Steeds minder leerlingen maken gebruik van speciale onderwijsleermiddelen

Publicatiedatum

Auteur

Loes Vandromme Vandromme

Deel dit artikel

Het aantal leerlingen dat beroep doet op speciale onderwijsleermiddelen daalt al een aantal jaar op rij terwijl het budget dat daarvoor uitgetrokken wordt, wel stijgt. Dat stelt cd&v-parlementslid Loes Vandromme vast naar aanleiding van cijfers die zij opvroeg bij de minister van onderwijs.

‘Het blijft een vreemd gegeven dat er jaar na jaar minder leerlingen gebruik maken van deze vorm van ondersteuning,’ vindt het parlementslid. ‘We moeten op zoek gaan naar de oorzaken hiervan. Deze leermiddelen kunnen echt wel het verschil maken voor leerlingen die in het gewoon onderwijs te veel drempels zouden ervaren. Dergelijke hulpmiddelen vormen bovendien een belangrijke opstap naar inclusief onderwijs.’ Ze pleit er ook voor om deze vorm van ondersteuning mogelijk te maken in het Deeltijds Kunstonderwijs. ‘Er is momenteel een evaluatie van het decreet op het Deeltijds Kunstonderwijs aan de gang,’ weet Vandromme. ‘Dat is een kans om op zoek te gaan naar hoe we ook het Deeltijds Kunstonderwijs nog meer toegankelijk kunnen maken.’

 Speciale onderwijsleermiddelen

Speciale onderwijsleermiddelen zijn hulpmiddelen die leerlingen, studenten en cursisten met een beperking helpen om deel te nemen aan het onderwijsleerproces in een gewone school. De cel SOL (Speciale Onderwijs Leermiddelen) van AGODI coördineert deze vorm van ondersteuning. Het gaat vaak over technische apparatuur zoals leesloepes met een bordcamera of ergonomisch meubilair zoals aangepaste stoelen of tafels. Soms gaat het ook over software zoals voorlees- of vergrotingssoftware, een brailleleesregel of aangepaste toetsenborden en joysticks om de computer te bedienen.

En tot slot is er voor leerlingen met een auditieve handicap ook een mogelijkheid om beroep te doen op schrijftolken of tolken Vlaamse Gebarentaal. Voor de gebruikers zijn deze hulpmiddelen gratis. 

 Minder leerlingen, maar meer middelen

Uit cijfers die Loes Vandromme opvroeg blijkt nu dat het aantal leerlingen dat ondersteuning krijgt via technische hulpmiddelen  en ergonomisch meubilair in vier jaar tijd daalt met 14% (van 461 naar 397 leerlingen). Ook de tolkondersteuning voor leerlingen daalt in die tijdsspanne met 11%.  

Het budget dat jaarlijks wordt uitgetrokken voor deze speciale hulpmiddelen stijgt wel.  In 2018 was er nog een goede 2.5 miljoen euro voorzien. In 2022 werd iets meer dan 2.8 miljoen euro uitgegeven. Dat is een stijging van 13%.

‘Onderzoek naar de oorzaken van de daling van het aantal leerlingen die beroep doen op deze ondersteuning is nodig,’ vindt Loes Vandromme. ‘Zeker omdat we weten dat deze hulpmiddelen vaak onmisbaar zijn voor leerlingen om in het gewoon onderwijs comfortabel les te kunnen volgen.’

Het grootste aandeel van de toekenningen komt ten goede aan leerlingen uit het basisonderwijs, gevolgd door het secundair onderwijs, het hoger onderwijs en tot slot het volwassenenonderwijs. ‘Het is een spijtige zaak dat leerlingen uit het Deeltijds Kunstonderwijs geen aanspraak kunnen maken op deze speciale onderwijsleermiddelen’, stelt Loes Vandromme. ‘We moeten dit zeker meenemen in de evaluatie van het decreet Deeltijds Kunstonderwijs. Het is een kans om verder werk te maken van inclusief onderwijs binnen DKO.

Nieuws

Opstart Samen Lezen-project in de bib

Op 21 januari lanceert het Poperingse leerecosysteem Aster in samenwerking met de bib ‘Samen Lezen’. Om de twee weken kan je een bijeenkomst bijwonen in de bib. Een vrijwilliger leest hardop een verhaal of een gedicht voor. De groep gaat dan in gesprek over gedachten en gevoelens die dit bij hen oproept. Aster is een Europees initiatief, voor dit project zijn naast de bib ook Avansa Oostende-Westhoek, De Lovie vzw, Ligo, OverKop en hogeschool VIVES partners.

Steeds meer kwetsbare jongeren dreigen van het leerpad af te geraken

Deeltijds beroepsonderwijs kantelt binnenkort volledig in, in duaal leren, maar voor veel jongeren is er geen geschikt traject. Loes Vandromme, Vlaams Parlementslid voor cd&v en onderwijsexperte trekt aan de alarmbel: ‘Het is hoog tijd om werk te maken van meer flexibele leerwegen om ook het leerrecht van de meest kwetsbare leerlingen te garanderen op weg naar een onderwijskwalificatie.’

Lezen wordt voor iedereen toegankelijk in Vlaanderen

In 2025 wordt werk gemaakt van de koppeling tussen de online catalogus van alle bibliotheken en de bijzondere bibliotheken zoals Luisterpunt, een specifieke Vlaamse openbare bibliotheek voor personen met een leesbeperking. Blinden, slechtzienden, maar ook personen met dyslexie kunnen er terecht voor luisterboeken of DAISY-boeken. Binnenkort zal er ook meer Vlaamse content aangeboden worden op het e-platform en vanuit de Vlaamse regering wordt het gesprek met de federale collega’s omtrent een uitzonderingsregel in de auteurswetgeving aangegaan. Die regeling moet het mogelijk maken dat mensen die Nederlands leren, maar geen leesstoornis hebben, ook gebruik kunnen maken van DAISY-boeken van Luisterpunt.

Vlaams parlementslid Loes Vandromme (cd&v) is tevreden dat er verder werk gemaakt wordt van inclusie op vlak van lezen. ‘Zo verlagen we de drempel voor vele mensen om makkelijker en sneller boeken te vinden.’