Nieuwe conceptnota: naar een meer inclusieve leraarskamer!

Publicatiedatum

Auteur

Loes Vandromme Vandromme

Deel dit artikel

Dat we met het oog op volledige maatschappelijke participatie van personen met een beperking of met een specifieke onderwijsbehoefte ons algemeen onderwijssysteem verder moeten ontwikkelen in de inclusieve richting, is een evidentie. Maar helaas verre van een realiteit. Cd&v-parlementslid Loes Vandromme legt daarom hierover een conceptnota neer in de Vlaamse parlement: “Ik wil zorgen voor een nieuwe regelgeving die zoveel mogelijk drempels voor personen in onderwijs met een beperking wegwerkt. Velen hebben de mond vol van een meer inclusieve leraarskamer, maar ik stel helaas vast dat er weinig concrete stappen toe genomen worden. Alles begint bij het beschikken over relevante cijfers en daarnaast ook een doorlopende monitoring,” zegt in de De Ochtend op Radio 1.

Vandaag staan er slechts 200 mensen met een beperking in het onderwijs. En dat op een groep van 172 000 personeelsleden. De rol die personen met een beperking kunnen opnemen lid van een schoolteam of als leraar blijft tot op vandaag met andere woorden onderbelicht. In een evolutie naar meer inclusief onderwijs is het echter vanzelfsprekend dat ook het schoolteam en het lerarenkorps een zo goed als mogelijke afspiegeling vormen van de inclusieve samenleving waarin leerlingen opgroeien. Leraren met een beperking vormen een ondervertegenwoordigde groep en dat is in tijden van lerarentekort bijzonder relevant. Dit biedt opportuniteiten om een inhaalbeweging structureel te verankeren in ons onderwijs. “Leraren met een beperking kunnen een (inclusieve) meerwaarde bieden, vanuit hun eigen ervaringen, ook met nieuwe leerwegen of met het gebruik van technologische leermiddelen, die ons hele onderwijs en al onze leerlingen kunnen versterken,” voegt Loes Vandromme toe.

Uit onderzoek blijkt dat Vlaanderen nog een hele weg heeft af te leggen naar een meer inclusieve leraarskamer. Deze evolutie zou vanzelfsprekend moeten zijn omdat het lerarenteam best een zo goed mogelijke afspiegeling moet zijn van de inclusieve samenleving waarin leerlingen opgroeien. Loes Vandromme formuleert enkele concrete uitdagingen. Zo ontbreken er relevante cijfers over studenten in de lerarenopleiding met een beperking en over leerkrachten met een beperking in het onderwijs. De cijfers die wel voorhanden zijn toch ook wel frappant: In 2021 zijn er maar 200 personeelsleden met een bepreking tewerkgesteld zijn het onderwijs. Het is dan ook een jammer, maar logisch dat er van specifieke maatregelen op vlak van opleiding en aanwerving van personen met een beperking zo goed als geen sprake van is. Bovendien steekt het probleem van een aangepaste infrastructuur ook dikwijls de kop op.

 

Cd&v-parlementslid Loes Vandromme ijvert voor meer sensibilisering: “Ik zie vooral opportuniteiten. Er is vandaag al veel mogelijk voor mensen met een beperking in het onderwijs, alleen beschikt men hiervoor niet over de juiste informatie. Denk maar aan de Vlaamse ondersteuningspremie. De nieuwe onderwijsambassadeur zou bijvoorbeeld ook de “good practices” meer in de aandacht kunnen stellen. Personen met beperking kunnen als lid van een schoolteam of lerarenkorps een enorm rolmodeleffect hebben. We zouden hen net moeten kunnen aansporen om een job in het onderwijs op te nemen en alle mogelijke drempels wegwerken.”

Nieuws

Kunstenfestival Watou neemt tussenjaar

Na drie succesvolle edities onder de creatieve leiding van Koen Vanmechelen gaat het Kunstenfestival Watou in 2025 een bijzonder jaar tegemoet. Er komt een noodzakelijke pauze, maar niet zonder reden: de editie van 2026 wordt voorbereid en de organisatie gaat op zoek naar extra financiële middelen.


2025 wordt echter geen rustjaar wat activiteiten betreft. De stad lanceert een nieuw concept: MINIATUUR. Onder deze roepnaam zitten drie projecten die focussen op ‘klein maar zeer fijn’: een  interactieve schilderijenzoektocht, een Pinkies verhalenzoektocht en de poëziefietsroute.

Slechts 1 op 6 zijinstromers vraagt lerarenbonus aan

Zijinstromers in het onderwijs die nog geen pedagogisch bekwaamheidsbewijs hebben en een lerarenopleiding volgen die leidt tot een pedagogisch bekwaamheidsbewijs, kunnen een lerarenbonus aanvragen waardoor ze recht hebben op een wekelijkse vermindering van hun opdracht en tegelijk hun salaris voor de oorspronkelijke opdracht behouden. De maatregel lijkt moeilijk van de grond te komen, zo blijkt uit cijfers die Loes Vandromme, Vlaams Parlementslid voor cd&v bij de minister van onderwijs opvroeg. In het schooljaar 2023-2024 vroegen welgeteld 724 zijinstromers een lerarenbonus aan: dat is 16% van alle zijinstromers in dat schooljaar. ‘We hebben er alle baat bij dat zijinstromers een lerarenopleiding volgen,’ vindt Vandromme. Het parlementslid roept daarom op om volop in te zetten op verdere professionalisering van zijinstromers en extra maatregelen om hen aan boord te houden. ‘We hebben daar in het regeerakkoord ook afspraken over gemaakt: in de volgende jaren willen we extra inspanningen doen om haalbare, aantrekkelijke en aangepaste trajecten te voorzien voor zijinstromers,’ licht Loes Vandromme toe.

Reaffectatie van vastbenoemde leerkrachten staat lijnrecht tegenover een modern HR-beleid

Leerkrachten die vast benoemd zijn, kunnen hun opdracht geheel of gedeeltelijk verliezen door bijvoorbeeld een daling van het aantal leerlingen in de school. Als dat gebeurt en scholengemeenschappen vinden intern geen oplossing, dan kan de Vlaamse reaffectatiecommissie leerkrachten toewijzen aan een opdracht in een andere school. “Dit systeem zorgt in de praktijk voor een aantal moeilijkheden”, vindt Vandromme. Daarom riep ze de minister op om de moeilijkheden van dit reaffectatiesysteem te bekijken en na te gaan hoe het verenigbaar is met een modern HR-beleid in scholen. De minister van onderwijs beloofde hierover in overleg te gaan met de sociale partners.