Vanaf september 2021 zullen leerlingen uit de Vlaamse Centra Leren en Werken, beter bekend als het deeltijds beroepsonderwijs, niet langer deeltijds school kunnen lopen. Volgens Vlaams parlementslid en onderwijsexperte Loes Vandromme (CD&V) is het goed dat er een voltijds engagement komt voor die vaak kwetsbare groep, maar zijn er toch ook enkele bezorgdheden. “Het nieuwe onderwijsdecreet heeft te weinig aandacht voor leerlingen die nog niet klaar zijn voor de arbeidsmarkt maar wel willen klaargestoomd worden voor een job.” Het parlementslid pleit voor een aangepaste financiering, meer mogelijkheden om deelkwalificaties te behalen én meer flexibiliteit voor het deeltijds beroepsonderwijs.
Vanaf september 2021, wanneer het nieuwe onderwijsdecreet in werking treed, zullen de Vlaamse centra voor Leren en Werken ingebed worden in het nieuwe systeem van Duaal Leren. “Om een betere aansluiting tussen het onderwijs en de arbeidsmarkt voorop te stellen, maakte de Vlaamse regering de voorbije jaren werk van het systeem van ‘Duaal Leren’. Bij duaal leren kunnen leerlingen ervoor kiezen om een onderwijs- en/of beroepskwalificatie te behalen door een combinatie van leren op school én leren op de werkvloer. Duaal leren is geschikt voor jongeren die schoolmoe zijn maar daarom niet leermoe. Met leren op de werkvloer wil de Vlaamse Regering ook ongekwalificeerde uitstroom tegengaan.
Ongerustheid
Toch zorgt de nieuwe regelgeving bij Centra voor Leren & Werken voor grote ongerustheid. “Duaal Leren biedt heel wat opportuniteiten maar houdt weinig rekening met de bestaande moeilijkheden bij jongeren uit het deeltijds beroepsonderwijs. Zo is het deeltijds onderwijs een laatste hoop geworden voor leerlingen van wie de schoolloopbaan niet vlot verloopt, die wegens omstandigheden hun motivatie en interesse in voltijds onderwijs verloren zijn. Nu het deeltijds onderwijs moet inkantelen in duaal leren, zien we niet enkel kansen. We hebben ernstige bezorgdheden over het lot van de meest kwetsbare leerlingen. In de modernisering van het secundair onderwijs met onder andere de nieuwe eindtermen vallen deze jongeren volgens ons uit de boot.”
Dat er in het nieuwe onderwijsdecreet ook geen ruimte is voor uitstel zorgt voor bijkomende ongerustheid: “Vanaf volgend schooljaar wordt leren en werken beperkt tot twee fasen: arbeidsdeelname en de aanloopfase hiernaartoe. Leerlingen uit het deeltijds beroepsonderwijs, waar vandaag leerlingen terecht kunnen die nog niet klaar zijn voor de arbeidsmarkt, moeten vanaf 1 september 2021 dus voltijds naar school.”
Financiering herbekijken
Concreet stelt Loes Vandromme voor om de financiering voor de Centra Deeltijds Onderwijs te herbekijken: een voltijds engagement aanbieden voor deze leerlingen, betekent ook nood aan extra ruimte en middelen. Verder moeten er volgens Vandromme meer kwalificatiemogelijkheden in de aanloopfase zijn: wie een bepaalde set van competenties haalt in de aanloopfase zou daarvoor ook moeten gekwalificeerd worden. Dit kan in de later (school)loopbaan een opstap zijn naar een volwaardige beroeps- of onderwijskwalificatie. Ten slotte wijst ze ook op de nood aan meer flexibiliteit en maatwerk voor deze leerlingen, rekening houdend met de heel specifieke én diverse doelgroep.
“We mogen die 8.500 veelal kwetsbare leerlingen uit het deeltijds onderwijs niet in de kou laten staan. Hun kwetsbaarheid maakt dat ze heel omzichtig met hen moeten omgaan. Elk talent telt voor ons,” besluit Loes Vandromme.