Reactie op nieuwe PISA-resultaten

Publicatiedatum

Auteur

Loes Vandromme Vandromme

Deel dit artikel

Mijn onderwijshart bloedt…

Vandaag werden de nieuwe PISA-resultaten bekend gemaakt en ze zijn barslecht.

Dat kan niemand ontkennen.

De onderwijskwaliteit, waarvoor ons land ooit bejubeld werd en die ons tot de kenniseconomie maakt die we vandaag zijn, dreigt in een negatieve spiraal terecht te komen.

Ik pas voor polariserende en onproductieve vingerwijzingen naar deze of gene wiens ‘schuld’ het zou zijn. We zijn het allen verschuldigd, maar vooral aan onze jongeren, onze toekomstige volwassenen, om eendrachtig samen te werken. Andere landen hebben ons al getoond dat een langetermijnvisie met een brede kijk op onderwijskwaliteiten (meervoud, want kennis is de basis, maar het gaat om meer dan dat, denk maar aan leerlingmotivatie) de weg vooruit is.

Een combinatie van verschillende oorzaken heeft ons tot deze slechte resultaten geleid. Fundamenteel begint goed onderwijs met goede leerkrachten. Het lerarentekort kan niet anders dan een impact hebben op de prestaties van onze jongeren.

We spreken vaak over wat niet goed gaat, maar ik wil vooral iedereen die het beste voorheeft met ons onderwijs een hart onder de riem steken.

Een constructief voorstel dat naadloos past in een brede visie op kwaliteitsborging, is het ontvoogden van scholen die goed presteren. Scholen die sterk staan en goed besturen, moeten daarvoor beloond worden met vertrouwen, meer eigen beslissingsrecht over het inzetten van personeelsleden en het gebruik van werkingsmiddelen. Op die manier kunnen we scholen stimuleren om eigenaar te worden van hun kwaliteit en echt aan de slag te gaan met de resultaten van de Vlaamse Toetsen... 

 

Al te vaak is er enkel een stok voor wie het niet goed doet, maar geen wortel voor wie wel slaagt in het aangaan van de vele uitdagingen. En scholen die extra ondersteuning of begeleiding nodig hebben, laten we niet in de kou staan. Juist die scholen verdienen onze maximale aandacht.

Nieuws

Opstart Samen Lezen-project in de bib

Op 21 januari lanceert het Poperingse leerecosysteem Aster in samenwerking met de bib ‘Samen Lezen’. Om de twee weken kan je een bijeenkomst bijwonen in de bib. Een vrijwilliger leest hardop een verhaal of een gedicht voor. De groep gaat dan in gesprek over gedachten en gevoelens die dit bij hen oproept. Aster is een Europees initiatief, voor dit project zijn naast de bib ook Avansa Oostende-Westhoek, De Lovie vzw, Ligo, OverKop en hogeschool VIVES partners.

Steeds meer kwetsbare jongeren dreigen van het leerpad af te geraken

Deeltijds beroepsonderwijs kantelt binnenkort volledig in, in duaal leren, maar voor veel jongeren is er geen geschikt traject. Loes Vandromme, Vlaams Parlementslid voor cd&v en onderwijsexperte trekt aan de alarmbel: ‘Het is hoog tijd om werk te maken van meer flexibele leerwegen om ook het leerrecht van de meest kwetsbare leerlingen te garanderen op weg naar een onderwijskwalificatie.’

Lezen wordt voor iedereen toegankelijk in Vlaanderen

In 2025 wordt werk gemaakt van de koppeling tussen de online catalogus van alle bibliotheken en de bijzondere bibliotheken zoals Luisterpunt, een specifieke Vlaamse openbare bibliotheek voor personen met een leesbeperking. Blinden, slechtzienden, maar ook personen met dyslexie kunnen er terecht voor luisterboeken of DAISY-boeken. Binnenkort zal er ook meer Vlaamse content aangeboden worden op het e-platform en vanuit de Vlaamse regering wordt het gesprek met de federale collega’s omtrent een uitzonderingsregel in de auteurswetgeving aangegaan. Die regeling moet het mogelijk maken dat mensen die Nederlands leren, maar geen leesstoornis hebben, ook gebruik kunnen maken van DAISY-boeken van Luisterpunt.

Vlaams parlementslid Loes Vandromme (cd&v) is tevreden dat er verder werk gemaakt wordt van inclusie op vlak van lezen. ‘Zo verlagen we de drempel voor vele mensen om makkelijker en sneller boeken te vinden.’