Sinds kort zijn de scholen in Alveringem gestart met een zeer innovatief project om kinderen te helpen om Nederlands te leren. Leerkrachten kunnen gebruik maken van VR-brillen en een Nederlandstalig leerplatform om kinderen extra te laten oefenen op taal en dit op een interactieve en efficiënte manier. Loes Vandromme, Vlaams Parlementslid en onderwijsexperte voor cd&v bracht enkele maanden geleden een werkbezoek aan de school. ‘De Alveringemse scholen verwelkomen sinds kort ook kinderen uit het asielcentrum in hun gemeente. Naar aanleiding van mijn bezoek rees het idee om op zoek te gaan naar extra manieren om leerlingen Nederlands te laten oefenen. We vonden in Lerian een inhoudelijke en financiële partner om dit project uit te rollen.’
Sinds september 2023 fungeert het voormalig Woonzorgcentrum De Clep in Alveringem als opvangcentrum van Fedasil. De kinderen die er verblijven, gaan ook in Alveringem naar school.
‘De komst van deze anderstalige kinderen betekende voor de scholen in Alveringem toch een vrij nieuw gegeven’, vertelt Sofie Maes, directrice van VBS De Libel. ‘Deze kinderen brengen hun eigen achtergronden, ervaringen en verhalen mee, en dit biedt zowel uitdagingen als kansen voor de scholen en de bredere gemeenschap.’
‘Tijdens een werkbezoek aan de school rees het idee om op zoek te gaan naar een manier om extra op in te zetten op het oefenen van Nederlands’, zegt Vlaams Parlementslid en onderwijsexperte voor cd&v Loes Vandromme. ‘Gelukkig kregen we de financiële medewerking van Lerian om dit mooie project te realiseren anders was dit niet haalbaar geweest.’
Innovatieve aanpak
Om anderstalige kinderen op een efficiënte en interactieve manier te ondersteunen, wordt nu dus een innovatieve aanpak geïntroduceerd met VR-brillen in combinatie met een Nederlandstalig platform. Het platform biedt gepersonaliseerde leertrajecten die zich aanpassen aan het niveau en de voortgang van elk kind, wat zorgt voor een efficiënte en op maat gemaakte leerervaring.
‘De kinderen kunnen zich onderdompelen in virtuele omgevingen, zoals markten of klaslokalen, waar alleen Nederlands wordt gesproken. Deze immersieve taallessen stellen hen in staat om praktische taalsituaties te oefenen, zoals het doen van boodschappen of het vragen van de weg. Dit zorgt ervoor dat de kinderen niet alleen nuttige zinnen leren, maar ook meer vertrouwen krijgen in het gebruik van de taal in hun dagelijks leven’, vertelt Sofie Maes.
Naast de VR-ervaringen biedt het platform interactieve oefeningen, zoals woordspelletjes, luisteroefeningen en quizzen. En dankzij deze technologie hebben leerkrachten bovendien een extra tool om de voortgang van de leerlingen te volgen.
Nood aan extra ondersteuning voor anderstalige kinderen in basisonderwijs
‘Alleen dankzij de financiële steun van Lerian is dit project hier haalbaar’, stelt Loes Vandromme. ‘Maar ook in andere scholen zijn de uitdagingen op gebied van anderstaligheid groot en niet alleen in de grote steden. Om anderstalige nieuwkomers zo snel mogelijk Nederlands te leren en hen te integreren is er OKAN: onthaalonderwijs voor anderstalige nieuwkomers. Belangrijk daarbij is te weten dat er pas extra middelen worden gegeven bij een bepaald aantal leerlingen. Een autonome kleuterschool of een school met één vestigingsplaats bijvoorbeeld, heeft recht op extra lestijden vanaf 4 anderstalige nieuwkomers en een lagere school met één vestigingsplaats vanaf 6 leerlingen.
Uit cijfers die Vandromme eerder al bij de minister van Onderwijs opvroeg, blijkt dat het aantal leerlingen met thuistaal niet-Nederlands in landelijke gebieden bovendien vrij snel stijgt.
‘Deze scholen in landelijke gebieden, met doorgaans een kleiner leerlingenaantal, komen steeds vaker in de problemen, ook al beschikken ze over degelijk personeel. Want ook in kleine scholen stellen zich de nodige uitdagingen en wordt de leerlingenpopulatie steeds diverser.
In de vorige legislatuur heb ik de minister hier al vaker op gewezen en stelde voor om extra middelen toe te kennen op basis van relatieve cijfers. Ik blijf op deze nagel kloppen,’ besluit Loes Vandromme.