Fundamentele hervorming van leerlingenvervoer buitengewoon onderwijs nodig!

Publicatiedatum

Auteur

Loes Vandromme Vandromme

Deel dit artikel

De problematische situatie van het leerlingenvervoer in het buitengewoon onderwijs is geen nieuw gegeven. De ritduur voor heel wat leerlingen is en blijft te lang. Een aantal budgetverhogingen brengt beperkt soelaas, maar door de ongelijke spreiding van de verschillende types, opleidingsvormen en scholen buitengewoon onderwijs in Vlaanderen, het steeds drukker wordende verkeer en de aangepaste mobiliteitsplannen, stijgen de ritduren jaar na jaar. Vlaams parlementsleden Martine Fournier en Loes Vandromme dienden daarom samen met de meerderheidspartijen een resolutie in die op korte termijn een oplossing moet bieden voor de meest schrijnende situaties en op lange termijn werk moet maken van een fundamentele hertekening van het leerlingenvervoer voor leerlingen van het buitengewoon onderwijs.

“In de resolutie stellen wij een multimodale oplossing voor: niet blindstaren op enkel de centraal georganiseerde bussen maar ook bekijken of andere vervoersmodi kunnen bijdragen. We moeten creatief zijn in het vinden van oplossingen,” leggen Vlaams volksvertegenwoordigers Martine Fournier en Loes Vandromme uit. “Inspiratie hiervoor kan gehaald worden bij de pilootprojecten die voormalig minister van Onderwijs Crevits de vorige legislatuur opstartte, waarbij het vervoer niet meer centraal vanuit Brussel wordt gepland, maar via lokaal overleg.” Momenteel lopen er drie pilootprojecten in Leuven, Roeselare en Antwerpen. Na een tussentijdse evaluatie in 2019 zouden deze in juni 2022 finaal geëvalueerd worden. Ondertussen heeft de Vlaamse Regering beslist om sneller te schakelen en nu te kijken wat kan. Uit de proefprojecten kunnen immers heel wat zaken geleerd worden die op korte termijn verlichting kunnen bieden. “De proefprojecten tonen aan dat het om complexe materie gaat waarvan de oplossing zich situeert in verschillende beleidsdomeinen: onderwijs en mobiliteit, maar ook welzijn, lokale besturen en jeugd. Ons voorstel heeft als doel om de vijf bevoegde ministers die zich hebben geëngageerd om deze problematiek aan te pakken, aan te zetten tot intense samenwerking,” zeggen de parlementsleden.

 

“Voor onze fractie is het daarnaast vooral belangrijk dat elk kind naar de school moet kunnen gaan die hij of zij zelf kiest. De vrijheid van schoolkeuze mag niet in het gedrang komen. Daarop moeten we blijven toezien,” vult Loes Vandromme aan. “We beseffen dat dit niet van vandaag op morgen is uitgewerkt. Daarom vragen we ook om op korte termijn al een oplossing te voorzien voor de meest schrijnende situaties waarbij kinderen tot vijf uur lang op de bus moeten zitten om simpelweg op school te geraken. Voor die leerlingen moet er nog dit schooljaar een oplossing komen. Daarna moet gewerkt worden aan een fundamentele hertekening van het hele leerlingenvervoer buitengewoon onderwijs, zodat situaties zoals die vandaag bestaan voorgoed verleden tijd zijn,” besluit Martine Fournier.

Nieuws

Opstart Samen Lezen-project in de bib

Op 21 januari lanceert het Poperingse leerecosysteem Aster in samenwerking met de bib ‘Samen Lezen’. Om de twee weken kan je een bijeenkomst bijwonen in de bib. Een vrijwilliger leest hardop een verhaal of een gedicht voor. De groep gaat dan in gesprek over gedachten en gevoelens die dit bij hen oproept. Aster is een Europees initiatief, voor dit project zijn naast de bib ook Avansa Oostende-Westhoek, De Lovie vzw, Ligo, OverKop en hogeschool VIVES partners.

Steeds meer kwetsbare jongeren dreigen van het leerpad af te geraken

Deeltijds beroepsonderwijs kantelt binnenkort volledig in, in duaal leren, maar voor veel jongeren is er geen geschikt traject. Loes Vandromme, Vlaams Parlementslid voor cd&v en onderwijsexperte trekt aan de alarmbel: ‘Het is hoog tijd om werk te maken van meer flexibele leerwegen om ook het leerrecht van de meest kwetsbare leerlingen te garanderen op weg naar een onderwijskwalificatie.’

Lezen wordt voor iedereen toegankelijk in Vlaanderen

In 2025 wordt werk gemaakt van de koppeling tussen de online catalogus van alle bibliotheken en de bijzondere bibliotheken zoals Luisterpunt, een specifieke Vlaamse openbare bibliotheek voor personen met een leesbeperking. Blinden, slechtzienden, maar ook personen met dyslexie kunnen er terecht voor luisterboeken of DAISY-boeken. Binnenkort zal er ook meer Vlaamse content aangeboden worden op het e-platform en vanuit de Vlaamse regering wordt het gesprek met de federale collega’s omtrent een uitzonderingsregel in de auteurswetgeving aangegaan. Die regeling moet het mogelijk maken dat mensen die Nederlands leren, maar geen leesstoornis hebben, ook gebruik kunnen maken van DAISY-boeken van Luisterpunt.

Vlaams parlementslid Loes Vandromme (cd&v) is tevreden dat er verder werk gemaakt wordt van inclusie op vlak van lezen. ‘Zo verlagen we de drempel voor vele mensen om makkelijker en sneller boeken te vinden.’