Zijinstromers in het onderwijs die nog geen pedagogisch bekwaamheidsbewijs hebben en een lerarenopleiding volgen die leidt tot een pedagogisch bekwaamheidsbewijs, kunnen een lerarenbonus aanvragen waardoor ze recht hebben op een wekelijkse vermindering van hun opdracht en tegelijk hun salaris voor de oorspronkelijke opdracht behouden. De maatregel lijkt moeilijk van de grond te komen, zo blijkt uit cijfers die Loes Vandromme, Vlaams Parlementslid voor cd&v bij de minister van onderwijs opvroeg. In het schooljaar 2023-2024 vroegen welgeteld 724 zijinstromers een lerarenbonus aan: dat is 16% van alle zijinstromers in dat schooljaar. ‘We hebben er alle baat bij dat zijinstromers een lerarenopleiding volgen,’ vindt Vandromme. Het parlementslid roept daarom op om volop in te zetten op verdere professionalisering van zijinstromers en extra maatregelen om hen aan boord te houden. ‘We hebben daar in het regeerakkoord ook afspraken over gemaakt: in de volgende jaren willen we extra inspanningen doen om haalbare, aantrekkelijke en aangepaste trajecten te voorzien voor zijinstromers,’ licht Loes Vandromme toe.
Zijinstromers aan boord houden
Als één van de maatregelen met het oog op de ‘herwaardering van de leraar’ keurde de vorige Vlaamse Regering in september 2022 een besluit goed over de ‘lerarenbonus’.
De maatregel is erop gericht om te voorkomen dat zij-instromers al te snel afhaken wanneer ze hun lesopdracht moeten combineren met de lerarenopleiding en loopt tot 1 september 2026.
Uit cijfers die Loes Vandromme opvroeg, blijkt dat 639 van de 4697 zij-instromers die in het schooljaar 2022-2023 instroomden, een beroep deden op de lerarenbonus en 710 van de 4330 zij-instromers (of 16%) die in het schooljaar 2023-2024 instroomden.
De maatregel blijkt dus niet bijzonder populair te zijn. En er is ook een grote discrepantie tussen het aantal zijinstromers in het basisonderwijs en het secundair onderwijs dat een lerarenbonus aanvraagt. In 2023-2024 vertegenwoordigden de zijinstromers in het basisonderwijs slechts 7.5% van de groep.
Bovendien zijn behoorlijk wat zijinstromers die een lerarenbonus hebben aangevraagd, het volgende schooljaar al niet meer actief als leraar. Voor het schooljaar 2022-2023 ging dat concreet over 91 van de 639 zij-instromers of 14%.
Eind vorig jaar maakte Loes Vandromme al een plan op met 10 concrete maatregelen om zijinstromers in het onderwijs aan te trekken en ze er ook te houden. Daarin pleit ze er onder andere
‘In het regeerakkoord spraken we af om extra inspanningen te doen om haalbare, aantrekkelijke en aangepaste trajecten te voorzien voor zijinstromers. We zullen dat onder meer doen door zij-instromers actief toe te leiden naar de lerarenopleidingen,’ stelt Vandromme. ‘Met deze cijfers in de hand is het alvast duidelijk dat er nog werk aan de winkel is. In het secundair maar zeker in het basisonderwijs moet het aantal zijinstromers dat een lerarenopleiding volgt, omhoog. Het is aan de minister van onderwijs om de gepaste maatregelen te nemen en lopende initiatieven die moeilijk van de grond geraken te remediëren. Ik heb haar met mijn 10-puntenplan alvast een aanzet gegeven,’ besluit Loes Vandromme.