West-Vlaamse schoolomgevingen worden (stilaan) veiliger

Publicatiedatum

Auteur

Loes Vandromme

Deel dit artikel

In de voorbije 2 jaar werden in 45 West-Vlaamse gemeenten in totaal 259 schoolomgevingen aangepakt op gebied van verkeersveiligheid.

Dat meldt Loes Vandromme, Vlaams volksvertegenwoordiger voor CD&V die de cijfers van de minister van mobiliteit kon inkijken.

Vaak gaat het over kleine ingrepen zoals het aanbrengen van verkeerssignalisatie of kleine infrastructurele maatregelen.  

Toch is er nog een lange weg te gaan: uit een bevraging van begin 2021 blijkt dat 39 West-Vlaamse gemeenten nog steeds 160 knelpunten aan schoolomgevingen signaleren.

Vlaamse middelen voor kleine ingrepen aan schoolomgevingen

 

Via de subsidie ‘Veilige Schoolomgeving’ kunnen steden en gemeenten gebruik maken van Vlaamse middelen om de schoolomgevingen op hun grondgebied verkeersveiliger te maken.

Jaarlijks kunnen gemeenten een subsidieaanvraag voor de aanpak van maximum 10 schoolomgevingen doen. Met schoolomgeving wordt een straal van 100 meter rond de schooltoegang bedoeld. Deze subsidielijn focust vooral op kleine projecten die binnen de 6 maanden na de beslissing tot toekenning van de subsidie ook uitgevoerd moeten zijn.  Gemeenten krijgen maximum 50% van de totale uitgaven terugbetaald, met een maximum van 25.000 euro.

 

In de voorbije 2 jaar deden 45 West-Vlaamse gemeenten beroep op deze Vlaamse cofinanciering. Zo werden maar liefst 259 schoolomgevingen verkeersveiliger gemaakt.

6 gemeenten deden een aanvraag voor het maximum aantal van 10 schoolomgevingen, nl. Torhout, Oostkamp, Roeselare, Izegem, Menen en Ieper. Brugge deed 2 jaar op rij een aanvraag voor het maximum aantal en pakte zo al 20 schoolomgevingen op hun grondgebied aan.

 

De ingrepen  zijn heel divers en uiteraard aangepast aan de plaatselijke situatie,’ legt Loes Vandromme uit. ‘Vaak gaat het over het installeren van snelheidsinformatieborden, het inrichten van schoolstraten, het aanbrengen van thermoplasten of verkeersplateaus, extra verlichting aan oversteekplaatsen, enz.’ De Vlaamse projectmiddelen zijn niet zo groot, maar kunnen een gemeentebestuur wel over de streep trekken om te investeren in een veiligere schoolomgeving. Het kan er niet veilig genoeg zijn,’ besluit Loes Vandromme.

Nieuws

Eerste zoektocht van Painting Hunt van start in Poperinge

Op zaterdag 12 juli gaat de allereerste Painting Hunt van start: een unieke, interactieve zoektocht door het landschap van Poperinge, met een origineel schilderij van een topkunstenaar als hoofdprijs. Kunstliefhebbers, avonturiers en nieuwsgierige speurders worden de hele zomer lang uitgedaagd om via hun smartphone hints, raadsels en geheime locaties te ontdekken. Elke week start een nieuwe zoektocht, telkens met een ander kunstwerk als hoofdprijs. 

"Met Painting Hunt brengen we kunst, landschap en technologie samen in een speelse formule. Het is een ode aan schilderkunst, verbeelding én aan de Westhoek", aldus Loes Vandromme, schepen van Cultuur, Poperinge.

Honderdtal minimumdoelen geschrapt, uitstel voor de laatste jaren van het lager onderwijs

De nieuwe minimumdoelen basisonderwijs werden op donderdag 3 juli besproken en goedgekeurd in de commissie onderwijs. De minimumdoelen vertellen wat leerlingen in het basisonderwijs minimaal moeten kennen en kunnen. Ze vervangen de eindtermen die dateren van de jaren '90 en moeten helpen om de onderwijskwaliteit te verbeteren.

Na de voorstelling van het nieuwe pakket in mei, komen er nu na advies van het onderwijsveld nog wat aanpassingen. Een 100-tal nieuwe minimumdoelen voor het basisonderwijs werden ook geschrapt.

Extra financiering voor onderwijsinternaten

“Eindelijk erkenning voor de vele taken die onderwijsinternaten op zich nemen”, zegt Vlaams parlementslid voor cd&v Loes Vandromme. Dat er bijkomende middelen komen voor onderwijsinternaten is voor cd&v de evidentie zelve. “Tijdens de vorige legislatuur heeft cd&v hard gestreden om een goede regeling uit te werken voor de onderwijsinternaten”, zegt Vandromme. Zo werd er vorige legislatuur voor het eerst een decreet gemaakt dat zich boog over onderwijsinternaten. “Dat was op zich een goede zaak: internaten kregen zo een volwaardige plaats in het onderwijslandschap. Maar toen al zagen we dat de financiering niet zou volstaan.”