Stijgend aantal vroegtijdige schoolverlaters is een nieuwe wake up call

Publicatiedatum

Auteur

Loes Vandromme

Deel dit artikel

Eind februari raakten nieuwe cijfers bekend over het aantal vroegtijdige schoolverlaters. En deze cijfers zijn niet hoopgevend: In het schooljaar 2021-2022 verliet 14.1% leerlingen het secundair onderwijs zonder voldoende kwalificaties. In het schooljaar 2014-2015 was dat nog 9.7%.

Er zijn grote verschillen tussen de onderwijsvormen op te merken. In het algemeen secundair onderwijs gaat het over 3.6% van de leerlingen, maar in het beroepssecundair onderwijs stijgt dit percentage tot 22.7%.  En in het deeltijds beroepssecundair onderwijs spreken we zelfs over meer dan de helft van de jongeren, nl. 59.2% dat vroegtijdig stopt. Dit betekent uiteraard niet dat de betrokken centra hun werk niet zouden doen: het toont simpelweg aan dat daar ‘het einde van de waterval’ ligt, ondanks alle harde werk van de schoolteams in het deeltijds onderwijs om hun leerlingen gekwalificeerd de eindmeet te laten bereiken.

 

Jongeren met een schoolse achterstand hebben meer kans om de school vroegtijdig te verlaten. De kans dat ze er eerder mee stoppen neemt trouwens toe met elk bijkomend jaar schoolse achterstand.   Verder is de link met de thuistaal en het opleidingsniveau van de moeder opvallend.

En tot slot zien we dat jongeren in centrumsteden ook meer kans hebben om de school vroegtijdig te verlaten.

 

“Deze cijfers zijn een nieuwe wake up call. Al langer dan vandaag vraagt cd&v naar het Actieplan Schoolverlaters. De voorbije jaren werd vanuit onze fractie heel uitdrukkelijk en herhaaldelijk aangekaart om wie uit de boot valt, niet uit het oog te verliezen. Er zijn kleine stapjes gezet, maar de cijfers vragen om een aanpak op maat voor bepaalde leerlingen. Minister Weyts gaf intussen de opdracht aan de clb’s om een actieplan uit te werken. En ook de VLOR zal binnenkort met een advies komen, waarvan we verwachten dat de CLB’s het mee ter harte zullen nemen.”

 

Bij de inkanteling van de centra leren en werken in duaal leren deed Loes Vandromme, onderwijsexperte, al een aantal concrete voorstellen naar die de meest kwetsbare leerlingen. De vraag naar extra middelen werd toen ingelost, maar de oproep tot flexibiliteit en maatwerk voor deze leerlingen niet. Voor deze heel specifieke én diverse doelgroep van naar inschatting  8500 leerlingen is een aparte aanpak nodig. We mogen onze ogen hier niet voor sluiten.

 

“Er is geen tijd te verliezen. Ik doe een oproep om na te denken hoe we voor de meest kwetsbare leerlingen een aparte leerweg kunnen voorzien. Zo’n leerweg zal op maat moeten zijn, en maximale kwalificatiekansen bieden, bijvoorbeeld door mogelijkheden uit het gewoon voltijds onderwijs, het buitengewoon onderwijs of het secundair volwassenenonderwijs in te zetten, zodat jongeren een startkwalificatie kunnen behalen.”

 

Nieuws

Volgend schooljaar toch nog pedagogische studiedagen

Op uitdrukkelijke vraag van Vlaams Parlementslid Loes Vandromme (cd&v) werd heel recent duidelijk hoe scholen zich volgend schooljaar kunnen organiseren rond de pedagogische studiedagen.

cd&v wil snellere procedures voor maatwerkers

Wie aan de slag wil in een maatwerkbedrijf, de voormalige beschutte en sociale werkplaatsen of via individueel maatwerk extra ondersteuning nodig heeft op de reguliere arbeidsmarkt, moet vaak maanden wachten op het vereiste advies van VDAB dat toegang geeft tot een plek in een maatwerkbedrijf of die extra ondersteuning. “Niet te verantwoorden dat mensen die willen werken nodeloos moeten wachten op een goedkeuring”, vindt Vlaams parlementslid Loes Vandromme. Zij wil de procedure vereenvoudigen en zo de wachttijd inperken.

gASStvrije gezinnen bieden ademruimte aan gezinnen met kinderen met autisme

Ouders van kinderen met ASS (autismespectrumstoornis) doen steeds vaker beroep op pleegzorg. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams Parlementslid Loes Vandromme (cd&v) opvroeg bij de minister voor Welzijn. Autismevriendelijke pleeggezinnen of gASStvrije gezinnen maken het mogelijk voor ouders met een persoon met autisme om even op adem te komen terwijl hun kind tijdelijk opgevangen wordt.  En anderzijds kunnen kinderen en jongeren met autisme ook even tot rust komen in een andere, veilige  omgeving. In West-Vlaanderen sloegen vzw Pleegzorg West-Vlaanderen en vzw Victor de handen in elkaar en met succes: hoewel het project pas sinds twee jaar loopt, worden in West-Vlaanderen nu al 9 kinderen met ASS regelmatig in gASStvrije gezinnen opgevangen. Loes Vandromme ziet hier een zeer mooie vorm van hulpverlening in: ‘Kinderen of jongeren met autisme opvoeden vraagt dagelijks veel energie. Daarnaast hebben de kinderen of jongeren zelf ook eens nood aan rust. gASStvrije gezinnen zijn echt een zegen voor deze doelgroep van ouders en kinderen.’ Toch blijft de wachtlijst in de pleegzorg lang. Het parlementslid roept daarom op om dergelijke initiatieven zeker verder te ondersteunen maar ook manieren te zoeken om nog meer gASStvrije gezinnen aan te trekken.