West-Vlaamse schoolomgevingen worden (stilaan) veiliger

Publicatiedatum

Auteur

Loes Vandromme Vandromme

Deel dit artikel

In de voorbije 2 jaar werden in 45 West-Vlaamse gemeenten in totaal 259 schoolomgevingen aangepakt op gebied van verkeersveiligheid.

Dat meldt Loes Vandromme, Vlaams volksvertegenwoordiger voor CD&V die de cijfers van de minister van mobiliteit kon inkijken.

Vaak gaat het over kleine ingrepen zoals het aanbrengen van verkeerssignalisatie of kleine infrastructurele maatregelen.  

Toch is er nog een lange weg te gaan: uit een bevraging van begin 2021 blijkt dat 39 West-Vlaamse gemeenten nog steeds 160 knelpunten aan schoolomgevingen signaleren.

Vlaamse middelen voor kleine ingrepen aan schoolomgevingen

 

Via de subsidie ‘Veilige Schoolomgeving’ kunnen steden en gemeenten gebruik maken van Vlaamse middelen om de schoolomgevingen op hun grondgebied verkeersveiliger te maken.

Jaarlijks kunnen gemeenten een subsidieaanvraag voor de aanpak van maximum 10 schoolomgevingen doen. Met schoolomgeving wordt een straal van 100 meter rond de schooltoegang bedoeld. Deze subsidielijn focust vooral op kleine projecten die binnen de 6 maanden na de beslissing tot toekenning van de subsidie ook uitgevoerd moeten zijn.  Gemeenten krijgen maximum 50% van de totale uitgaven terugbetaald, met een maximum van 25.000 euro.

 

In de voorbije 2 jaar deden 45 West-Vlaamse gemeenten beroep op deze Vlaamse cofinanciering. Zo werden maar liefst 259 schoolomgevingen verkeersveiliger gemaakt.

6 gemeenten deden een aanvraag voor het maximum aantal van 10 schoolomgevingen, nl. Torhout, Oostkamp, Roeselare, Izegem, Menen en Ieper. Brugge deed 2 jaar op rij een aanvraag voor het maximum aantal en pakte zo al 20 schoolomgevingen op hun grondgebied aan.

 

De ingrepen  zijn heel divers en uiteraard aangepast aan de plaatselijke situatie,’ legt Loes Vandromme uit. ‘Vaak gaat het over het installeren van snelheidsinformatieborden, het inrichten van schoolstraten, het aanbrengen van thermoplasten of verkeersplateaus, extra verlichting aan oversteekplaatsen, enz.’ De Vlaamse projectmiddelen zijn niet zo groot, maar kunnen een gemeentebestuur wel over de streep trekken om te investeren in een veiligere schoolomgeving. Het kan er niet veilig genoeg zijn,’ besluit Loes Vandromme.

Nieuws

Kunstenfestival Watou neemt tussenjaar

Na drie succesvolle edities onder de creatieve leiding van Koen Vanmechelen gaat het Kunstenfestival Watou in 2025 een bijzonder jaar tegemoet. Er komt een noodzakelijke pauze, maar niet zonder reden: de editie van 2026 wordt voorbereid en de organisatie gaat op zoek naar extra financiële middelen.


2025 wordt echter geen rustjaar wat activiteiten betreft. De stad lanceert een nieuw concept: MINIATUUR. Onder deze roepnaam zitten drie projecten die focussen op ‘klein maar zeer fijn’: een  interactieve schilderijenzoektocht, een Pinkies verhalenzoektocht en de poëziefietsroute.

Slechts 1 op 6 zijinstromers vraagt lerarenbonus aan

Zijinstromers in het onderwijs die nog geen pedagogisch bekwaamheidsbewijs hebben en een lerarenopleiding volgen die leidt tot een pedagogisch bekwaamheidsbewijs, kunnen een lerarenbonus aanvragen waardoor ze recht hebben op een wekelijkse vermindering van hun opdracht en tegelijk hun salaris voor de oorspronkelijke opdracht behouden. De maatregel lijkt moeilijk van de grond te komen, zo blijkt uit cijfers die Loes Vandromme, Vlaams Parlementslid voor cd&v bij de minister van onderwijs opvroeg. In het schooljaar 2023-2024 vroegen welgeteld 724 zijinstromers een lerarenbonus aan: dat is 16% van alle zijinstromers in dat schooljaar. ‘We hebben er alle baat bij dat zijinstromers een lerarenopleiding volgen,’ vindt Vandromme. Het parlementslid roept daarom op om volop in te zetten op verdere professionalisering van zijinstromers en extra maatregelen om hen aan boord te houden. ‘We hebben daar in het regeerakkoord ook afspraken over gemaakt: in de volgende jaren willen we extra inspanningen doen om haalbare, aantrekkelijke en aangepaste trajecten te voorzien voor zijinstromers,’ licht Loes Vandromme toe.

Reaffectatie van vastbenoemde leerkrachten staat lijnrecht tegenover een modern HR-beleid

Leerkrachten die vast benoemd zijn, kunnen hun opdracht geheel of gedeeltelijk verliezen door bijvoorbeeld een daling van het aantal leerlingen in de school. Als dat gebeurt en scholengemeenschappen vinden intern geen oplossing, dan kan de Vlaamse reaffectatiecommissie leerkrachten toewijzen aan een opdracht in een andere school. “Dit systeem zorgt in de praktijk voor een aantal moeilijkheden”, vindt Vandromme. Daarom riep ze de minister op om de moeilijkheden van dit reaffectatiesysteem te bekijken en na te gaan hoe het verenigbaar is met een modern HR-beleid in scholen. De minister van onderwijs beloofde hierover in overleg te gaan met de sociale partners.