Nog lang geen laptop voor iedere (West-Vlaamse) leerling

Publicatiedatum

Auteur

Loes Vandromme

Deel dit artikel

Toen de lockdown scholen noodgedwongen deed overschakelen op afstandsonderwijs, kwam de urgente vraag naar een laptop voor elke leerling in het secundair. Er werd toen heel snel geschakeld. De vzw Digital for Youth verdeelde uiteindelijk in totaal 11.011 laptops.

Maar we zijn er nog lang niet,” stelt Vlaams parlementslid en onderwijscommissaris Loes Vandromme. ”In totaal werden immers 18.840 aanvragen, alleen al voor secundaire scholen, geregistreerd. Nu de start van het schooljaar nadert, blijft de vraag in West-Vlaanderen heel groot. Het aantal verdeelde laptops was er voor de zomervakantie alvast ondermaats waardoor nog vele leerlingen in de kou bleven staan.”

Loes Vandromme roept minister Weyts dan ook op om verdere inspanningen te leveren zodat iedere leerling effectief over een computer zal beschikken.

De vzw Digital for Youth kreeg in het voorjaar de opdracht om zoveel mogelijk computers in te zamelen en gebruiksklaar te maken, om ze daarna te verdelen onder alle Vlaamse secundaire scholen. Die konden er zo kwetsbare leerlingen mee helpen. Het bleek een gigantische operatie die er uiteindelijk toch voor zorgde dat heel wat leerlingen digitaal afstandsonderwijs konden volgen.

Ook veel scholen, lokale besturen, vzw’s en bedrijven leenden tijdelijk hun infrastructuur uit of zetten plaatselijke projecten op rond het inzamelen van laptops. Deze waren vooral bestemd voor kwetsbare gezinnen die geen computer hadden of gezinnen waarin verschillende kinderen een computer nodig hadden.

Al gauw bleek de vraag evenwel veel groter dan het aanbod en waren er ook kritische bedenkingen over het verloop van de verdeling. Digital for Youth lijstte alle vragen op en hanteerde dat overzicht om de laptops te verspreiden. “Er werd voorrang gegeven aan BuSo-scholen en scholen met een hoge OKI-score (scholen met in verhouding meer leerlingen uit kansengroepen). Maar verder kreeg wie bovenaan de lijst stond alle gevraagde laptops. Voor wie onderaan de lijst stond, was er niets meer over,” stelt algemeen directeur van het OLVi, Poperinge Lieven Delvoye. 

De klus is dus nog niet geklaard,” stelt Loes Vandromme. Uit cijfers die de minister vrijgaf blijkt immers een grote discrepantie tussen de verschillende provincies.

37.5% van alle laptops in het onderwijsproject, werd in de provincie Antwerpen verdeeld.

In West-Vlaanderen was dat 9.6%.

”In totaal werden 1039 laptops geleverd, verdeeld over 38 West-Vlaamse scholen. Meer specifiek in de Westhoek kregen welgeteld 4 scholen samen 79 computers uit dit project,” geeft Loes Vandromme mee. ”Dat is beschamend weinig op een populatie van meer dan 220.000 Westhoekinwoners.”

Straks kunnen alle leerlingen weer naar school, maar de kans dat er tijdelijk of gedeeltelijk weer zal moeten overgeschakeld worden op afstandsonderwijs, is reëel. De vraag naar een computer voor iedere leerling blijft dus nog altijd even urgent,’” besluit Loes Vandromme. “Het is cruciaal om alle leerlingen mee te krijgen. Een digitale kloof kan leiden tot een sociale kloof.”

Nieuws

Eerste zoektocht van Painting Hunt van start in Poperinge

Op zaterdag 12 juli gaat de allereerste Painting Hunt van start: een unieke, interactieve zoektocht door het landschap van Poperinge, met een origineel schilderij van een topkunstenaar als hoofdprijs. Kunstliefhebbers, avonturiers en nieuwsgierige speurders worden de hele zomer lang uitgedaagd om via hun smartphone hints, raadsels en geheime locaties te ontdekken. Elke week start een nieuwe zoektocht, telkens met een ander kunstwerk als hoofdprijs. 

"Met Painting Hunt brengen we kunst, landschap en technologie samen in een speelse formule. Het is een ode aan schilderkunst, verbeelding én aan de Westhoek", aldus Loes Vandromme, schepen van Cultuur, Poperinge.

Honderdtal minimumdoelen geschrapt, uitstel voor de laatste jaren van het lager onderwijs

De nieuwe minimumdoelen basisonderwijs werden op donderdag 3 juli besproken en goedgekeurd in de commissie onderwijs. De minimumdoelen vertellen wat leerlingen in het basisonderwijs minimaal moeten kennen en kunnen. Ze vervangen de eindtermen die dateren van de jaren '90 en moeten helpen om de onderwijskwaliteit te verbeteren.

Na de voorstelling van het nieuwe pakket in mei, komen er nu na advies van het onderwijsveld nog wat aanpassingen. Een 100-tal nieuwe minimumdoelen voor het basisonderwijs werden ook geschrapt.

Extra financiering voor onderwijsinternaten

“Eindelijk erkenning voor de vele taken die onderwijsinternaten op zich nemen”, zegt Vlaams parlementslid voor cd&v Loes Vandromme. Dat er bijkomende middelen komen voor onderwijsinternaten is voor cd&v de evidentie zelve. “Tijdens de vorige legislatuur heeft cd&v hard gestreden om een goede regeling uit te werken voor de onderwijsinternaten”, zegt Vandromme. Zo werd er vorige legislatuur voor het eerst een decreet gemaakt dat zich boog over onderwijsinternaten. “Dat was op zich een goede zaak: internaten kregen zo een volwaardige plaats in het onderwijslandschap. Maar toen al zagen we dat de financiering niet zou volstaan.”