Nog steeds geen duidelijkheid over proefprojecten rond herwaarderen lerarenambt

Publicatiedatum

Auteur

Loes Vandromme

Deel dit artikel

Samen met de start van het nieuwe schooljaar zouden dertig Vlaamse scholen de kans krijgen een tijdelijk proefproject op te zetten in de zoektocht naar het terugdringen van het lerarentekort en de herwaardering van het lerarenambt. Aanvragen moesten binnen zijn tegen half juni. Maar welke projecten geselecteerd zijn, is tot nu toe nog niet bekend. Loes Vandromme, Vlaams Parlementslid (cd&v) en onderwijsspecialist roept de minister op om snel te beslissen zodat de vele ambitieuze scholen meteen van start kunnen gaan binnen een regelluw kader. ‘In het Vlaams Parlement werd het voorstel om proeftuinen te organiseren kamerbreed gesteund. Er moet ruimte zijn voor innovatieve ideeën en experimenten. Het enthousiasme bij de scholen was groot: 41 projectaanvragen werden ingediend. Waarom wacht de minister nu om projecten goed te keuren?’

Het parlementslid wil bovendien nog een stap verder gaan: ‘We moeten scholen veel meer vrijheid en kansen geven om innovatief aan het werk te gaan zodat ze uit het keurslijf waar ze nu vaak in vastzitten, kunnen komen.’

Herwaardering lerarenambt

Om het lerarentekort aan te pakken, nam de Vlaamse Regering al een aantal maatregelen om het lerarenambt te herwaarderen. Eén van die maatregelen ook de mogelijkheid voor schoolbesturen om tijdens de periode vanaf 1 september 2022 tot en met 31 augustus 2025 in totaal 30 tijdelijke projecten te organiseren in het basis- en secundair onderwijs, om oplossingen uit te werken en uit te proberen om het lerarentekort terug te dringen en het beroep van leraar te herwaarderen. Vijftien projecten uit het basis- en vijftien projecten uit het secundair onderwijs zouden goedgekeurd worden. En om te zorgen voor voldoende regionale spreiding en diversiteit wordt er minstens in elke Vlaamse provincie een tijdelijk project georganiseerd.

Scholen kunnen dit doen door in te grijpen op de schoolorganisatie of via een wervend en doeltreffend HR-beleid en dit alles in een regelluw kader. Op de ministerraad van 15 juli werd het kader voor de selectie van deze tijdelijke projecten in het basis- en secundair onderwijs goedgekeurd, maar het blijft wachten op wie nu echt van start kan gaan met innovatieve ideeën en nieuwe experimenten.

 

Enthousiasme en ambitie ondersteunen

‘Er moet zo snel mogelijk duidelijkheid komen over welke projecten van start kunnen gaan. We mogen het enthousiasme van het onderwijsveld niet fnuiken door beslissingen uit te stellen.

Bovendien moet het wat onze fractie betreft trouwens niet bij deze 30 experimenten blijven,’ zo stelt Vandromme. ‘We hebben heel veel leerkrachten met ambitie en directies die out-of-the-box willen nadenken. Dit enthousiasme moeten we verder ondersteunen en vanuit de overheid moeten zoveel mogelijk wettelijke drempels weggewerkt. Projectvoorstellen die niet goedgekeurd worden, kunnen mits wat herwerking, misschien toch nog opgepikt worden. En verder is er ook wel al het één en ander mogelijk binnen de bestaande onderwijswetgeving. Scholen die zoeken naar nieuwe manieren om hun werking te organiseren,  moeten begeleiding op maat kunnen krijgen. Vandaag kunnen ze hiervoor nergens terecht waardoor goede ideeën vaak een stille dood sterven en men snel weer vervalt in de rattrace van elke dag,’ besluit Loes Vandromme.

Nieuws

OverKop Poperinge viert derde verjaardag

Op zaterdag 17 mei zette het Poperingse OverKophuis in de Komstraat de deuren niet alleen open voor jongeren, maar ook voor buren, ouders en sympathisanten. Het huis kwam er in mei 2022. Drie jaar later staat de teller op bijna 8000 bezoekjes van jongeren tussen 12 en 25 jaar.

Eén centraal aanmeldingssysteem voor buitengewoon onderwijs? Geen goed idee

Vlaams parlementslid Loes Vandromme (cd&v) is geen voorstander van één centraal, online aanmeldingssysteem voor alle scholen in het buitengewoon basis- en secundair onderwijs in Vlaanderen, waarin bij de toekenning van een school zal gekeken worden naar de afstand tussen de woonplaats van het kind en de school. “Dit kan er net voor zorgen dat de busritten voor die leerlingen die nu al lang onderweg zijn naar en van school, alleen maar langer worden”, stelt het parlementslid.

Westhoek leed voor 36 miljoen waterschade in november 2023. Rampenfonds betaalde tot nu toe 1.8 miljoen uit

Iets meer dan een jaar geleden werd de wateroverlast van november 2023 als ramp erkend. Vandaag zijn zo goed als alle schadedossiers behandeld. Het aangevraagde schadebedrag bedroeg in totaal iets meer dan 36 miljoen euro. 58% van alle dossiers komt ook in aanmerking voor een tegemoetkoming. In zes op de tien goedgekeurde dossiers is de tegemoetkoming ook al effectief uitbetaald: het gaat over iets meer dan 1.8 miljoen, omgerekend dus zo’n 5% van het oorspronkelijk gevraagde bedrag. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams Parlementslid Loes Vandromme (cd&v) opvroeg bij de minister-president. Het parlementslid doet een oproep om de modaliteiten van het Rampenfonds nog eens goed onder loep te nemen. ‘Mensen zijn vooraf beter goed op de hoogte waarvoor tussenkomst voorzien is en waarvoor niet. Het is zeer ontmoedigend om achteraf te moeten vaststellen dat velen niet aan de voorwaarden bleken te voldoen maar toch de moeite deden om een dossier op te maken.’