Nieuwe conceptnota: naar een meer inclusieve leraarskamer!

Publicatiedatum

Auteur

Loes Vandromme

Deel dit artikel

Dat we met het oog op volledige maatschappelijke participatie van personen met een beperking of met een specifieke onderwijsbehoefte ons algemeen onderwijssysteem verder moeten ontwikkelen in de inclusieve richting, is een evidentie. Maar helaas verre van een realiteit. Cd&v-parlementslid Loes Vandromme legt daarom hierover een conceptnota neer in de Vlaamse parlement: “Ik wil zorgen voor een nieuwe regelgeving die zoveel mogelijk drempels voor personen in onderwijs met een beperking wegwerkt. Velen hebben de mond vol van een meer inclusieve leraarskamer, maar ik stel helaas vast dat er weinig concrete stappen toe genomen worden. Alles begint bij het beschikken over relevante cijfers en daarnaast ook een doorlopende monitoring,” zegt in de De Ochtend op Radio 1.

Vandaag staan er slechts 200 mensen met een beperking in het onderwijs. En dat op een groep van 172 000 personeelsleden. De rol die personen met een beperking kunnen opnemen lid van een schoolteam of als leraar blijft tot op vandaag met andere woorden onderbelicht. In een evolutie naar meer inclusief onderwijs is het echter vanzelfsprekend dat ook het schoolteam en het lerarenkorps een zo goed als mogelijke afspiegeling vormen van de inclusieve samenleving waarin leerlingen opgroeien. Leraren met een beperking vormen een ondervertegenwoordigde groep en dat is in tijden van lerarentekort bijzonder relevant. Dit biedt opportuniteiten om een inhaalbeweging structureel te verankeren in ons onderwijs. “Leraren met een beperking kunnen een (inclusieve) meerwaarde bieden, vanuit hun eigen ervaringen, ook met nieuwe leerwegen of met het gebruik van technologische leermiddelen, die ons hele onderwijs en al onze leerlingen kunnen versterken,” voegt Loes Vandromme toe.

Uit onderzoek blijkt dat Vlaanderen nog een hele weg heeft af te leggen naar een meer inclusieve leraarskamer. Deze evolutie zou vanzelfsprekend moeten zijn omdat het lerarenteam best een zo goed mogelijke afspiegeling moet zijn van de inclusieve samenleving waarin leerlingen opgroeien. Loes Vandromme formuleert enkele concrete uitdagingen. Zo ontbreken er relevante cijfers over studenten in de lerarenopleiding met een beperking en over leerkrachten met een beperking in het onderwijs. De cijfers die wel voorhanden zijn toch ook wel frappant: In 2021 zijn er maar 200 personeelsleden met een bepreking tewerkgesteld zijn het onderwijs. Het is dan ook een jammer, maar logisch dat er van specifieke maatregelen op vlak van opleiding en aanwerving van personen met een beperking zo goed als geen sprake van is. Bovendien steekt het probleem van een aangepaste infrastructuur ook dikwijls de kop op.

 

Cd&v-parlementslid Loes Vandromme ijvert voor meer sensibilisering: “Ik zie vooral opportuniteiten. Er is vandaag al veel mogelijk voor mensen met een beperking in het onderwijs, alleen beschikt men hiervoor niet over de juiste informatie. Denk maar aan de Vlaamse ondersteuningspremie. De nieuwe onderwijsambassadeur zou bijvoorbeeld ook de “good practices” meer in de aandacht kunnen stellen. Personen met beperking kunnen als lid van een schoolteam of lerarenkorps een enorm rolmodeleffect hebben. We zouden hen net moeten kunnen aansporen om een job in het onderwijs op te nemen en alle mogelijke drempels wegwerken.”

Nieuws

Nieuwe oproep huursubsidies voor scholenbouw in het najaar 2025!

Heel veel scholen hebben dringend nood aan extra ruimte en kijken aan tegen hoge renovatiekosten. De Vlaamse overheid voorziet een aantal maatregelen om hiervoor financieel tussen te komen, maar de klassieke wachtlijst is lang.  Via huursubsidies kunnen scholen hun capaciteit vrij snel uitbreiden of bestaande infrastructuur renoveren. Het blijft echter wachten op een nieuwe subsidie-oproep waarop scholen kunnen intekenen. In antwoord op een parlementaire vraag van Vlaams Parlementslid Loes Vandromme (cd&v) antwoordde de minister van onderwijs nu dat er dit najaar een nieuwe oproep komt. ‘Die zal geen dag te vroeg komen’, zegt Loes Vandromme tevreden. ‘De nood aan goede schoolinfrastructuur is zeer groot. Initiatieven als huursubsidies zijn zeer welkom voor scholen die snel werk willen maken van uitbreiding of renovatie.’

Groot personeelsverloop bij schooldirecties, beloofde loonafspraken on hold gezet

Het aantal wissels in directieteams in het leerplichtonderwijs, is in drie jaar tijd met 54 procent gestegen. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams Parlementslid Loes Vandromme (cd&v) bij de minister van onderwijs opvroeg. Tijdens het schooljaar 2021-2022 waren er 1.307 wissels van directieleden. Vorig schooljaar ging het over maar liefst 1.999 wissels, pensioneringen buiten beschouwing gelaten. Eerdere loonafspraken om de job aantrekkelijker te maken werden on hold gezet. “Schooldirecteurs verdienen meer respect van de overheid. Kwaliteitsvol onderwijs staat of valt met standvastige, sterke schoolleiders. Die dreigen we vandaag te verliezen”, stelt Vandromme.

Parlementair werk, werkt: versnelde evaluatie decreet onderwijsinternaten komt er tegen eind dit jaar!

Op vraag van Vlaams Parlementslid Loes Vandromme die de situatie van de onderwijsinternaten al meerdere malen aankaartte, gaf de minister in de commissie Onderwijs te kennen dat ze tegen eind dit jaar een eerste evaluatie van het decreet op onderwijsinternaten wil klaar hebben.

‘Dat is bijzonder goed nieuws,’ vindt Vandromme. ‘Het nieuwe decreet voor onderwijsinternaten is sinds 2023 van kracht. De regelgeving is dus behoorlijk recent maar toch is een eerste evaluatie een absolute must.’