme meer kwalificatiemogelijkheden in de aanloopfase zijn: wie een bepaalde set van competenties haalt in de aanloopfase zou daarvoor ook moeten gekwalificeerd worden. Dit kan in de later (school)loopbaan een opstap zijn naar een volwaardige beroeps- of onderwijskwalificatie. Ten slotte wijst ze ook op de nood aan meer flexibiliteit en maatwerk voor deze leerlingen, rekening houdend met de heel specifieke én diverse doelgroep.

“We mogen die 8.500 veelal kwetsbare leerlingen uit het deeltijds onderwijs niet in de kou laten staan. Hun kwetsbaarheid maakt dat ze heel omzichtig met hen moeten omgaan. Elk talent telt voor ons,” besluit Loes Vandromme.

Nieuws

Opstart Samen Lezen-project in de bib

Op 21 januari lanceert het Poperingse leerecosysteem Aster in samenwerking met de bib ‘Samen Lezen’. Om de twee weken kan je een bijeenkomst bijwonen in de bib. Een vrijwilliger leest hardop een verhaal of een gedicht voor. De groep gaat dan in gesprek over gedachten en gevoelens die dit bij hen oproept. Aster is een Europees initiatief, voor dit project zijn naast de bib ook Avansa Oostende-Westhoek, De Lovie vzw, Ligo, OverKop en hogeschool VIVES partners.

Steeds meer kwetsbare jongeren dreigen van het leerpad af te geraken

Deeltijds beroepsonderwijs kantelt binnenkort volledig in, in duaal leren, maar voor veel jongeren is er geen geschikt traject. Loes Vandromme, Vlaams Parlementslid voor cd&v en onderwijsexperte trekt aan de alarmbel: ‘Het is hoog tijd om werk te maken van meer flexibele leerwegen om ook het leerrecht van de meest kwetsbare leerlingen te garanderen op weg naar een onderwijskwalificatie.’

Lezen wordt voor iedereen toegankelijk in Vlaanderen

In 2025 wordt werk gemaakt van de koppeling tussen de online catalogus van alle bibliotheken en de bijzondere bibliotheken zoals Luisterpunt, een specifieke Vlaamse openbare bibliotheek voor personen met een leesbeperking. Blinden, slechtzienden, maar ook personen met dyslexie kunnen er terecht voor luisterboeken of DAISY-boeken. Binnenkort zal er ook meer Vlaamse content aangeboden worden op het e-platform en vanuit de Vlaamse regering wordt het gesprek met de federale collega’s omtrent een uitzonderingsregel in de auteurswetgeving aangegaan. Die regeling moet het mogelijk maken dat mensen die Nederlands leren, maar geen leesstoornis hebben, ook gebruik kunnen maken van DAISY-boeken van Luisterpunt.

Vlaams parlementslid Loes Vandromme (cd&v) is tevreden dat er verder werk gemaakt wordt van inclusie op vlak van lezen. ‘Zo verlagen we de drempel voor vele mensen om makkelijker en sneller boeken te vinden.’