West-Vlaamse scholen stellen hun schoolinfrastructuur het vaakst ter beschikking

Publicatiedatum

Auteur

Loes Vandromme

Deel dit artikel

Het buitenschoolse gebruik van schoolgebouwen zou maximaal moeten worden

toegestaan. De West-Vlaamse basisscholen zijn een schoolvoorbeeld van dit algemeen aanvaard principe. Dat blijkt uit cijfers die Loes Vandromme, Vlaams parlementslid en onderwijsspecialist bezorgde. 'De secundaire scholen doen het ook goed, maar algemeen zou dit cijfer eigenlijk nog beter kunnen,’ zegt ze.

Het maximaal buitenschools gebruik van schoolinfrastructuur is vandaag een algemeen aanvaard principe en ook zo opgenomen in de conceptnota Masterplan Scholenbouw 2.0. In die conceptnota lezen we onder meer ook dat er gemiddeld 50 uren per week tijdens schoolperiodes en dus buiten de normale schooluren, gebruik kan worden gemaakt van schoolinfrastructuur.

 Uit onderzoek van het Agentschap voor Infrastructuur in het Onderwijs (AGION) blijkt

dat schoolinfrastructuur gemiddeld 18 uren per week buitenschools wordt

ingezet. Er kan dus nog een hele weg afgelegd worden om te komen tot een maximaal

buitenschools gebruik van de schoolinfrastructuur.

West-Vlaanderen goed bezig

  In West-Vlaanderen is dat 74.5% van de schoolinfrastructuur. Andere provincies doen het daar iets beter.

Als we basis- en secundair onderwijs apart bekijken, zien we dat er voor Vlaanderen in 59,1% van de vestigingsplaatsen basisonderwijs sprake is van buitenschools gebruik. In het secundair onderwijs is er buitenschools gebruik in 72,5% van de vestigingsplaatsen.

 

Dat er een verschil is tussen de infrastructuur van het basisonderwijs en het secundair

onderwijs is niet verwonderlijk omdat dit wellicht te maken heeft met iets meer mogelijkheden tot buitenschools gebruik van (delen van) het gebouw zelf en de verscheidenheid aan lokalen.

‘Het leert ons dus dat een zeer groot deel van de vestigingsplaatsen van het secundair onderwijs daadwerkelijk buitenschools gebruikt wordt. Dit werkt inspirerend naar het hele onderwijsveld,’ geeft Loes Vandromme mee.

 

Schoolvoorbeeld

Een heel mooi voorbeeld van hoe schoolgebouwen erg nuttig kunnen zijn voor de rest van het dorp of de stad, vinden we in Sint-Katrien (Lendelede) waar de dorpsschool Sente voor jong en oud een pleisterplaats is. ‘Hier wordt de sport- en eetzaal overdag door de school gebruikt maar ’s avonds kunnen de verenigingen van het dorp er terecht voor hun activiteiten of vergaderingen. In de vakantie is er ook een solidaire kinderopvang: ouders vangen er beurtelings elkaars kinderen op,’ legt directeur Bert Debooserie uit. Of hoe de school het kloppend hart van dit dorp is…

Veel mogelijkheden

Buitenschools gebruik omvat een brede waaier aan soorten activiteiten. De schoolgebouwenmonitor 2018-2019 geeft aan dat schoolgebouwen het meest buitenschools worden gebruikt voor sport en spel (op 57% van de vestigingsplaatsen), onderwijs en opleiding (41%), feesten en bijeenkomsten (39%), voor- en naschoolse opvang (34%) en cultuurbeleving (33%). Schoolgebouwen worden het minst buitenschools gebruikt voor vergaderingen (29%), cursussen (23%) en studie (15%).

 

Nieuwe oproep

Vorige week nog werd een nieuwe oproep voor dossiers rond huursubsidies gelanceerd. Voor deze projectronde is 10 miljoen euro voorzien.

Scholen die hun infrastructuur ook openstellen voor andere organisaties, kunnen aanspraak maken op subsidies. Bij nieuwe investeringen kan men dan bijvoorbeeld rekening gehouden om maar bepaalde delen van de school open te stellen terwijl je andere delen afsluit. Op die manier kunnen we ook de personeelsinzet voor het openstellen, die vaak een belemmering is om er effectief werk van te maken, binnen de perken houden.

Nieuws

OverKop Poperinge viert derde verjaardag

Op zaterdag 17 mei zette het Poperingse OverKophuis in de Komstraat de deuren niet alleen open voor jongeren, maar ook voor buren, ouders en sympathisanten. Het huis kwam er in mei 2022. Drie jaar later staat de teller op bijna 8000 bezoekjes van jongeren tussen 12 en 25 jaar.

Eén centraal aanmeldingssysteem voor buitengewoon onderwijs? Geen goed idee

Vlaams parlementslid Loes Vandromme (cd&v) is geen voorstander van één centraal, online aanmeldingssysteem voor alle scholen in het buitengewoon basis- en secundair onderwijs in Vlaanderen, waarin bij de toekenning van een school zal gekeken worden naar de afstand tussen de woonplaats van het kind en de school. “Dit kan er net voor zorgen dat de busritten voor die leerlingen die nu al lang onderweg zijn naar en van school, alleen maar langer worden”, stelt het parlementslid.

Westhoek leed voor 36 miljoen waterschade in november 2023. Rampenfonds betaalde tot nu toe 1.8 miljoen uit

Iets meer dan een jaar geleden werd de wateroverlast van november 2023 als ramp erkend. Vandaag zijn zo goed als alle schadedossiers behandeld. Het aangevraagde schadebedrag bedroeg in totaal iets meer dan 36 miljoen euro. 58% van alle dossiers komt ook in aanmerking voor een tegemoetkoming. In zes op de tien goedgekeurde dossiers is de tegemoetkoming ook al effectief uitbetaald: het gaat over iets meer dan 1.8 miljoen, omgerekend dus zo’n 5% van het oorspronkelijk gevraagde bedrag. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams Parlementslid Loes Vandromme (cd&v) opvroeg bij de minister-president. Het parlementslid doet een oproep om de modaliteiten van het Rampenfonds nog eens goed onder loep te nemen. ‘Mensen zijn vooraf beter goed op de hoogte waarvoor tussenkomst voorzien is en waarvoor niet. Het is zeer ontmoedigend om achteraf te moeten vaststellen dat velen niet aan de voorwaarden bleken te voldoen maar toch de moeite deden om een dossier op te maken.’